Een toekomst zonder schermen is wat in veel panels wordt voorspeld. In de ‘no-screen’ of ‘smart speaker’ trend is de jonge digital savvy niet de drijvende kracht achter een nieuw device. Het zijn vooral ouderen die volgens Digital Strategist Christopher Ferrel interesse hebben in smart speakers en voice interfaces. Ferrel voorspelt een ‘screenless future’ voor merken en marketeers. De aandacht verschuift van mobile naar voice, van screen naar speakers, van visual naar audio en van face-down naar chin-up.

Digital marketeers die nu nog vooral gewend zijn om voor schermen te ont- werpen, moeten nadenken over creatieve mogelijkheden met voice. En merken moeten hun brand voice ontwikkelen of –in het gunstige geval dat zij er al een hebben- uitbouwen. Adwords worden voice ads en shopping zal via voice gaan. Dit gaat overigens niet altijd goed. Het voorbeeld van het meisje dat een duur poppenhuis besteld had bij Amazon door te praten met Alexa, kwam al in meerdere presentaties voorbij hier in Austin.

Take-aways voor merken en marketeers

1. Maak een duidelijke keuze m.b.t. je brand voice (kies je voor een mannen of vrouwen stem, probeer je menselijk over te komen, doe je uhm en ahs?, etc). Jouw ‘voice’ laat zien hoe je merk naar de wereld kijkt.

2. Laat voice assistents samenwerken met mensen, m.n. handig voor customer services en klanten willen dat ook.

3. Optimaliseer voor voice search. Consumenten gebruiken meer woorden als ze via voice zoeken.

4. Start voice shopping.
5. Integreer voice opties in je marketing mix.

De voice opties zijn ook goed nieuws voor radiomakers en radiocommercials: een nieuwe lifeline naar de toekomst.

Lara Ankersmit (NOS)