Sinds Ernst-Jan Pfauth in z’n studietijd begon met bloggen loopt publiceren als een rode draad door zijn leven. Hij zegt zelfs alles in z’n carrière aan bloggen te danken te hebben en wordt boos van de valse bescheidenheid van Nederlanders die er niet aan durven te beginnen. Door te bloggen kwam Pfauth in aanraking met Boris Veldhuijzen van Zanten en Patrick de Laive, met wie hij het succesvolle technologieblog The Next Web opzette. Maar zijn hart lag niet bij het schrijven over alleen startups. Hij focust zich liever op ideeën die hij echt fantastisch vindt, zoals het relevant maken van nieuws voor de volgende generatie. Hoe? Ernst-Jan Pfauth vertelt erover in Top Names met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg.

NRC

Na zijn vertrek bij The Next Web zette Pfauth in 1,5 jaar het nieuwsblog Nrcnext.nl op. Hij solliciteerde door naar de functie chef Internet voor Nrc.nl en werd gevangen door een nieuwe missie: zorg dat je binnen een jaar (op 1 januari 2012) break even draait en er een fatsoenlijke internetredactie komt. Pfauth zocht daarvoor naar een combinatie van expertises: “Ik wilde zowel krantenjournalisten als bloggers, die de toekomst van journalistiek al in de praktijk aan het brengen waren. De zoektocht was een fantastische ervaring.” Met die redactie werden o.a. liveblogs over Egypte en de aardbeving in Japan opgezet, die aansloegen. De deadline leek gehaald te kunnen worden. Totdat Pfauth uitgerust werd met nóg een vraag: Wat kunnen we als krantenbedrijf doen om NRC de digitale toekomst in te loodsen? Het antwoord van Pfauth luidde: vanuit een traditionele krant het web overzichtelijk maken door experts er een podium te bieden. Daarmee kan volgens hem de behoefte van het publiek aan nieuws binnen expertises bevredigd worden.

Brainsley

Zijn kennis van het opzetten van een merk, het naar boven brengen van expertises en het inzichtelijk maken van het web zet Pfauth nu in bij het realiseren van zijn eigen start-up Brainsley.
Met Brainsley wil hij een menselijk filter over het web maken. Experts op ieder domein vullen er hun expertise in en vanaf dat moment worden alle links binnengehaald die zij daarover op social media delen.

Het online bundelen van expertise is geen nieuw verschijnsel. Quora, Google, Twitter en Delicious proberen het allemaal. Maar ze werken niet: op Twitter vervliegen relevante links, op Google is het onduidelijk welke experts betrouwbaar zijn en door de mogelijkheid eindeloos te taggen op delicious verwatert de betrouwbaarheid van gedeelde links.

Waarom Brainsley volgens Pfauth wél gaat werken? Omdat het ruis zoals foto’s van alledaagse tafereeltjes uitsluit en alleen relevante content van experts binnenhaalt, en omdat die content telkens van één expertisegebied per expert komt. Wat dat betreft ontneemt Brainsley mensen hun vrijheid. Of dit een succesvolle mix van ingrediënten is? We zullen het zien over 6 maanden, dan gaat Brainsley van start.

(Een verslag van Anke Hans)