Het beveiligen van data is een lastig verhaal.”Een bedrijf dat jou 100% veiligheid biedt bestaat niet. Dat is gewoon onmogelijk”, zegt ook Eric Schreiber van Quiver. Maar ondanks het ontbreken van een 100% garantie ontwikkelde Quiver een vergaande beveiliging voor data. Niet door, zoals vroeger, er steeds grotere muren omheen te zetten, maar door de data te verpakken.

“We beveiligen het bestand zelf, dus dan maakt het niet uit waar het naar toe gaat, het is altijd veilig. En het gaat niet alleen over beveiligen, maar het gaat er om dat je altijd controle houdt over je bestanden. Dus in feite kun je iets delen met iemand en wanneer je morgen ruzie krijg kun je het terug trekken.” Waarbij je wel gewoon met de tools en programma’s kunt blijven werken waar je op dit moment al mee werkt. Er wordt dus feitelijk een extra laag aan toegevoegd, een bijzonder vorm van encryptie.” Aan elk bestand kun je 7 voorwaarden verbinden, variërend van geolocatie tot toestemming om te printen.

“Balans zoeken tussen gebruiksvriendelijkheid en beveiliging ”

Quiver richt zich op dit moment voornamelijk op de financiële wereld. Er zijn klanten in zowel Nederland als België. “Onze belangrijke klanten op dit moment zijn financiële instellingen zoals banken. Die gebruiken het voornamelijk intern, maar ook voor nabestaanden informatie, om te zorgen dat de informatie van de overleden persoon wel goed bij de nabestaanden aan komt.” Maar Schreiber wil graag snel breder inzetten, de pijlen niet alleen richten op bedrijven, maar ook op individuele burgers. “Denk bijvoorbeeld aan foto’s van je kinderen op Facebook: het zou wel fijn zijn als je zelf kunt bepalen wie naar die foto kijkt. Zodra je iets op Facebook upload ben je de rechten kwijt. In feite zeggen ze: die foto is van ons. Maar als je die foto op één of andere manier kunt beveiligen zoals wij doen bij Quiver en je zegt ik zet hem bij Facebook neer, maar ik bepaal door wie en waar die foto gezien kan worden. Dat kan.”

Het grootste probleem dat Quiver heeft moeten overwinnen in de tweeënhalf jaar van haar bestaan, is de balans tussen beveiliging en gebruiksvriendelijkheid goed krijgen. “Het is vrij makkelijk om iets te beveiligen wanneer  je zegt: gebruik een aparte viewer. Maar ik wil eigenlijk als eindgebruiker gewoon Word kunnen gebruiken. Ik wil gewoon kunnen editen en kunnen opslaan zoals ik dat gewend ben. Zonder dat daar speciale programma’s voor moeten worden aangeschaft. Wij zeggen in feite je moet kunnen blijven werken met elke applicatie die je wilt op een manier  die je wilt. Dat was een hele grote uitdaging.” Maar het lijkt gelukt. Op zo’n manier dat Quiver de techniek heeft gepatenteerd.

“We willen geen startup meer zijn”

Quiver heeft in 2015 meegedaan aan Startup Bootcamp. daar zijn veel contacten in de financiële wereld uit gerold. Toch zal Schreiber deelname niet blind aanraden. “Ik denk niet dat het voor elke startup zin heeft. Als je al een hele grote investeerder hebt, dan zie ik niet veel toegevoegde waarde. Maar als jij op zoek bent naar funding, dan is dat een heel duidelijk verhaal waar Startup Bootcamp je bij helpt. Je begint het proces, je gaat het product maken, je gaat investeerders zoeken, je leert pitchen. Als je iets verder bent moet je heel goed overwegen: wil ik het of niet. Wat kan ik ermee bereiken? Dat is een belangrijke vraag: wat wil je bereiken door aan zo’n accelerator mee te doen.” Zelf kijkt Schreiber met tevredenheid terug op de hele ervaring. “Wij wisten niet precies hoe ons businessmodel eruit zou moeten zien. Het hele proces heeft ons geholpen hoe je daar uit komt.

Het bedrijf telt op dit moment 7 medewerkers in Nederland, 23 ontwikkelaars in Portugal en 1 verkenner in San Francisco. Het belangrijkste doel op korte termijn: groeien. Daarbij wordt Quiver gesteund door een Nederlandse angel die garant staat voor een omvangrijk bedrag. “We hebben ook veel interesse van VC’s uit het buitenland, maar dat hebben we even on hold gezet, want we moeten wel iets doen met onze waardering voordat we de grote stap zetten.” Voor Schreiber staat vast dat de startup fase voorbij is. “We moeten focussen en echt een bedrijf zijn in plaats van een startup zijn. We willen geen startup meer zijn, maar een fase verder. Je moet oppassen dat je niet meegesleept wordt in het hele circus.” Een echt bedrijf dus met, als alles volgens planning verloopt, over een jaar meer dan 15 miljoen omzet per jaar. Maar eerst het product verder verfijnen en dan knallen “We zijn we er klaar voor.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.