Op het moment dat de Correspondent live ging, 30 september 2013, had het journalistieke platform 20.000 leden. daar zijn er in de loop van het afgelopen jaar 17.000 bijgekomen. Inmiddels hebben 11.000 van de oorspronkelijke 20.000 leden hun lidmaatschap verlengd, waarmee de Correspondent een ledenbestand van 28.000 mensen heeft. “Dat is een fijne basis. We zijn dus nu niet meer puur een crowdfunding succes,  maar we hebben nu een duurzaam ledenbestand.” Toch is uitgever Ernst-Jan Pfauth nog niet tevreden, vertelt hij in Top Names: ” Ik ben nu blij met onze 28.000 lezers maar we willen verder groeien. We zijn nu op 10% van onze plannen en we willen nog zoveel meer. Als je mijn wensenlijst uit zou schrijven heb je een hele tafel vol.  Om dat allemaal te doen hebben we meer mensen nodig om dat mogelijk te maken.”

Waarmee direct een belangrijk element van de Correspondent aan het licht komt: het platform heeft geen advertentie inkomsten. Alles wordt gedaan van het geld van de leden. “Dan moet je vervolgens wel laten zien aan je leden wat je met hun geld doet, zodat ze ook kunnen bepalen of het hen die investering waard was. Het is toch leuk om te weten waar je geld heen gaat, maar voor ons ook best wel spannend. Voor hetzelfde geld zeggen mensen 3 euro van mijn 60 euro naar huur dat is veel te veel, maar we hebben eigenlijk alleen maar positieve reacties gehad.” Dat is knap. En nog knapper wanneer je je realiseert dat je met een beetje online zoeken de verhalen op de Correspondent ook gratis kunt lezen. “Mensen realiseren zich als ze nieuwe verhalen mogelijk willen maken,  ze daaraan  moeten bijdragen. En als je dat doet dan kom je op een prachtige community waar je de discussie aan kunt gaan met de journalisten zelf, en waar je zelf ook kunt bijdragen en je expertise kunt laten gelden. Ik denk dat mensen daarom lid worden. En ook voor het gemak.”

“Het is idioot om te denken dat je als journalist meer weet dan al die leden bij elkaar”

Transparantie staat dus voorop. Maar ook de inbreng van leden staat erg hoog in het vaandel. “Ik vind dat echt essentieel. Ik denk dat de grootste onaangeboorde kennis in de journalistiek de kennis van je leden of  je abonnees is. Die zou je moeten aanboren, want het is idioot om te denken dat je als journalist meer weet dan al die leden bij elkaar. ” Zo heeft de Correspondent onder haar leden tientallen mensen die in het onderwijs werken. Die weten allemaal stuk voor stuk meer van het onderwijs dan de meeste journalisten. “Als je al die ervaringen en kennis los weet te krijgen, dan kan je zoveel meer diepgang bieden. Dat is een tienjarenplan om echt goed te doen, dat is namelijk erg moeilijk omdat mensen bijna niet reageren. Geen van mijn vrienden reageert op websites. Dat moeten we dus eerst laten zien: bij ons kan het wel, bij ons kun je wel waarde toevoegen.”

Niet alleen voor de leden is dat wennen, ook voor de journalisten “Het werkt het beste bij journalisten met een duidelijke niche of expertise die daar veel over schrijven. Dus bij de correspondent onderwijs werkt het heel goed. Onze correspondent data en transparantie heeft nu een project over porno: waar wordt het geld verdiend in porno,? Dan is het fantastisch om te zien dat een porno-actrice die lid is van de Correspondent zich mengt in de discussie. Maar als jij meer reportages schrijft over een maatschappelijke ontwikkeling, dan is het soms lastiger.” In de toekomstplannen van Pfauth krijgen de leden een nog prominentere rol. “Nu kunnen leden alleen maar reageren, maar je wilt ze ook het initiatief geven. Bijvoorbeeld via het aanmaken van dossiers door lezers waarin ze  links of aantekeningen kwijt kunnen. En natuurlijk gaat niet alles van topkwaliteit zijn, maar het gaat om die paar pareltjes die we eruit kunnen halen.”

“we kunnen binnenkort een hele fijne samenwerking met een Amerikaanse partij aankondigen”

Maar met het toegankelijk maken van dossiers voor leden zijn nog lang niet alle wensen vervuld. Een nieuwe voorpagina, een goede zoekfunctie en de mogelijkheid om de verschillende dossiers op thema aan elkaar kunnen knopen, zodat de diepgang goed zichtbaar wordt, staan het eerst op het lijstje. Daarnaast lonkt het buitenland. “We hebben een hele duidelijke ambitie om naar het buitenland te gaan, puur omdat je  als journalist stukken schrijft waarmee je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken. Hoe meer mensen het lezen hoe groter de impact.Allereerst zal er een door de Correspondent uitgebracht boek worden vertaald en in de Kindle store worden aangeboden. “En we kunnen binnenkort een hele fijne samenwerking met een Amerikaanse partij aankondigen, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. We gaan een samenwerking aan met een mooi medium dat onze stukken zal overnemen.  Op die manier willen we eens kijken wat er gebeurt als we internationaal gaan. Maar puur voor die impact.’

Belangrijk bij alle toekomstplannen is de nauwe samenwerking met de technische experts. Elke vrijdag zit de uitgever met de hoofdredacteur, de hoofd ontwerper en de hoofd developer om tafel. “Dan bepalen we: we gaan nu die kant op.” Ook dat is één van de belangrijke lessen van het afgelopen jaar: techniek moet op het hoogste niveau meepraten. Al is het maar omdat een internetplatform iets heel anders is dan de inmiddels uitontwikkelde krant. “Twee jaar gelden zaten we hier waarschijnlijk te praten over hoe belangrijk de tablets zijn, nu heeft iedereen het over smartphones. Over twee jaar hebben we misschien allemaal zo’n gekke bril op. Het  medium blijft maar veranderen, dus je moet samenwerken met mensen die weten wat er speelt en hoe dat gebouwd wordt. Als je dat niet doet dan mis je twee hele belangrijke verhalenvertellers in je bedrijf. Zij zijn net zulke belangrijke verhalenvertellers als journalisten.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.