“We hebben een gat in de markt gevonden”, meent Kim Tjoa één van de initiatiefnemers van FLOOW2. Het bedrijf richt zich op bedrijven en instellingen met overcapaciteit, zowel materieel als qua personeel, en wil hen stimuleren die overcapaciteit met anderen te delen in ruil voor een vergoeding. “Je hebt natuurlijk de professionele verhuurbedrijven waar je een graafmachine kunt huren, maar nu kan iemand tegen zijn buurman of  collegabedrijf  zeggen: heb jij toevallig en graafmachine staan die ik een week van jou kan lenen. Dat kan natuurlijk tegen een lager tarief dan bij andere verhuurbedrijven.” Kim Tjoa en Laury Zwart vertellen in Topnames over FLOOW2.

“Het is een orde verstorend businessmodel”

FLOOW2 is in juni 2012 live gegaan. Wie naar de website van het bedrijf gaat, vindt daar inmiddels zo’n 20.000 items die worden aangeboden. Aanvankelijk werden de pijlen gericht op de bouw, maar aangezien daar op dit moment vrijwel iedereen overcapaciteit heeft waardoor er dus niet veel vraag is, is besloten het werkterrein te verbreden. Van transport naar de zorg, van vergaderruimtes naar personeel. Alles wat ergens teveel is en tijdelijk niet optimaal wordt benut, kan worden aangeboden. En niet alleen binnen Nederland, maar wereldwijd.

Daarop vooruitlopend is de site bijvoorbeeld al in het Engels. Maar voor er van een groot internationaal succes gesproken kan worden, is er nog veel werk aan de winkel. “Ik wist waar ik aan begon. Ik wist dat ik te maken had met een orde verstorend businessplan. Als ondernemer begrijp je dan dat er wat tijd nodig is om dat tot volle wasdom te laten komen. Als je die dynamiek begrijpt, dan kun je  daar op sturen. Dus daarom hebben we dit jaar heel veel aandacht gegeven aan marketing en communicatie”, aldus Tjoa. “Ik zat vorige week in Griekenland waar ik een gesprek had met een journalist die heel erg actief is op terrein van social enterprises die nu in Griekenland ontstaan. Hij was laaiend enthousiast  over FLOOW2. Vanmiddag hebben we nog vragen beantwoord van het ministerie van economische zaken van Singapore. Ik spreek op 10 oktober in Rome voor 400 directeuren van de Europese lease-industrie. Dus er is heel veel vraag naar inzichten over dit businessmodel. Dat geeft  de potentie aan waarmee we spelen.”

“Vertrouwen waarborgen”

FLOOW2 wordt financieel ondersteund door wat ze zelf noemen “een informal investor”. Iemand die snapt dat de periode van bewustwording doorlopen moet worden. Ondertussen verdient het bedrijf al geld met de advertenties op het platform. “Wij rekenen geen transactie-fee, wij krijgen geen percentage. Wij werken met het oude Marktplaats model. Wij vragen een x bedrag voor het plaatsen van een advertentie. Dus als ik mijn bestelbus op de website wil zetten voor een maand, dan betaal ik daar een bepaald bedrag voor. Dat is dan afhankelijk van wat het verhuurde uiteindelijk op moet leveren: adverteren voor een beamer is goedkoper dan voor een graafmachine, want dat levert natuurlijk veel meer op wanneer ik die een dag verhuur.”

Naast het gegeven dat het tijd kost om mensen met FLOOW2 kennis te laten maken, zijn er ook psychologische barrières die geslecht moeten worden. Hoe zorg je ervoor dat mensen elkaar vertrouwen? “Wij hebben op de website allerlei aanvullende services die dat onderliggende vertrouwen  bij bedrijven onderling waarborgen. Dus we hebben bijvoorbeeld verzekeringen die ze af kunnen sluiten, maar ook model huurovereenkomsten. Bedrijven hebben de mogelijkheid om veiligheidscertificaten te uploaden. Daarnaast kunnen bedrijven elkaar beoordelen aan de hand van reviews en ratings. We hebben ook nog de optie dat bedrijven alleen in hun eigen community of groep kunnen delen. Dus stel dat hier een bedrijventerrein zegt we willen heel graag gaan delen met elkaar, maar dat willen we dan wel alleen met ons eigen bedrijventerrein doen, dat kan dat. Dat heeft natuurlijk allemaal met dat vertrouwen online te maken en zo proberen wij dat te waarborgen op de website.”

“Niks mis met geld”

De vraag die het hele gesprek blijft terugkomen: is dit wel een zuiver voorbeeld van de deeleconomie of is FLOOW2 eigenlijk gewoon Marktplaats, waar particulieren, maar ook  veel bedrijven spullen en diensten aanbieden tegen betaling? Laury Zwart citeert Rachel Botsman die op TED sprak over collaborative consumption: “Delen wordt gezien als iets dat zich verplaatst van waar het niet nodig is naar waar het wel nodig is.  Of dat nou met of zonder financiële transactie gaat, dat maakt geen verschil. Het gaat er om dat waar iets te veel is, het gaat naar waar het te weinig is. Het gaat om re-distribution.”

Want het is natuurlijk van de gekke dat er steeds maar nieuwe bulldozers worden gemaakt en verkocht, terwijl die apparaten vaak een belangrijk deel van de tijd niks staan te doen “Dat is niet normaal. Wat wel normaal is dat je eerst eens gaat zorgen dat die machines hun gebruiksuren gaan maken en als ze die niet maken in de Westerse samenleving omdat daar sprake is van verzadiging, dat ze dan naar plekken in de wereld moeten waar wel behoefte bestaat.  En waar het niet nodig is, dat daar weer nieuwe assets naartoe gaan.” Geld is daarbij een smeermiddel. Waarbij Tjoa aanvult: “Er is niet voor niks een monetaire economie ontstaan, omdat de klassieke ruilhandel niet voldeed. En met de monetaire economie en met de waarde creatie die daar achterligt is helemaal niks mis.”

Bekijk hier alle vijf de afleveringen van Top Names over de deeleconomie. Met naast FLOOW2, Konnektid, ShareNL, Peerby en Toogethr.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.