Een gangbare visie voor startups is dat ze problemen moeten oplossen. In een FB ‘product creation’ groep waar mensen concepten voor online cursussen en e-books uitwerken is de terugkerende vraag ook steeds ‘welk probleem ervaar je met …’.

Ik word daar altijd een beetje dwars van. Want niet alles hoeft een probleem op te lossen. Muziek, een film, een boek, ze kunnen ook gewoon mooi zijn, je raken, je aan het denken zetten. En dan was het probleem niet dat er te weinig moois was, er te weinig was dat je raakte of te weinig was dat je aan het denken zette. Mooie dingen maken is simpelweg belangrijk! Toch?

Maar goed, stel nu dat je een blogger bent en je wel de problemen van je lezers wilt oplossen (waar natuurlijk helemaal niks mis mee is) of de vragen van je publiek wilt beantwoorden (wat ook waardevol is). Dan is AnswerThePublic.com jouw tool (dank Frank Meeuwsen voor de tip!)

The auto suggest results provided by Google & Bing are a goldmine of insight for today’s marketeers. As you type you are presented with an aggregated view of the questions & therefore a hint of the motivations & emotions of the people behind each search query. It’s perhaps one of the best but most underutilised sources of research for content ideas. 

Tik je vakgebied in en AnswerThePublic komt terug met de vragen die mensen daarover aan Google of Bing stellen. En als je de expert bent die je vindt dat je bent, heb jij het antwoord in huis dat je je lezers via bijvoorbeeld een blog kunt geven. Handig. ook als je gewoon even om inspiratie verlegen zit.

Erwin Blom