Domotica is alles wat te maken heeft met huisautomatisering: de verlichting aan- of uitschakelen, de temperatuur regelen, gordijnen open en dicht doen, een alarmsysteem bedienen, je kunt het zo gek niet bedenken. BeNext begeeft zich sinds 2007 op die markt. “Wij zijn ermee begonnen om dat eenvoudig toegankelijk te maken voor de eindconsument”, aldus CTO Edwin van Kessel. Inmiddels draait het systeem in Nederland in 2500 huizen. Consumenten kopen een gateway. “Die sluit je aan op internet en daarmee kun je de draadloze sensoren uitlezen.” BeNext heeft inmiddels zelf 20 sensoren ontwikkeld, maar de gateway werkt ook goed samen met al bestaande sensoren. 

“Zoals ik het zelf altijd ervaar is dat je het niet echt merkt dat het gebeurt. De verlichting gaat vanzelf aan als de zon onder gaat en de gordijnen gaan vanzelf open als het licht wordt. En als je weggaat,  gaat het alarm erop en als het alarm erop gaat gaat het licht uit en de ketel een paar graden kouder. Het gaat vanzelf.” Daartoe kun je alle sensoren individueel zelf programmeren, maar je kunt ook gebruik maken van de standaardinstellingen. “Om het leven eenvoudiger te maken. Begin eenvoudig, maar je kunt het zo gek maken als je wilt.” Het systeem werkt volgend het ‘if this then that’ principe. Groot voordeel is wel dat het systeem onafhankelijk van het internet werk, dus mocht dat wegvallen dan blijft de gateway gewoon zijn werk doen.

“Energie besparen daar hoor je heel veel mensen over maar het speelt niet ”

Hey systeem is zo gebouwd dat iedereen het zelf thuis moet kunnen installeren. “We merken wel dat installateurs nog steeds erg gewild zijn, dat is een stukje luiheid: regel dat maar eventjes. Maar er ontstaat ook een nieuwe groep: de duurzame installateurs die met dit product naar de klanten toe gaan. Want wij kunnen op afstand niet zo goed adviseren wat in jouw situatie de beste toepassing is. En die installateur weet alles van het systeem en die kan door het hele huis kijken: dat moet daar, dat moet daar, dat kan zus of zo.”

Groot voordeel is dat je de installateur ook toegang kunt geven tot de gegevens van de sensoren. Met als gevolg dat die op afstand te volgen zijn. Resultaat: de mogelijkheid tot sneller ingrijpen bij storingen en niet onnodig controleren of schoonmaken wanneer de zaak nog uitstekend draait.Maar hoe indrukwekkende de mogelijkheden ook zijn, de burger loopt er nog niet erg warm voor. “We staan echt nog helemaal aan het begin. Mijn compagnon heeft voorspeld dat dit de mobiele telefoonmarkt achterna gaat. Die stijl stijgende lijn hadden we in 2013/2014 verwacht, maar nee. Misschien door de crisis, misschien door wat anders. Maar je ziet wel dat het overal trilt.”

BeNext doet op dit moment vooral goede zaken in Noorwegen en Portugal. Daar zitten bedrijven die er op dit moment wat mee willen en geen tijd hebben het zelf te ontwikkelen. Maar de doorsnee burger weet er simpelweg te weinig van. “Het is toch nog wel een beetje voor techneuten dan. Nu nog wel.” Dat is dan ook één van de grootste hobbels die genomen moeten worden. “De onbekendheid met de producten en onbekendheid met de materie. Energie besparen daar hoor je heel veel mensen over, maar het speelt niet. Ik heb dat zelf ook: ik zit gewoon op 6000 kilowatt op een jaar. Dus wij verkopen systemen om energie te besparen en ik ben zelf één van grootste slurpers in mijn woonplaats op dit moment. Dus dat is een moeilijke noot om te kraken. Wat wel helpt is wat Apple doet met Homekit en Google met Nest. Hierdoor  komt er veel meer aandacht voor en wij proberen in de slipstream van die aandacht mee te gaan. Om het zelf voor elkaar te krijgen dat is heel lastig”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.