Als we eerlijk zijn, hoe nemen we informatie dan het liefst tot ons? Willen we onze vertrouwde bronnen één voor één aflopen, of willen we één krant die alles voor ons bundelt? Geert en Thomas Rutten zetten in op de bundelaar. Bijgestaan door meerdere innovatiefondsen ontwikkelen ze de Yournalist-app, een krant op maat voor iedereen die er één wil. In deze aflevering van Top Names gaan ze met Erwin Blom in gesprek over de zoektocht naar een verdienmodel dat voor iedereen voordelig is en de irreële angsten van uitgeverijen die die zoektocht vertragen.

“Je krant wordt met de tijd steeds een beetje persoonlijker”

Hoe de app zo’n krant op maat voor je maakt? Je begint met het aanmaken van een Yournalist-profiel. Je geeft toegang tot je socialmediakanalen, en ondergaat een geografische en demografische scan. Yournalist scant en analyseert ondertussen 24 uur per dag duizenden nieuwsbronnen. En filtert alle artikelen op basis van het profiel dat Yournalist van jou gemaakt heeft. Op het scherm krijg je je eerste virtuele krant onder ogen. En op basis van of je wel of niet op de artikelen klikt en wat je vrienden lezen maakt Yournalist je krant steeds een beetje persoonlijker.

Hoe je daarvoor gaat betalen? De broers zijn er nog niet helemaal uit, maar het staat vast dat er één keer per maand één bedrag van tussen de 10 en 15 euro van je rekening afgeschreven zal worden.

Het eerste doel van Yournalist is om een verdienmodel te vinden dat in het voordeel werkt van de lezers, de uitgevers, de individuele journalisten én Yournalist zelf. Rutten en Rutten zien heil in een Spotify-model. Maar om de Spotify van kranten te worden, moet je wel éérst de bestaande kranten aan je zijde zien te krijgen. Dat is immers de beste manier om je merk neer te zetten en op te bouwen.

“Uitgevers zijn onterecht bang voor kannibalisatie van hun producten”

De prioriteit van de broeders Rutten ligt daarom nu bij het praten met uitgevers. De Persgroep, TMG, Wegener, allemaal moeten ze om. Hoe dat ze vergaat? Redelijk, vinden ze zelf: “Maar we zien veel angst. Angst voor het samenwerken met andere partijen, en angst voor de kannibalisatie van hun bestaande producten. Als we ze vertellen over een Spotify-model met één vast bedrag per maand vragen ze zich af of dít dan de manier is om evenveel geld te verdienen met nieuws als ze 10 jaar geleden deden.”

“Lezers houden van interessante content, niet van de merken erachter”

Dat gaat niet gebeuren, denken Rutten en Rutten. Ze proberen de kranten te overtuigen aan boord te stappen door hen te vertellen dat de lezers van vandaag zich niet meer aangetrokken voelen tot merken, maar tot content die hen interesseert. Dat kun je zien als een bedreiging, maar ook als een kans om een nieuwe groep lezers aan te boren.

(Een verslag van @ankehans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.