Soms zitten dingen mee, soms zitten dingen tegen. Ik was gisteren in de stemming ‘van mij mogen er nu wel weer wat dingen mee gaan zitten’. Dat kun je hebben. Het weer hielp ook niet echt mee. Maar daarna was er gelukkig ook het 10-jarig bestaan van Seats2Meet waarvandaan we met Fast Moving Targets een talkshow verzorgden. Dat deed deze mens weer goed.

Wat een pracht bedrijf hebben Ronald van den Hoff en Mariëlle Sijgers opgebouwd. Of beter: wat een mooie groep mensen hebben ze in een decennium bij elkaar gebracht. Wat hebben ze laten zien dat ‘sociaal kapitaal’ kan werken, wat hebben ze een krachtig ‘waarde netwerk’ opgebouwd.

Het begon al met het moedige besluit om naast zalenverhuurder Meeting Plaza een compleet nieuw bedrijf op te zetten, uit de overtuiging dat je beter van de grond kan opbouwen dan een bestaande organisatie ingrijpend te veranderen.

En dan dezen ze dat ook nog eens op een volstrekt nieuwe manier. Zeker, ook bij Seats2Meet kun je gewoon vergaderruimte boeken, de kachel moet roken. Maar nog belangrijker is het voor de organisatie om mensen bij elkaar te brengen, om kennis te delen, om op zoek te gaan naar nieuwe samenwerkingen en nieuwe manieren van werken. Ze bieden gratis werkplekken, gratis koffie en wat al niet meer aan. Er wordt maar één tegenprestatie gevraagd: stel je open. Want de overtuiging die Seats2Meat uitstraalt is: deel, geef, werk samen. Dan krijg je ook veel terug. Samen kunnen we meer.

En zo ontstaan er inderdaad nieuwe ontmoetingen, nieuwe samenwerkingen, nieuwe initiatieven, nieuwe bedrijven, nieuwe Seats2Meet vestigingen. Seats2Meet is een bedrijf en een beweging tegelijk. Een beweging van mensen die op alle mogelijke manieren en op alle denkbare terreinen (van onderwijs tot business tot zorg tot overheid) werken aan een nieuwe wereld los van oude beklemmende structuren.

Ik vind het mooi.

Maar er viel me nog iets anders op gisteren. Zowel Ronald van den Hoff als Mariëlle Sijgers hebben een achtergrond op de Hogere Hotelschool. En toen dacht ik: hebben we daar niet meer gasten van in de Top Names uitzending gehad? Onmiddelijk moest ik denken aan Roeland P Landegent en Tim Heine (POP) die ook die  opleiding hebben gevolgd.

Als je de Hogere Hotelschool hebt doorlopen, heb je geleerd de klant voorop te stellen. ‘Hoe kan ik U helpen’, is de vraag die je leert stellen. En met die vraag, goed luisteren en goed handelen heb je een heel goede grondhouding om een goed bedrijf te bouwen.

Allemaal naar de hotelschool, dacht ik onmiddellijk. Maar misschien is het ook voldoende om een module van de opleiding in andere leertrajecten of incubators in te brengen. Iedereen kan wat van die ‘hotello’s’ leren!

Namens Fast Moving Targets groet ik U,

Oh ja, We maken media over innovatie en helpen bedrijven innoveren, laat het weten als we wat voor je kunnen betekenen. Waar kunnen we je mee helpen? 😉

Erwin Blom