Het idee is simpel: reisbloggers en -journalisten schrijven een gedetailleerd reisverslag en plaatsen dat in het content management systeem van Favoroute. Bezoekers kunnen met onderdelen van de verschillende reizen zelf hun eigen reis samenstellen. Eenmaal afgerekend, kunnen ze de reis op een app bekijken of er een fysieke versie van laten maken. Initatiefnemer Frederieke Wolter hoopt met dit idee de wereld te veroveren. 

Het idee is geboren uit eigen frustratie. Wolter, zelf liefhebber van reizen, stelde elk jaar voor een vakantie uitgebreide Excelsheets en Googledocs op met de routeplanning, het onderkomen en wat er nog meer bij komt kijken. “Dan dacht ik: met alle technologie die er is, waarom is dat niet op een platform mogelijk? Dus toen heb ik een paar jaar terug de stoute schoenen aangetrokken en ben ik voor mezelf begonnen.” Dat is inmiddels zo’n drie jaar geleden. In die periode heeft Wolter eerst mensen gezocht die haar plannen konden bouwen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat Favoroute een platform zou worden waar mensen tips zouden gaan delen met hun vrienden. Dat bleek lastig. Mensen waren enthousiast, maar het delen bleek een probleem. De tips waren niet goed beschreven of onvolledig. Onbruikbaar dus. Vandaar dat er inmiddels is gekozen voor de invulling van de site door ‘professionals’: bloggers of journalisten.

“Alleen geselecteerde schrijvers krijgen de kans om content te delen”

Sinds begin dit jaar heeft Favoroute, inmiddels met een team van zes mensen, via Linkedin reisjournalisten en reisbloggers benaderd met de plannen. “Langzamerhand beginnen ze ook elkaar enthousiast te maken. We hebben er nu 75 die mee doen en daarvan zijn er ongeveer 60 die ook een profiel hebben aangemaakt.  Er zijn ook al zo’n 140 reisgidsen die echt geschreven zijn.”  Het is de bedoeling dat de schrijvers uiteindelijk ook geld krijgen voor hun bijdragen. “Voor een onderdeel ga je vanaf 50 cent betalen. Het gaat dus echt om kleinere bedragen. Hoeveel je uiteindelijk kwijt bent, hangt af van hoeveel locaties je in je reis opneemt. Dus stel dat je 10 locaties opneemt, dan zou je rond de 5 euro uitkomen.” Wat betekent dat Favoroute zeker 70.000 gebruikers moet hebben voor het break even draait. Een moment dat Wolter volgend jaar hoopt te bereiken. Daarbij zullen affiliate links naar bijvoorbeeld Booking.com ook bijdragen.

En daarmee lijkt de keus tussen uitgever en een groot platform bouwen te zijn gemaakt. Favoroute biedt alleen door hen geselecteerde schrijvers de kans om content te delen. “We willen wel dat het echte schrijvers zijn, zodat we goeie content kunnen gaan bieden. Maar we gaan niet alle gidsjes checken. We hebben geen redactie om spelfouten of de inhoud te checken. Dus wat dat betreft zijn we wel echt een platform, maar het is niet zo dat straks alle reizigers gidsjes kunnen aanmaken en kunnen verkopen. Dat niet.” Voorlopig zal het ook niet mogelijk zijn om de diverse schrijvers te beoordelen op de site. De schrijvers krijgen de vrije hand.  “Iedereen schrijft gewoon over waar hij of zij geweest is en interesse in heeft. Dat kan ervoor zorgen dat je meerdere gidsjes krijgt over eenzelfde plaats of streek. Maar verschillende journalisten schrijven anders, iedereen heeft een eigen stijl, daarmee bedien je dus verschillende doelgroepen. Sommige bloggers storten zich op het nachtleven en anderen zijn veel cultureler. Dus de verwachting is dat je straks heel veel verschillende gidsjes krijgt.”

“ In 2015 willen we naar Duitsland en de UK ”

Vooralsnog is Favoroute alleen in Nederland beschikbaar. Een vruchtbare bodem omdat Nederlanders over het algemeen veel en graag reizen. “Ik denk wel dat Nederlanders op een bepaalde manier wat meer risico nemen met het reizen, wat meer verkennen. Je komt ze ook overal tegen in de wereld. Dus ik denk wel dat dat een voordeel is. Dat is denk ik ook de reden waarom een site als Booking.com hier gestart is. Reizen leeft hier. We willen nieuwe locaties opzoeken en we zijn vaak de eersten die ergens op een nieuwe plek zijn.” Maar ook Duitsland trekt. Wolter is inmiddels al voorzichtig begonnen met het benaderen van de eerste Duitse bloggers. “Dat is de volgende stap inderdaad. Maar eerst willen we Nederland wel goed neerzetten. Dus de tool moet af zijn en goed werken.  In 2015 willen we naar Duitsland en de UK.” Dan zal het ook mogelijk worden om reisgidsen in meer talen aan te bieden. Technisch hetzelfde gidsje, maar de inhoud zal worden vertaald.

Maar voor het zo ver is moet de site gebruiksklaar worden gemaakt. “We moeten het nu zo bouwen dat reizigers zelf met verschillende componenten een reis in elkaar kan zetten. Het is heel spannend of mensen dat werkelijk gaan doen en of ze het dan ook echt leuk vinden.”  Tot die tijd wordt er dus nog geen cent verdiend. Reden dat Favoroute via de site Leapfunder probeert een kleine ton bij elkaar te krijgen. Tot 24 oktober zijn bijdragen vanaf 500 euro welkom. Verreweg het grootste deel van het gevraagde bedrag is inmiddels al binnen. Wolter is klaar voor de volgende fase: verdienmodel inbouwen, klanten trekken, uitbreiden naar het buitenland. “Er zijn misschien duizenden mensen met min of meer hetzelfde bezig, maar dé partij is er nog niet. Dus ik hoop dat te worden.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.