Natuurlijk, dat idee kun je hebben, dat je denkt die wereld van online boodschappen, dat moet beter kunnen. Maar om het dan vervolgens ook te gaan doen en te gaan waarmaken, dat is andere koek.

Onlangs schoof Michiel Muller aan de Top Names tafel aan om te vertellen over Picnic waar hij een van de drijvende krachten achter is. En wat een mooi verhaal.

  • Het is voor hem vrij simpel: als je geen geld hoeft uit te geven aan o.a. panden heb je marge om met de goedkoopste prijzen te komen. “Traditionele supermarkten geven het geld uit aan gebouwen en personeel, voorraad en voedselverspilling. Dat hebben wij allemaal niet.”
  • En als je je vervoer efficient doet, minimaliseer je daar ook de kosten. En dus ontwikkelde Picnic een eigen auto die geoptimaliseerd is voor stadsdistributie. Een auto ‘zonder lucht’. De chauffeur hoeft er niet in te klimmen, maar haalt via de zijkant de juiste kratten per klant uit de wagen.
  • Picnic is volgens Muller 100% een technologiebedrijf. Datagedreven wordt geoptimaliseerd en daar hoort bij de klant een gepersonaliseerde app geven zodat die zo simpel en snel mogelijk kan bestellen.
  • Supermarkten zullen blijven, denkt Muller. Maar de markt is enorm en als je van de enkele procent die nu wordt thuisbezorgd er tientallen van kunt maken, dan heb je heel goede business!

Vrienden, kijkt, leest en luistert,

Erwin Blom