Een sessie over robots die nieuwsberichten kunnen schrijven, wordt al jaren gesproken, maar nog nooit hoorde ik zo’n concrete (en succesvolle) aanpak als van MittMedia. De Zweedse uitgever laat hun bot (die overigens op de redactie als volwaardige collega gezien wordt) automatisch wedstrijdverslagen maken van alle voetbalwedstrijden in het land – dus ook op lagere niveaus waar ze daarvoor geen aandacht aan konden besteden.

Om die wedstrijdverslagen aan te kleden Whatsappen ze met trainers van clubs voor quotes en foto’s. Ik vraag me af of dat nou goede journalistiek is, maar aan de andere kant kunnen nu veel meer Zweden lezen over hun lokale sportclubs.

Naast sport maakt de bot stukjes van elk huis (!) dat verkocht is. Zodat de buren alvast weten wie hun nieuwe buren worden. En hoeveel ze hebben betaald voor hun huis.

Zweden zijn kennelijk dol op die berichten, want ze worden volgens MittMedia goed gelezen. Dat zal in Nederland niet anders zijn…

In bovenstaande gevallen publiceert MittMedia de stukje automatisch, maar de Zweedse tikbot maakt ook artikelen op basis van verkeersinformatie en het weer. Redacteuren ontvangen deze in Slack en kunnen vervolgens besluiten om er zelf een stuk van te maken of gewoon de automatisch gecreëerde versie te plaatsen.

De bot van MittMedia publiceert ongeveer tienduizend artikelen per maand, waarmee hij uiteraard aan kop gaat op de redactie.

Ondanks dat streberige gedrag zijn de Zweedse journalisten blij met hun robot-collega.
Lezers zijn dat ook. Niet alleen omdat ze nieuwe, persoonljjke berichten krijgen, maar ze beschouwen de automatische berichten zelfs als meer betrouwbaar (want: neutraal), al vinden ze de menselijke stukken wel beter geschreven.

Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)