Je kon er op wachten: een deelplatform voor boten. Barqo is dat platform. Met in Nederland zo’n 1100 boten van veelal particuliere eigenaren en in de rest van Europa zo’n 7000 boten vaak van kleinere commerciële verhuurders. Daarmee zou je Barqo dus het best kunnen vergelijken met Airbnb. “We kijken via ons platform waar vraag is en passen daar het aanbod op aan. We willen het grootste en meest toegankelijke Europese online  platform voor boten worden”, aldus co-founder Floris van Hoogenhuyze.

De start van Barqo was eigenlijk toeval. “Ik woonde in Amsterdam en zag veel boten stilliggen. Meer dan 90% ligt stil. Ik vond het wel leuk om te varen, maar huren was lastig en duur. Ik heb toen onderzoek gedaan en met een paar vrienden een website gelanceerd. We hebben het geplugd als de Airbnb van boten en daar kwam veel positieve respons op. Toen hebben we zo spoedig mogelijk een platform gelanceerd. Dus ik ben er een beetje toevallig ingerold.” Dat wil niet zeggen dat Van Hoogenhuyze het niet serieus neemt. Barqo heeft net een investeringsronde achter de rug en hoopt via crowdfunding nog 350.000 tot 550.000 euro op te halen.

“Vraag volgt aanbod”

Het platform staat. Het geld dat binnenkomt zal voornamelijk gebruikt worden voor marketing. “We zijn nu met 9 man: 6 man vast en 3 stagiaires. Dus alles gaat naar marketing. Voornamelijk online: social, add words  en re-targeting. Dat zijn de 3 hoofdkanalen. Die kunnen we goed doormeten. We weten inmiddels wel ongeveer wat het kost om een gebruiker op het platform te krijgen.” De zoektocht naar nieuwe gebruikers wordt voorafgegaan door een groter aanbod. “In Nederland volgen wij die strategie: vraag volgt aanbod. De afgelopen jaar zagen we ook dat users binnenhalen geen probleem is. Maar het aanbod is best wel een bottleneck. Daarom hebben we ook strategische partnerships zoals botentekoop.nl, de grootste boten verkoopsite van Nederland. We hebben onze api’s gekoppeld en als mensen ons aanvinken dan gaat alle content ook naar ons platform toe. Zo krijgen wij weer heel veel extra aanbod op key locaties. Daar zijn we in Nederland echt heel bewust mee bezig, want het gaat om het aanbod.”

De verhuur van een boot ligt wel heel anders dan de verhuur van een woning of een auto. Mensen moeten vaak met een vaarbewijs aantonen dat ze met de boot om kunnen gaan. Veel boten worden inclusief schipper verhuurd. Barqo wist vorig jaar een deal met verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer te sluiten. Hierdoor is de drempel voor veel verhuurders verlaagd. “Daarmee begint het wel meer te lopen. Mensen staan er meer voor open. Naarmate wij meer bekendheid genereerden was dat wel het eerste waar booteigenaren naar vroegen. Het is nu een onmisbaar element in ons platform.”

“Veel wet- en regelgeving is verouderd ”

Barqo wist van juni 2016 tot april dit jaar 320 boten te verhuren wat een omzet van 340.000 euro op leverde. Twee concurrenten, uit Frankrijk en Amerika, telden in 2016 zo’n 22.000 boekingen met een waarde van 10 miljoen. “Die zijn dus echt een stuk verder. Het zijn partijen waar wij naar kijken. Misschien moeten we in de toekomst ook wel samen verder, maar voorlopig richten wij ons op de Nederlandse markt en consument.” Van Hoogenhuyze ontkent dat een overname het doel is. “Wij geloven nog steeds dat we de grootste kunnen worden, ook internationaal.” Dat valt of staat met het aanbod. Om die reden gaat er veel tijd zitten in het contact met verhuurders. “Eigenaren rekenen zichzelf vaak eerst rijk. Die bellen we dan op. Of we mailen ze: je foto’s kunnen beter, je prijsstelling klopt niet. Dat pakt vaak goed uit. Het is ook ontzettend belangrijk om constant met je gebruikers, in dit geval booteigenaren en huurders, het gesprek aan te gaan. Je kunt niet achterover gaan hangen als er een platform staat. Je moet mensen ook echt opvoeden. Het komt echt van 2 kanten.”

Daarnaast is de wet- en regelgeving met betrekking tot de binnenvaart een punt van aandacht. “Wij zien wel dat veel wet- en regelgeving verouderd is. Wij zoeken dan ook actief het gesprek om tot een oplossing te komen. Bij Waternet of de diverse gemeenten zitten vaak mensen die echt dingen willen veranderen, alleen kan dat soms nog niet. Daar moet je met elkaar doorheen.” Ondertussen groeit de vraag naar boten met name in het buitenland sterk. “We zien in het buitenland een enorme stijging in de vraag. De afgelopen 7 jaar was dat 40%. Dus 40% meer Nederlanders die in het binnen- en buitenland een boot vakantie willen boeken. Dat is fors toegenomen en wij voorzien in die vraag.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.