In een tijd waarin iedereen alles met iedereen deelt valt het op wanneer je een app in de markt zet die delen met een heel kleine groep centraal stelt. “Camarilla is een app waarmee je privé foto’s kunt delen met puur en alleen je inner circle”, aldus co-founder en CEO Constance Scholten. En die inner circle is niet groter dan 15 mensen. Het idee ontstond toen Scholten moeder werd.  “Het was voor mij heel fijn om contact te hebben met mijn meest dierbaren: mijn moeder, broer, zus en een handvol beste vrienden. Maar ik merkte dat het meer moeite kostte om foto’s te delen met je meest dierbaren  dan dat je dat met de hele wereld doet. Zo is Camarilla eigenlijk gestart. De naam is gebaseerd op een koning die altijd  een camarilla heeft, dat zijn 15 vertrouwelingen. Er zijn meerdere studies die aantonen dat je inner circle uit maximaal 15 personen bestaat, dus vandaar.”

Naast het feit dat de maximale omvang van de groep dierbaren door de app wordt bepaald ligt ook vast dat de reacties die geplaatste foto’s en video’s oproepen alleen één op één te zien zijn. Je moeder reageert anders dan je beste vriendin en in Camarilla blijven die reacties strict van elkaar gescheiden. “Ze zien elkaar’s reactie niet. Sterker nog: ze zien niet eens wie er in mijn groep zit. En dat is nog niet eerder vertoond in zo’n app. Dus dat is de onderscheidende factor, dat is het allerbelangrijkste. Met één druk op de knop heeft mijn inner circle mijn foto en ik zie die van hen, maar alle interacties op die foto die zijn dus één op één, privé. Daardoor kun je dus levensechte conversaties hebben die ik ook met mijn moeder op whatsapp heb of in een echt gesprek. Zij kan gewoon reageren zonder dat ze moet nadenken of er iemand meeleest.”

“Veel mensen zijn toch bewust van de sporen die ze achter laten”

Camarilla kiest bewust voor eenvoud. Communicatie moet super eenvoudig verlopen. Om die reden is het aanmaken van meerdere circles dan ook niet mogelijk. “Het is alles of niks vooral omdat we het zo simpel mogelijk willen houden zijn. Daarom zijn er geen features die het weer extra moeilijk maken. Het is echt ‘easy does it’.” Met die instelling hoopt Scholten de concurrentie van al bestaande apps zoals Whatsapp en Facebook, waarin je ook privé groepen kunt aanmaken, aan te kunnen. Alles draait om eenvoud en privé gesprekken. Scholten meent dat dat aansluit bij de tijdsgeest. “Veel mensen zijn toch bewust van de sporen die ze achter laten en wellicht ook dat het niet meer om ego boosting gaat. Dus dat het niet meer gaat om hoeveel likes je hebt  of hoe fantastisch je een vakantiekiekje uitlicht, maar dat het veel meer gaat om dat wat er daadwerkelijk toe doet.”

Om die reden is het ook belangrijk dat gebruikers de app blind kunnen vertrouwen: privé moet privé blijven. Volgens Scholten zit dat wel goed. Ze is het project gestart met mensen die betrokken waren bij Binck Bank en dus goed op de hoogte zijn van beschermen van online gegevens. De foto’s die je maakt blijven je eigendom en worden versleuteld opgeslagen in de cloud. “Op de meest veilige manier.” Camarilla wordt inmiddels financieel gesteund door een angel investor waar Scholten de naam niet van wil noemen. “Het is iemand die op een hele bijzondere manier kijkt naar dit product. Hij zegt: het gaat hoe dan ook gaat gebeuren dat mensen meer privé en met kleinere groepen met elkaar gaan communiceren door middel van juist een app. Als wij in die behoefte kunnen voorzien, dus het mogelijk maken van ware en pure interactie tussen je meest dierbaren, dan zitten we goed. Op dat front hoeven wij ook niet na te denken over verdienmodellen. De app is ook volledig gratis en hebben we een lange termijn waarin wij ons puur op het product kunnen richten.”

“Het onderscheid moet zijn dat je een heel gaaf product hebt”

Camarilla zal aanvankelijk alleen gelanceerd worden voor de iPhone, maar als het goed is volgt de Android versie snel. Om aandacht te genereren wordt niet alles uit de kast getrokken. “Wij gaan absoluut niet rammen op marketing. We doen zelfs helemaal niks. We geloven in de kracht van stilte: dat het wel mond op mond gaat en dat er in de media die het leuk en gaaf vindt aandacht komt, maar verder houden we het juist heel persoonlijk. Ik geloof niet in advertentiemodellen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een hele verzadigde markt is. Ik bedoel hoe tien jaar geleden iedereen websites maakte, zo bouwt nu iedereen apps, dus die appstores zijn over vol. Ik denk dat het onderscheid moet zijn dat je een heel gaaf product hebt. Iets dat er daadwerkelijk toe doet voor mensen, want anders kun je nog zo veel van de daken schreeuwen…”

Uitgaan van de eigen kracht dus. Maar of dat genoeg is zal moeten blijken. Scholten heeft zowel in Nederland als in New York een kantoor en reist veel om te vertellen over Camarilla. “Ik denk dat veel draait om passie en als je spreekt met mensen merk je heel snel waar iemands hart ligt en hoe hij begaan is met een bedrijf.” Passie gaat er mogelijk ook voor zorgen dat Camarilla op valt in de veelheid van apps. “Ik heb heel veel passie voor wat Camarilla doet omdat ik het zelf heel erg fijn vind en die behoefte voel, maar dat is een uitdagend vraagstuk. Daar staan we aan de vooravond van.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.