Dataprovider verzamelt de via internet vrij toegankelijke data van bedrijven en biedt die gestructureerd aan. “Wij zien elke website van een bedrijf als een mini databron. De sites bevatten zowel praktische zaken zoals het adres of rekeningnummer maar ook inhoudelijke zaken: waar is een bedrijf goed in. Wij halen al die informatie op en maken dat doorzoekbaar”, aldus Christian Branbergen tijdens Top Names On Stage in Groningen. Interessant voor multinationals die de klantenkring van Dataprovider vormen.

De eerste vraag die mensen meestal stellen wanneer ze horen wat Dataprovider doet is: mag dit? Branbergen is duidelijk: “Het is niet zo dat we alles copiëren. We gaan op een efficiënte manier door een website heen en we vatten samen.” Bovendien kunnen websites via een robot.txt file robots blokkeren. Zo’n 15 % van de Nederlandse websites heeft die blokkade bewust of onbewust aanstaan. Die sites worden niet geïndexeerd. Wanneer je geen blokkade plaats is alles wat op een site staat in principe openbare informatie. “Het verzamelen van openbare gegevens is in principe niet verboden.”

“In één week alle gegevens uit  China ophalen”

De informatie die Dataprovider verzamelt is interessant voor multinationals. 90% van de klanten komt uit het buitenland. Maar je hebt ook al een zogenaamd inkijk abonnement voor zo’n 500 euro per maand. De grote bedrijven kunnen de gegevens binnenhalen en analyseren op zoek naar specifieke informatie. Dat klinkt eenvoudiger dan het in praktijk is. “De interface is nog vrij lastig, maar daarom hebben we  verticals bedacht. Dat maakt het eenvoudiger.” Verticals zijn groepen data rond een bepaald onderwerp, denk aan vacatures of  e-commerce. Wat er exact met die informatie wordt gedaan verschilt vervolgens weer per afnemer. “Wij halen olie uit de grond, wij doen geen raffinage, maken geen eindproduct. Dat doet een ander bedrijf. Wij zorgen ervoor dat de  olie door de pijpleiding heen gaat en een ander maakt daar iets van.”

Dataprovider verzamelt data in zo’n 25 landen. In een week kunnen alle gegevens uit een land als China worden opgehaald. Dat lukt door heel efficiënt te werken. Zowel qua inzet van computers als goed weten wat je precies waar kunt vinden. Dat laatste verschilt per land. “Het systeem herkent waar gegevens  vandaan komen en gaat schakelen. Het wordt per land aangepast en getweakt. Multinationals helpen ons ook met dat fine-tunen, daardoor kun je er heel efficiënt doorheen.”Dat moet ook wel, want om de informatie up to date te houden moet je de gegevens zeer regelmatig actualiseren. “Nederland kunnen we updaten in een dag. Dat doen we elke twee of drie weken. Griekenland is niet zo gewild, die doen we maar één keer in de maand à anderhalve maand.” Dataprovider heeft een API. Mensen met een goed idee kunnen altijd komen praten. “Als iemand een goed idee heeft dan zijn wij best bereid een API acces te geven in ruil voor een revenue share of iets dergelijks.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]