Rockstart Smart Energy is voor de derde keer op zoek naar geschikte kandidaten om mee te draaien in het accelerator programma. Tot 12 december hebben partijen de mogelijkheid zich te melden. “Wij maken startups klaar om groot te worden. We zorgen ervoor dat ze klaar zijn om investeerders aan te trekken, om hun organisatie snel te laten groeien.  Eigenlijk vanuit het idee dat ze ook echt een schaalbare oplossing hebben zoals dat in vaktermen vaak genoemd wordt”, aldus program director Freerk Bisschop. De tien kandidaten die uiteindelijk mee mogen draaien zullen in 150 dagen worden klaargestoomd. 

Door die beperkte periode hoef je van deelnemers geen compleet nieuwe technologie te verwachten. “De technologische doorbraken die zitten er ook wel in, alleen kan ik in een accelerator programma van 150 dagen geen nieuwe energie technologie uit ontwikkelen of door ontwikkelen. Dus het moet wel klaar zijn.” Dat wil niet zeggen dat er geen spectaculaire ideeën tussen zitten. “Wat ik zo mooi vind is dat de internet technologie die we nu hebben, met name het internet of things wat ik zie doorbreken, nu zoveel meer mogelijkheden geeft los van wat de energiebedrijven je al dan niet toestaan. De standaard was een gemonopoliseerd systeem waar het grid en de utility bepaalden wat er wel en niet kon en nu zie je eigenlijk dat er vrijheid ontstaat om vanaf de werkplek of vanuit je huis het zelf te gaan organiseren, of in ieder geval met iemand die dat voor je toegankelijk maakt, je je eigen energie pakketje kunt samen stellen.”

“Voor veel mensen blijft energie toch iets waar je eigenlijk geen omkijken naar wilt hebben”

Bisschop weet waar hij het over heeft. Hij is zelf al 25 jaar actief op het vlak van duurzame energie innovaties. zo zette hij ooit zelf een nieuwe energie maatschappij in de markt. “Een beetje scharrelvlees-achtige formule: lekker groen, lekker betrouwbaar.” En hij werkte in Den Haag samen met het Rijks Vastgoedbedrijf aan de ambitie om klimaat neutrale gebouwen neer te zetten of te ontwikkelen. “Samen hebben we ontdekt dat het inmiddels mogelijk is om werkplekken zo in te richten dat iedereen individueel waar die ook gaat zitten z’n eigen comfort level krijgt. Dus dat wil zeggen dat de verlichting op basis van herkenning van je telefoon op het niveau gaat zitten waar je de vorige dag geëindigd was of wat jouw lievelingsinstellingen zijn. Of dat door een beetje extra koeling of een beetje extra verwarming vanaf je bureaublad of de schermen er omheen ervoor zorgt dat jouw werkplek comfortabel gemaakt wordt. Dat is natuurlijk een technologische mogelijkheid die we nog niet hadden, maar die nu begint door te breken op een prijs en business niveau dat het  aantrekkelijk gaat worden. Dat is voor mij prachtig om te zien.”

Bisschop is er zelf van overtuigd dat heel veel technologie die nodig is om energie duurzamer te maken inmiddels al voorhanden is. “Die ligt al op de schappen of wordt in het lab nu klaar gemaakt voor de markt. Wat er vaak nog te weinig gebeurt is er  op een slimme of handige manier gebruik van maken. Voor veel mensen blijft energie toch iets waar je eigenlijk geen omkijken naar wilt hebben. Een beetje als de huisarts: als je het nodig hebt moet het goed geregeld zijn, voor de rest wil  je er eigenlijk niet over moeten zeuren. Dat betekent ook dat het slim gebruik maken van die nieuwe technologie via makkelijk toegankelijke apps en middleware en platformen heel cruciaal is. Dus echte innovatie is juist het gebruik maken van die technologische ontwikkeling om het snel naar een consument en een gebruiker toe te brengen.”

“We vinden de impact van wat we doen belangrijk”

Bij de selectie van de tien startups die aan het programma mogen deelnemen in 2016 wordt gekeken naar een aantal zaken. Natuurlijk is het team belangrijk, maar wat ook meeweegt is of een idee aansluit bij de lokale infrastructuur. “Waar ik naar kijk is: kunnen we slim gebruik maken van het ecosysteem van bedrijven, van de stad hier om ons heen. Om die ideeën die ze hebben snel te testen, te valideren en op te kunnen schalen. We zitten in een prachtige stad met heel veel mogelijkheden, maar ook met partners zoals Alliander en anderen die ons in staat stellen om een toepassing meteen op de  markt te checken. Daar let ik dan vooral op. Kunnen we die aansluiting maken?” Daarbij telt niet alleen dat er uiteindelijk een groot winstgevend bedrijf uitkomt. “We vinden de impact van wat we doen belangrijk. We geloven als je kijkt naar hoe kun je slagen maken in die verduurzaming van energiegebruik en opwekking dat sociaal heel snel te groeien of  snel geld te verdienen even interessant is. Dus sociale impact is even belangrijk.” Waarbij sociale impact gemeten kan worden door de snelheid waarmee je een grote groep gebruikers aan weet te spreken.

Opvallend is dat de aanmeldingen voor het Rockstart Smart Energy programma de afgelopen edities erg internationaal waren. “Het wordt steeds internationaler en ik begin eigenlijk een beetje te denken: jongens, Nederlanders: waar blijven jullie? Er zaten veel Oost Europeanen bij. Daar zit op een of andere manier veel kennis: goed opgeleide, slimme mensen die ontzettend hard kunnen wen willen werken. Heerlijk!”  Ondertussen lijkt zich op de energiemarkt in stilte een soort van revolutie te voltrekken. Langzaam maar zeker wordt het mogelijk om als individuele gebruiker door slimme opslagsystemen los te komen van de grote energiebedrijven. “Er lopen allerlei technologie bedrijfjes, startups en ondernemers rond  die vanuit de gebruiker, vanuit smart use: smart home en smart office, aan het denken zijn. En die energiebedrijven die heb je misschien nodig om je energie uit te kunnen wisselen met je buren, maar voor de rest regelt het zich allemaal zelf. En ze denken dat ze met elkaar praten maar eigenlijk zie je een vorm van stille disruptie ontstaan. Een soort van tektonische platen die tegen elkaar aan beginnen te duwen, waarvan ik eigenlijk denk dat die de komende jaren tot een aardbevinkje gaan leiden. Dus er gaat nog een hoop gebeuren in deze sector. Daarom vind ik het ook zo leuk.”

Zoals gezegd: aanmelden kan tot 12 december.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.