Wanneer je de laatste hit van Daft Punk mee wilt spelen op je gitaar, dan moet je bij Chordify zijn. De dienst maakt het mogelijk om muziek automatisch om te zetten in akkoorden. Je voert een nummer in en het algoritme geeft de juiste akkoorden terug. Dat gaat in 75 tot 90% van de gevallen goed. Op dit moment wordt hard gewerkt om die score omhoog te krijgen. ” We hopen er dit jaar een lerend algoritme van te maken met de input van gebruikers”, meldt mede-oprichter Dion ten Heggeler tijdens Top Names On Stage in Groningen. 

Op dit moment is het niet mogelijk om fouten in het systeem handmatig te corrigeren, maar als het goed is kan dit later dit jaar wel. Het idee is om de community die rondom Chordify wordt gebouwd in te zetten voor het correctiewerk. Dat is iets waar mensen op dit moment zelf ook om vragen. De dienst werd in januari 2013 gelaunched tijden Eurosonic in Groningen. Inmiddels krijgt Chordify 100.000 bezoekers per dag. Nederland staat op een twaalfde plek qua bezoekcijfers. Op nummer één staat Amerika, goed voor 25% van al het bezoek.

Elke kans op aandacht is aangegrepen

De sterke groei van de dienst is bijzonder te noemen, aangezien er nooit geld was voor marketing. Ten Heggeler spreekt van “organische groei”. Feitelijk elke kans op aandacht, met name op internet of in de media, is aangegrepen. Dat is wat Ten Heggeler andere startups ook zou willen adviseren: “Ga overal naar toe, beklim elk podium en pak elke kans die je krijgt om je verhaal te vertellen”. Dat Chordify deels uit Groningen afkomstig is en daar ook nu nog deels is gevestigd is geen nadeel gebleken. “Je kunt in het begin het beste op meer plekken zitten want de eerste aandacht is vaak heel lokaal. In ons geval het Dagblad van het  Noorden. Een te gek begin.”  En ook nu ziet Ten Heggelaar geen noodzaak om Groningen de rug toe te keren en naar een stad als New York of Berlijn te verhuizen. “We zitten in Groningen, Utrecht en Oxford maar we richten ons vanaf het begin op de wereld.”

Chordify verdient inmiddels voldoende geld om klussen uit te besteden. Geld dat deel binnenkomt via premium accounts en deels uit advertenties. “We hebben met ingang van juli een deal met het Nederlandse bureau dat ook We Transfer vertegenwoordigt. Ons advertentieformat is net als bij WeTransfer advertenties die de site dragen in plaats van afbreken. Mooie wallpapers dus.” Wat blijft er nog te wensen over? Nog meer groei. “Eén op de tien mensen speelt een instrument, dus die markt is enorm. Het gaat om zo’n  600 miljoen mensen die iets aan ons kunnen hebben. Als we daar de helft van weten te bereiken, dat zou mooi zijn. Maar we zijn ook al heel blij met de groei die we hebben doorgemaakt.” Groningen kan trots zijn.

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]