Omdat verhalen vertellen nu eenmaal is wat journalisten doen, vertel ik jullie hier regelmatig over de lessen die ik daar zelf in heb geleerd. En dan gaat het regelmatig over de verschillen tussen klassieke en nieuwe media. Dat ik prima een goed afgewogen en gedegen verhaal kan schrijven voor een krant of tijdschrift, maar dat online andere inhoud beter werkt. Dit zijn daarbij platgeslagen mijn hoofdlijnen waar ik vaker over heb bericht. In de herhaling ligt de kracht 😉

Kijk naar je verhalen

Vraag je af welke verhalen je wilt vertellen, maar nog meer: kijk wat van je kennis, kunde en ervaringen voor welk publiek interessant is. Wat is voor anderen leuk en waardevol om te lezen?

Maak het persoonlijk

Internet begon als informatiemedium, maar veranderde later in communicatieplatform. En communicatie doe je met personen. Maak de verhalen die je online vertelt dus ook persoonlijk. Zodat mensen zich kunnen verplaatsen, zodat ze gaan meeleven.

Het proces is het product

In klassieke media worden doorgaans afgeronde en afgewogen verhalen verteld. Dat is mooi en waardevol, maar online hoeft dat niet. Sterker nog, werkt een vervolgverhaal beter. Deel ook ervaringen en successen, bericht ook over hobbels en strubbelingen. En dat mag ook kort en krachtig. Met alleen een plaatje of een verzuchting. Een stroom van verhalen en verhaaltjes.

Gebruik de kracht van ieder medium

Kijk waar je publiek zit en leg daar de nadruk van je activiteiten. En hou rekening met de karakteristieken van dat platform. Maar kijk ook heel erg waar je jezelf comfortabel bij voelt. Want voor ieder medium geldt: je haalt eruit wat je erin stopt.

Ga het gesprek aan

Internet is communicatie, ga dus de conversatie aan. Betrek je publiek, bevraag je publiek, geef antwoord op kwesties.

Maak een plan

Dit is wel een belangrijke. Want hoe zorg je er voor dat je ook verhalen blijft vertellen als dat misschien niet altijd je natuur is? Door structuur aan te brengen. Door een publicatiekalender aan te leggen, door een lijst van ideeen te maken, door verhaallijnen te bedenken, etcetera.

Of vergeet al het bovenstaande 😉 

Houvast is fijn, maar er zijn vele wegen die naar Rome leiden. Al het bovenstaande vergeten en gewoon opschrijven wat je meemaakt kan ook voldoende zijn.  Als je een goed verhaal kunt vertellen. Miel Hollander van Punk Pizza in Utrecht kan dat. In een nog niet zo lang verleden zou een nieuwe horecagelegenheid gaan adverteren en gaan flyeren (kan nog steeds natuurlijk), maar nu is het verhaal vertellen van de moeizame totstandkoming van de pizzeria aangrijpend en nieuwsgierigmakend en denk ik vanuit Amsterdam, die tent daar in Utrecht, daar moet ik heen! Lees de twee onderstaande verhalen maar eens. Ze zijn rauw en ongepolijst, net als de pizzeria.

Zou er stiekem toch goed over nagedacht zijn? 😉

“We laten het zoals het is. Een ravage. Totale anarchie. Vanuit de puinhopen iets laten ontstaan. PUNK PIZZA wordt het.”

Toen ik op een maandagochtend voorzichtig de voordeur opende ....

Daar zat ik dan zomer 2016. Geknield op de stoep ...

Word FMT Member!
8 x per jaar gaan we het mooie glossy FMT Magazine uitbrengen. Voor FMT Members only. Help voor een tientje per maand media over innovatie mogelijk maken en ontvang ook nog eens een goed uitziend en zeer informatief tijdschrift!