Traditioneel marktonderzoek maakt gebruik van enquetes. Daarin geven mensen aan wat ze van een product vinden. Het grote probleem: dat hoeft niet de waarheid te zijn. Een slechte bui of de neiging om sociaal wenselijk gedrag te vertonen kan de resultaten kleuren. Veylinx claimt een oplossing te hebben voor dit probleem. Het bedrijf maakt niet langer gebruik van enquetes, maar zet het concept van veilingen in om te meten hoe mensen over iets denken.

“We nodigen je uit voor een online gesloten veiling, waar je niet kunt niet zien wat de anderen bieden. Je weet van tevoren niet welk product we je gaan tonen. Je krijgt het product te zien en vervolgens willen we van je weten wat je bereid bent te betalen. Wanneer je de hoogste bieder bent dan moet je het ook echt kopen. Dat zorgt ervoor dat je voorzichtig bent, want het kan je echt geld kosten. Je bent dus realistischer over wat je van het product vindt. Dat is het mooie”, aldus Anouar El Haji, founder en CEO bij Veylinx. Hij begon Veylinx eind 2015 nadat het concept in 2013 onderdeel was van een academisch promotie onderzoek. Het bedrijf telt inmiddels 15 medewerkers.

“Het gaat niet om veel data, maar om betrouwbare data”

Veylinx meet niet zozeer een prijs, maar de waardebepaling van een product. “We doen ook vaak A/B testing, dus welke variant of welke propositie zorgt voor een hogere betalingsbereidheid. Stel je wil een product lanceren en je hebt 5 concepten, maar weet nog niet welke je gaat kiezen. Dan is zo’n veiling ideaal om heel snel te ontdekken wat de markt daadwerkelijk vindt.” De mensen die meedoen aan de veiling, een paar honderd per keer, zijn zorgvuldig geselecteerd. “Wij weten exact wat hun opleiding, geslacht of andere demografische waarden zijn. Wanneer wij een onderzoek doen naar een telefoon, dan meten we ook of ze al een telefoon hebben  en welk merk. Daarmee hebben we een goed beeld van de mensen die meedoen aan de veiling en kunnen we vaststellen of die groep representatief is en als dat niet het geval is dan kunnen we dat corrigeren.”

Het platform dat Veylinx gebruikt voor de veilingen is volledig zelf gebouwd. “Het mooie van de methodiek is dat het veel makkelijker is om mee te werken dan met traditionele data. Het wordt uitgedrukt in euro’s. Je weet precies waar we het over hebben en daarmee het is veel vanzelfsprekender. Wij meten de vraagcurve. Dat is veel natuurlijker. Ik denk ook dat dat één van de redenen is waarom wij zo snel groeien: klanten vinden het heel fijn dat het zo eenvoudig is. Het is niet ingewikkeld, er is geen AI of machine learning mee gemoeid. Het is heel rechttoe rechtaan. Iedereen heeft het over big data, maar daar gaat het bij ons niet om. Het gaat niet om veel data, maar om betrouwbare data.” Veylinx kan inmiddels grote klanten als Vodafone, Philips en Campina tot haar klanten rekenen. “90% van wat wij doen is internationaal. We doen eigenlijk heel weinig in Nederland. Nederland is vaak een te kleine markt.”

“De veiling is een reflectie van de realiteit”

Veylinx heeft de groei tot op heden uit eigen middelen kunnen bekostigen. Het geld wordt verdiend met onderzoeken op maat. “We hebben de tijd genomen en nemen die nog steeds om onze klanten beter te leren kennen. We gebruiken hun feedback om ons platform te perfectioneren. (…) Onze methodiek is uitgebreid onderzocht, het is niet nieuw. Er is in de jaren 60 over gepubliceerd en sindsdien zijn er talloze experimenten gedaan en ook gevalideerd. Wij kijken ook een jaar na een test met onze klanten wat het uiteindelijk heeft gedaan op de markt: komt het resultaat overeen met de test? Wat wij zien is dat de voorspelling heel erg overeenkomt met de werkelijkheid.  Maar we zouden het nog beter kunnen valideren wanneer er 5 concepten tegelijkertijd zouden worden gelanceerd, om te zien of onze voorspelling ook overeenkomt met de werkelijke uitslag. Wij zelf zijn continu bezig met onze klanten om het verder te valideren.”

El Haji zou het platform graag openstellen, zodat partijen er zelf mee aan de slag kunnen gaan. “We hopen dat op een gegeven moment aan de rest van de wereld beschikbaar te stellen. Dat zit echt in onze toekomstplannen, eigenlijk zelfs op vrij korte termijn. Dat zou een goed moment zijn om een investering op te halen.” El Haji verwacht dat zijn bedrijf in de komende drie jaar kan vertienvoudigen in omvang. “Ik geloof erin dat dit de gouden standaard kan worden van consumentengedrag. De veiling is een reflectie van de realiteit en ik denk dat dat de nieuwe norm wordt. Dus volgens mij gaat het niet eens zozeer om omzet of dat wij een gigantisch groot bedrijf worden, maar meer dat dit echt de standaard wordt. Want wat voor mij heel belangrijk is is dat we zo een beter beeld  van de werkelijkheid hebben. Dat zorgt ervoor dat bedrijven sneller kunnen innoveren, dat innovaties ook daadwerkelijk succesvol zijn en dat wil ik binnen 5 jaar tijd bereiken. Ik ben er heilig van overtuigd.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.