Bob Stumpel loopt al langer mee. De laatste vijftien jaar als Managing Partner van het van oorsprong Zweedse Result. Het bedrijf dat andere bedrijven helpt handiger te opereren in de digitale zone. “Het gaat eigenlijk om marketing in den brede. Daar kunnen wij als bedrijf in meekijken en meedenken en vooral ook meedoen. Want dat maakt ons bedrijf bijzonder:  we proberen weg te blijven van één label en dat is consultancy. Dat vinden we zelf een heel verdacht beroep.”

“We zien onszelf als doeners, als uitvoerders. Dat we daarbij heel veel ervaring meebrengen en die ervaring delen maakt ons ook tot raadgevers, maar we zullen nooit dikke strategierapporten afscheiden. Waar we mee komen, na enige research en nadenken , is een activiteitenplan. Een lijst van dingen die gedaan moeten worden om het succes in de digitale zone te bewerkstelligen en liefst een beetje snel.”

Eén van de mooiste voorbeelden van deze aanpak vindt hij Xing, een Duitse variant op LinkedIn met op dit moment zo’n 14 miljoen leden. Stumpel heeft naar eigen zeggen geholpen het bedrijf internationaler op de kaart te zetten, met name door op zeven plekken in de wereld lokale netwerken te activeren. “Overal met enig tot groot succes.” Een aanpak die overigens vandaag de dag niet meer noodzakelijk zou zijn. “Waar je in 2004 nog wel behoefte had aan lokale vestigingen, kun je nu echt vanuit Appelscha je internationale bedrijf aansturen.” Reden dat Stumpel zich meer dan voorheen richt op de kerntaken communicatie en marketing. Al zegt hij op Linkedin over zichzelf:  mijn specialiteit is dat ik generalist ben. “Je moet je voorstellen dat behalve dat ik graag lees en op de hoogte blijf en altijd mijn research doe en zal blijven doen,  ik inmiddels ook al 30 tot 35 jaar meega. Ik heb al heel wat meegemaakt. Vanuit die brede basis kan ik me met met ontzettend veel dingen bezig houden zonder dat ik onzin klap. Ik denk dat één van de  grootste fails van ons onderwijssysteem van de afgelopen 40 jaar is dat mensen een onvoldoende brede basis meekrijgen. Ik noem nog maar even de 13 vakken van de HBS, dat was niet voor niks. Toen wisten mensen gewoon van heel veel net voldoende om zich te kunnen redden in de maatschappij. Nu krijg je een pretpakket mee als je lui bent en dan kun je nog steeds niet spellen en rekenen.”

“Een stroom van kak en pies op het openbare net ”

In de tijd dat Stumpel actief is, is er veel veranderd. Maar de grootste verandering is misschien wel de technologie zelf. “Daar waar we in 1994 nog elke regel code zelf moesten schrijven, kun je nu als je een goed idee hebt, al vanavond met wat veiligheidsspelden en een nietje wellicht, het al draaiende hebben omdat de code voorhanden is. Dat is de allergrootste versneller.” Die laagdrempeligheid van de techniek zorgt ook voor de democratisering van de business. Iedereen met een goed idee en niet te veel angst voor techniek kan aan de slag. Een mooie ontwikkeling, maar het levert wat Stumpel betreft niet altijd grootse resultaten op. “Wat mij dwars zit of tegen valt is dat er zo weinig grote alles omver duwende ideeën zijn. Hoe lang is het alweer geleden dat Google begon? Of dat Spotify begon? En zaken als Airbnb of Uber zijn alleen variaties op dingen die al bestonden. Nieuwe alles omver tuimelende top ideeën, misschien zijn ze op. Misschien hebben we gewoon met onze huidige breinen even het eind bereikt van wat ondernemende jonge mensen op een zolderkamer kunnen bedenken”

Tien jaar geleden kon Stumpel wel veel enthousiasme opbrengen voor het zogenaamde web 2.0. Sites waarmee mensen op een nieuwe manier konden samenwerken en informatie konden delen met als trefwoorden als collectieve intelligentie, the wisdom of the crowd, community, collaboration, sharing, reviewing, ranking, rating, social enabling and empowering. Stumpel verwachtte er veel van. “Omdat ik toen een vermoeden had, lang niet aan zekerheid grenzend, maar een hoop dat het allemaal zou leiden tot een betere samenleving.” Een verwachting die wat hem betreft niet is uitgekomen. Sterker nog: het werd een deceptie. “Ik dacht dat het zonder remmingen kennis delen zou leiden tot een singularity achtige versnelling van innovatie. Niet alleen van technologie, maar ook van hoe we in de wereld met elkaar omgaan. (…) Al die fijne dingen die het nieuwe web leek te beloven  monden nu uit in een riool en een stroom van kak en pies op het openbare net.”

“Er gaan te veel dingen de verkeerde kant op”

Stumpel wijst vooral de beschuldigende vinger richting de media. Zij hebben onvoldoende toegezien op het gedrag van mensen online. “Het ergste vind ik de commentaarkolommen van de mainstream media. De Telegraaf, maar ook de Volkskrant… de vuiligheid die je daar tegenkomt, dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat ik mede hoopte te bewerkstelligen toen ik propagandist werd van web 2.0. Ongefundeerd commentaar, racistisch, fascistisch. Dus niet alleen lelijk en niet alleen dom en slecht gespeld, maar ook gevaarlijk.” Reden dat het zo ver heeft kunnen komen is volgens Stumpel dat de mainstream media social media nooit echt hebben begrepen. “Als je een kanaal open zet voor iedereen en voor elke mening met als gevolg dat  je dan de gekkies krijgt, maar ook de racisten en fascisten, dan moet je daar iets tegen doen. De CEO van Twitter heeft onlangs gezegd: we moeten iets gaan doen aan die vuiligheid. Dat had die lul in 2006 moeten doen. Dat had deel moeten uitmaken van het dna van Twitter, hetzelfde geldt nu voor de Volkskrant.”

Je moet mensen het gevoel geven dat ze gehoord worden. Daar is de gevestigde media erg slecht in. Je ziet een schrijver van een stuk vrijwel nooit terug in de discussie die op zijn of haar werk volgt. “Ze hadden het wel kunnen begrijpen, maar wat is hun prioriteit? Een vertaalslag maken van hun oude businesmodel naar digitaal. Dus ze willen eigenlijk alleen maar advertenties verkopen bij content. Veel interessanter is het niet.” Waarna Stumpel ook de politiek nog een veeg uit de pan geeft. “Eén van de rampen van de afgelopen 6 tot 8 jaar is de afbraak van alle mooie dingen die we hier hadden: het sociale stelsel, de rechtszekerheid niet alleen van ondernemers maar ook van werknemers, de zorg. Het wordt allemaal onder onze ogen afgebroken. (…) Vergeef me de overheersend mopperende toon, ik was er al een beetje bang voor toen ik hier naartoe kwam, maar ik heb op dit moment ook echt heftige en emotionele problemen met hoe het gaat. Ik maak me grote zorgen over het land en de digitale zone. Er gaan te veel dingen de verkeerde kant op”.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.