Deniz Alkaç is een doorzetter. Hij is van school gegaan zonder diploma, omdat het zijn plannen “in de weg stond”, heeft zichzelf opgewerkt tot web content maker van grote merken als Veronica en Maybelline en is inmiddels volledig eigenaar van Bruut Amsterdam, voorheen Bruut tv. “We zitten nu met z’n vieren op kantoor aan het Singel in Amsterdam.” En hoewel Bruut Amsterdam altijd werkt in opdracht van merken, maakt het bedrijf geen commercials. “Al onze klanten zijn brands of mediabureau’s/reclamebureau’s, dus het is altijd branded. Maar of het altijd branded content is? Het mag best losstaan van een brand. Ik denk dat Red Bull daar een goed voorbeeld van is, die hebben extreme sports geclaimd.”

Een dergelijke strategie past perfect bij Bruut Amsterdam. Niet meer proberen iets rechtstreeks te verkopen, maar op zoek naar de zogenaamde kernwaarden van een merk of een product. “Voor mij persoonlijk is de uitdaging om elke keer het verhaal van een merk zo leuk mogelijk te vertellen. Een goed voorbeeld daarvan is FC Baard waarmee we het probleem van agressie tegen scheidrechters over het voetlicht wilden brengen. Dan kun je pre-roll campagne doen met een scheidsrechter die in de camera zegt: we moeten respect voor elkaar hebben, maar ik denk dat het leuker is om te kijken wat de merkwaarden van de KNVB zijn: sportiviteit, bier en mannen. Met die kernwaarden bouwen we dan iets wat heel erg aansluit bij de doelgroep.”

“De grootste bedreiging zijn de marketeers van boven de 35”

Aanvankelijk werkte Bruut nauw samen met Scoial Influencers, maar die band is verbroken. “Ik heb anderhalf jaar lang heel veel kunnen leren van dat multi channel network gebeuren, daar ben ik ze ook heel dankbaar voor, maar ik kwam er wel achter dat ik niet op één lijn zat. Ik geloof er veel meer in dat merken naar eigen content toe moeten.” Een strategie die nog niet door iedereen begrepen wordt. “De grootste bedreiging zijn de marketeers van boven de 35 omdat die vaak nog niet begrijpen dat content heel belangrijk is voor bedrijven. Het op een regelmatige basis vertellen van jouw verhaal wat niet zozeer over jouw product gaat, maar key is om je doelgroep te bereiken. Marketeers die wat jonger zijn die snappen dat wel. (…) Ik geloof heel erg geloof dat de merken van nu de mediabedrijven van de toekomst zijn.”

Red Bull laat nu al zien hoe dat werkt. Het merk maakt nooit rechtstreeks reclame voor de energiedrank die het verkoopt, maar steekt geld in bij het publiek populaire extreme sports. Een strategie waar Alkaç aanhanger van is. Authenticiteit en interactie lijken de sleutelbegrippen. “Je moet kijken naar de doelgroep en hoe je die wilt benaderen. Wat is hun interesse? Je gaat niet Linda de Mol een item rondom Bierpop laten presenteren, dat doe je met een Miss Montreal of misschien wel een Giel Beelen. Authenticiteit is nog steeds heel belangrijk. Je moet gewoon zorgen dat je als merk niet producten aan het verkopen bent, maar meer de emotie rondom jouw product.” De koppeling van inhoud aan een bekende naam is daarbij niet altijd noodzakelijk, maar helpt wel bij het snel verspreiden van die inhoud.

“Je hebt geen bestaansrecht meer als je alleen nog maar een tv programma bent ”

Bruut Amsterdam produceert bewegend beeld, maar doet dat uitdrukkelijk niet voor tv. De content wordt het meest via de mobiel bekeken. Jongeren haken steeds meer af bij tv.”Ik denk dat breed familie amusement altijd wel een plek zal hebben op de lineaire buis, iets als the Voice en sport, maar waar ik niet meer in geloof is dat mensen alleen nog maar getriggerd worden door dat ene beeld. Als ik naar the Voice kijk maar ik moet naar het toilet dan wil ik op mijn Snapchat verder kunnen kijken wat er nu gebeurt. Ik denk dat je nu geen bestaansrecht meer hebt als je alleen nog maar een tv programma bent. Maar ik denk zeker dat tv zoals we dat nu kennen de komende 10 jaar nog bestaat, maar dat er wel geïnnoveerd zal moeten blijven worden.” De toekomst laat een heel ander beeld zien dat wat we nu op tv gewend zijn, meent Alkaç: “Hoe ik de toekomst voor me zie is dat je over een tijdje je tv aan zet en in plaats van dat Nederland 3 aanspringt krijg je een groot homescreen waar je kunt kiezen uit content van Wehkamp en daarna naar Maybelline. En ik heb gisteren sport gemist dus ik kan ook nog even de Eredivisie Live app bekijken.

Bruut Amsterdam tekent rechtstreeks voor die inhoud. Daarmee komen reclamebureau’s in toenemende mate buiten spel te staan. “Vroeger ging je naar een reclamebureau en die bedacht dan de strategie en die legde het dan bij het productiebedrijf neer en die dat ging uitvoeren.  Ik denk dat dat, onder andere doordat de budgetten zijn veranderd niet meer kan. Daarnaast denk ik dat veel reclamebureau’s niet connected genoeg zijn om te snappen wat er op YouTube gebeurt en wij grijpen die kansen.” Nu staat YouTube nog centraal maar Alkaç sluit andere mediavormen niet uit. “Als iemand morgen tegen mij zegt Deniz dit is het probleem en het antwoord is een app, dan vind ik het ook interessant om mij in een app te gaan verdiepen. Als het maar een soort verhaal vertelt, als er maar content in zit.” Kijkend in de toekomst droomt Alkaç van Amerika. “LA, dat is mijn droom. Omdat ik hoop dat daar nog meer uitdaging ligt, nog grotere problemen, nog meer merken, met nog grotere teams waarmee we mooie dingen mogen maken. Het gaat me helemaal niet zozeer om de budgetten.” Of dat ooit gaat lukken? Als het aan Alkaç ligt zeker. “Als je iets wil dan moet je er 100% voor gaan. Bij mij stond op een gegeven moment school in de weg en toen ben ik met school gestopt. Als het zou betekenen dat ik een jaar niet uit kan dan ben ik bereid dat te doen. Als ik een jaar mijn vrienden niet kan zien ook.” Zoals gezegd: hij is een doorzetter.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.