De afgelopen drie jaar ontvingen Erwin Blom en Roeland Stekelenburg bijna driehonderd gasten in hun wekelijkse programma Top Names op de dinsdagavond. Gasten, die onder het genot van een biertje, stevig aan de tand werden gevoerd over de impact van de digitalisering op de samenleving in het algemeen en hun rol daarbij in het bijzonder. In de jubileum aflevering vijf opvallende gasten in de herhaling.

“ Maurice de Hond: “Als kinderen naar school gaan zien ze hoe het vroeger was””

Of het nu om een mogelijk foute veroordeling gaat, het crowdsourcen van de politiek of het ontwikkelen van een nieuwe school voor zijn dochter, waneer Maurice de Hond zich in een onderwerp vast bijt laat hij niet snel meer los. Zijn laatste passie: de zogenaamde Steve Jobs scholen. Scholen die kinderen werkelijk voorbereiden op de toekomst met de middelen van vandaag gericht op hun persoonlijke talenten en mogelijkheden. En niet hoe het er op dit moment vaak in het onderwijs aan toe gaat. “Thuis groeien kinderen interactief, multimediaal, digitaal op en dan gaan ze naar school en dan zien ze hoe het vroeger was”, aldus De Hond. En dus vecht hij voor een alternatief.

Met succes. Op dit moment zijn er 7 zogenaamde Steve Jobs scholen in Nederland, na de zomervakantie zullen er zo’n 22 zijn. “Ik krijg elke week nieuwe aanmeldingen”. En wat helemaal bijzonder is: het gaat om openbare scholen die gefinancierd worden door de Nederlandse overheid. Wat De Hond drijft? ” Ik heb in 1965 leren programmeren en ben altijd met technologie bezig geweest. Technologie is de emancipatie van de  burger. Door die technologie zijn we steeds meer in staat om mensen te betrekken bij welke activiteit dan ook. Maar ondertussen zitten we met systemen, of het nu gaat om het Openbaar Ministerie, de  politie, de politiek of het onderwijs, die allemaal 50 of 100 jaar geleden zijn bedacht en niet zijn veranderd. Terwijl de peilers voor die systemen zijn weggeslagen. Het is wachten op de aardbeving, maar virtueel is het al in elkaar gestort.”

“GabyGaby: “Het proces is ook een product””

Kunstenaar Gaby Zwaan heeft zichzelf tot doel gesteld wereldkampioen kunst te worden. Daartoe moet hij een tiental zelf geformuleerde doelen bereiken. “Op de voorkant staan van de New York Times, een miljoen volgers op Twitter , de cd cover voor een rock ‘n roll band maken en meer”. Voorlopig is er nog geen één doel gehaald, maar dat houdt Zwaan niet tegen. Wie hem een beetje volgt op Twitter weet dat hij op dit moment al weer een tijdje bezig is met Tulip Man: een echte Hollandse superman met een tulp als hoofd. Wanneer de bloem bladeren vallen veranderen ze in armen en kan Tulip man heel goed vechten. Een expositie op de Dam in Amsterdam, waar Zwaan een kunstwerk van 200.000 echte tulpen mocht maken en een tulp die naar hem is vernoemd zijn tot op heden het resultaat.

Maar dan moet het klapstuk nog komen: een kunstwerk in het kadere van ADE waar GabyGaby een werk van 50 meter in de rondte gaat maken met daarin verwerkt 100 augmented reality elementen en 9 bekende dj’s. De Tulip Man die we tot nu toe hebben gezien is dus nog geen eindproduct.  “Ik gooi alles eruit: het proces is ook een product. Mijn social media is onderdeel van mijn ‘kunst zijn’. Het helpt me omdat mensen het fantastisch vinden en het helpt me niet omdat ze het vreselijk vinden.” Je gaat toch niet zeggen wat je van plan bent en je laat toch geen half af schilderij zien is de kritiek die GabyGaby vaak hoort. En hoewel hij zich soms probeert in te houden ziet hij toch meestal de voordelen. Het heeft hem in ieder geval al 135.000 volgers op Twitter opgeleverd.

