Ooit vertelde Werner Vogels van Amazon aan Roeland Stekelenburg en mij dat zijn bedrijf een bonus zet op personeel dat zijn klanten goedkoper uit laat zijn. Geen bonus op omzetstijging maar op individuele omzetdaling. Interessant. Omdat tevreden klanten trouwe klanten zijn.

Midden in een interview op YouTube vertelt opper Amazon Jeff Bezos iets vergelijkbaars. Amazon heeft een opleidingstraject voor mensen om piloot of verpleegster of een andere gewilde baan te worden. Niet omdat Amazon zelf van mensen af wil. “Maar je wilt niet dat mensen het gevoel hebben dat ze gevangen bij je bedrijf zitten. Je wilt ze helpen.”

We’re doing this for 3 years now and we’re just in the process of open sourcing it. It’s called Career Choice and it is for our fulfilment centres. We’ve set up a training program that teaches people in-demand careers. It could be aeroplane mechanic or nursing or commercial truck driver.

Some people will stay with us and will build a career with us, but for others, it is a stepping stone on the way to something else. We want them to have a choice. We now have 7.000 people engaged in the program. It’s great for the employee, but for the company too. The last thing an enlightened company wants is its employees to feel trapped in that job. You want them to have a choice. If they want to be a nurse, help them do that.

We don’t pay for non in-demand fields. We want to train you so you can leave if you want and get a higher paying job somewhere else.

Als je als bedrijf meer wilt weten en wilt leren van Amazon, je mag hem gerust mailen zegt Jeff in de video: jeff@amazon.com.

Erwin Blom