Tien jaar lang was het internet een paradijs. Een vrijplaats waar je met weinig middelen je leven naar je hand kon zetten. Ancilla Tilia richtte er agent- en bureauloos haar eigen fetish-modellencarrière in, en presenteert er haar eigen programma ‘Feesten met Ancilla’. Wat zij wil, precies zoals zij dat wil. Maar dat dreigt te veranderen. In Top Names gaat ze met Roeland Stekelenburg in gesprek over bedreigde privacy en geschonden digitale burgerrechten.

Want Tilia is niet de enige voor wie het internet een grote rol in haar leven speelt. Voor steeds méér mensen wordt het internet hun hele leven. Met als gevolg dat we het internet met steeds méér persoonlijke informatie voeden.

“Online privacy loopt uit de klauwen”

Het gevolg? Technologische giganten als Facebook en Google harken die informatie binnen. Over ons, onze vrienden en onze netwerken. Ze registreren zelfs welke website je bezoekt vóórdat je Facebook bezoekt. Zonder ons weten verkopen ze die informatie door aan honderden bedrijven en overheden waar wij nog nooit van gehoord hebben. Wat ze hoe precies doen is onduidelijk. Naar hun gebruikers communiceren ze namelijk slechts in juridische taal. Terwijl marketeers met die informatie persoonlijke profielen van ons aanmaken. Langzaam beperken die onze online bewegingsvrijheid. Terwijl privacy een recht is, en rechten óók online gerespecteerd moeten worden.

Dat dat niet het geval is vindt Tilia zorgwekkend: “Het loopt uit de klauwen. Als we nu niet iets doen, dan raken we het internet zoals we het kennen kwijt.”

“Een vrij internet moet geen privilige worden. Dat moet het altijd blijven”

Het is uit verontwaardiging dat Tilia zich aangesloten heeft bij Bits of Freedom, een Nederlandse stichting vóór vrijheid op internet mét behoud van privacy: “Want het moet niet zo zijn dat het vrije internet een privilege was dat we de afgelopen 10 jaar gehad hebben. Dat moet altijd zo blijven.”

(Een verslag van @ankehans)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.