“Roos van Vugt: “Het gaat niet om tooling, maar om het veranderen van mensen””

Toen Roos van Vugt de vorige keer te gast was bij Top Names, werkte ze nog voor Deloitte. Inmiddels heeft zij de overstap gemaakt naar Social Embassy. Een overstap waarbij de focus van intern een bedrijf proberen te veranderen is verschoven naar proberen als consultant vanaf de zijlijn een cultuur proberen te wijzigen. “Een stuk lastiger”, geeft Van Vugt grif toe. Veranderingen kosten  tijd. “Bij klanten waar ik die tijd krijg, zoals Rabobank waar ik drie jaar heb,  gaat het goed. Maar bedrijven die instant succes willen en die je vragen om in 20 uur een strategie te schrijven, dat gaat mis. Ik heb in die zin veel geleerd.” Zo weet van Vugt dat het lastig is om keiharde randvoorwaarden voor succes te noemen. “Het hangt altijd af van de cultuur. Is een bedrijf überhaupt al open en transparant en bereid te communiceren met de buitenwacht? En wat ik iedere keer weer zie: als het bovenin niet gebeurt dan gebeurt het onderin ook niet.”

Blijft staan dat het wat Van Vugt betreft wel zou moeten: ” Als je nu als bedrijf zegt wij doen niks met social media, dan zeg je: wij nemen de telefoon niet op.” Maar de praktijk laat zien dat veel mensen en bedrijven daar anders over denken. Het relletje met de tweet van KLM over de in het WK uitgeschakelde Mexicanen leverde 837 blogs op. “837 blogs over die ene tweet. Dat maakt mijn werk lastiger. Mensen pikken de beren op de weg eruit.” Maar Van Vugt laat zich niet ontmoedigen, want ze snapt dat het niet persé gaat om social media. “Het gaat niet om die tooling maar om het veranderen van mensen.”

“Yme Bosma: “Coachen en begeleiden zonder dat het je eigen startup is is fijn””

Toen Hyves verkocht werd was de afspraak dat Yme Bosma nog twee jaar zou blijven, maar na een jaar was hij weg. Om met zijn gezin de wereld rond te reizen. “Tijdens dat jaar varen leerde ik een hele hoop over zelfvoorzienendheid. Ik zag ook raakvlakken met software, internet en techniek.” Bij terugkomst zocht Rockstart iemand die de startups wilde begeleiden op het snijvlak duurzaamheid, energie en IT. Een taak die Bosma het afgelopen jaar met veel plezier heeft vervuld. “Het is heel erg fijn om te coachen en te begeleiden zonder dat het je eigen startup is.”

Ondertussen liet hij een eigen nieuwe boot bouwen. “Een boot die zeilt op de zon. Hij vaart veel en hoeft de afgelopen 9 weken niet aan het stopcontact.” Dat leverde hem een vergunning op om in Amsterdam ook commercieel te varen. Iets dat hij nog steeds graag doet, naast zijn werk voor Rockstart waar hij ook de komende tijd nog bij betrokken blijft. De mensen met ideeën op het vlak energie zijn anders dan de tech gedreven starters. ” Ze spreken niet de taal van Sillicon Valley. Wanneer ik het heb over een lean startup dan hebben ze geen idee.  Ze worden deels wel gedreven door commercialiteit, maar ze doen het vooral omdat ze het leuk vinden. Het heeft met onderwerp te maken, dat zit toch tegen duurzame energie aan.”

“Raimo van der Klein: “Ik ben teleurgesteld in Google””

Raimo van der Klein heeft bewogen jaren achter de rug. De mede-oprichter van het recent verkochte Layar koos nog voor de verkoop gedwongen zijn eigen weg. Hij stortte zich op de maker movement. Daarover zegt hij nu: “Toen het uitging met Layar deed dat pijn en had ik verdriet en dan ga je rare dingen doen. Ik ben in de maker movement gedoken.” Na dit kortstondige avontuur keerde hij terug in een wereld die hij goed kende: technologie en mobiel. Van der Klein richtte het bedrijf Glasseffect op, waarmee hij voor klanten leuke projecten rondom Google Glass wilde beginnen. “Een logisch vervolg op Layar.” Maar ook deze stap bracht hem niet wat hij zocht. ” Ik ben teleurgesteld in Google, omdat ze met Glass niet durven”, is zijn conclusie nu.

Google is geen hardware bedrijf dat geld verdient met het verkopen daarvan. Ze zijn gebouwd op software en gebruiken hardware voor het verspreiden van hun diensten waar ze geld mee verdienen. Dat maakt Google terughoudend in het verspreiden van de hardware: Google Glass is tot op heden niet op grote schaal verkrijgbaar. “Als ze niet een commitment geven dat ze hun hardware in de markt gaan brengen dan stop ik ermee, want ik kan geen business bouwen zonder die hardware”. En dus heeft Van der Klein vorige week de stekker uit Glasseffect getrokken. Maar daarom niet getreurd. “Ik heb nu een studio even verderop: in het FreedomLab. En ga daar op een bredere voet verder met technologie en innovatie. Ik ga met groepen en bedrijven aan de slag om te kijken hoe ik ze kan helpen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.