Jan-Henk Bouman in de mail:

Hoi Erwin,
Deze al gezien?
“While product end-of-life is a part of the overall product life cycle….”
Een mooie dienst die ten grave gedragen wordt. Hmm… daar gaat een deel van mijn archief.

Het nieuws dat Storify er mee stopt kwam ook hier hard aan. Het was een mooie dienst die het handig maakte om een verhaal te vertellen aan de hand van gecureerde tweets, Instagram posts, links e.d. Met The Innovation Station gebruiken we de dienst vaak.Het komt helaas vaker voor dat relatief nieuwe diensten er het bijltje bij neergooien. Omdat ze het commercieel niet hebben gered of omdat ze door een gigant zijn overgenomen die het niet om de dienst maar wel om het personeel te doen was.

Ik heb de vraag hier ook eerder gesteld die Jan-Henk nu opwerpt:

Diensten komen en gaan natuurlijk. Als gebruiker ben je er aan overgeleverd. Door jou ben ik kort geleden met Vimsy aan het experimenteren. Wel twijfel ik nu om daar veel energie in te stoppen. Komt de volgende vraag in mij op;
Zal de uitfasering van ‘oudere’ diensten nieuwe diensten in de weg gaan zitten?
Vimsy en andere diensten, kunnen geen uitspraken doen over hoe lang ze de diensten actief houden.
Hoe bepaal je als gebruiker hoeveel tijd je in die dienst zal investeren als de levensduur niet ingeschat kan worden.
Wat als je de dienst toch ook als archief gebruikt, deed ik met Storify.
Maar dat doe ik ook met Evernote. Stel dat zij de stekker eruit trekken. Ik moet er niet aan denken.

Mijn persoonlijke antwoord: ja, dit is schadelijk voor nieuwe diensten. Hoeveel tijd en energie en data ga je in nieuwe diensten stoppen als je er teveel om je heen ziet stoppen? Weinig. Dat remt de acceptatie van tools en services. Ik heb het nu zelf net wat teveel meegemaakt.

De oplossing? Tools waar je op kunt vertrouwen, tools waar je controle over hebt. Dan heb je twee richtingen. Je kunt vertrouwen op de grote merken en namen die er al sinds jaar en dag zijn. De kans is op dit moment niet groot dat Google of Microsoft het lootje leggen. Of je kunt voor controle gaan en voor open source software kiezen. Daar weet je zeker van dat niemand de stekker er kan uittrekken. Je kunt je spullen zelf hosten, je kunt makkelijk van host switchen. Dan ga je over je eigen spullen.

Maar open source is natuurlijk allerminst heilig. Ten eerste is er niet voor iedere dienst een open source alternatief. Ten tweede heeft open source ook een onzekerheid in zich. Als je geen ontwikkelaar bent, ben je afhankelijk van de techneuten en of er genoeg zijn en blijven om jouw geliefde tools te doorontwikkelen.

Ook hier zijn Jan-Henk en ik het eens 😉

Ook zit daar de uitdaging. Hoe ontwikkel je door en/of hoe behoud en onderhoud je iets dat goed is en gewoon voldoet.
Volgens mij zijn er ook in de open source altijd meer gebruikers dan techneuten. En daar zit direct een afhankelijkheid. De afhankelijkheid van de spanningsboog van de techneuten….

Ingewikkeld!

Erwin Blom

Storify is shutting down and will delete all posts next May