Tussen tien uur ‘s ochtends en acht uur ‘s avonds binnen zestig minuten je bestelling bij je thuis. Dat belooft Spencer. Sinds twee maanden actief in Amsterdam met inmiddels zo’n honderd actieve klanten. Voor een groot deel expats. En in ieder geval mensen met geld. Voor een bestelling bij Spencer betaal je tussen de vijf en tien euro bovenop het aankoop bedrag. Daarvoor gaat een koerier op de fiets naar de lokale winkel en brengt je bestelling bij je thuis. Spencer is het platform dat vraag een aanbod met elkaar verbindt. “Wij gaan geen koeriers in dienst nemen en niet afhandelen. Wij brengen gewoon vraag en aanbod bij elkaar. We zorgen ervoor dat iets van a naar b gaat”, aldus CEO George Ankomah.

Daarmee positioneert Spencer zich als de Uber van het bezorgen. Al is het niet zo dat op dit moment iedereen al als koerier aan de slag kan gaan. Voor de eerste werving is gebruik gemaakt van een uitzendbureau. En zogenaamde één-pitters kunnen zich melden met een ID en een bewijs van goed gedrag. “Het nu echt heel essentieel dat er gewoon een goed persoon aan de deur staat die in goed Nederlands kan zeggen: hier alsjeblieft uw zes flesjes bier. Iemand die er goed verzorgd uit ziet. Jouw ervaring als klant moet gewoon perfect zijn.” Want met de huidige 100 klanten redt Spencer het niet. “Het blijft een volumespel”, aldus Ankomah.

“ Geëxperimenteerd, geleerd en veel fouten gemaakt”

Het team achter Spencer is niet over één nacht ijs gegaan. De vier founders kennen elkaar van een studie in Rotterdam. Afgelopen winter deed de ploeg mee aan Startup Bootcamp in Amsterdam. “We hebben heel veel geëxperimenteerd en dus ook heel veel geleerd en nog meer fouten gemaakt. De sleutel is dat we zoveel mogelijk mensen hebben gesproken. Niet alleen particulieren, maar ook winkels. Grote webwinkels en ketens, maar ook luchtvaartmaatschappijen. Iedereen die iets te maken zou kunnen hebben met het verzendprobleem. We hebben ook pilots gedraaid: pilots namens winkels met verschillende verzendpartijen. Moet je nu fietskoeriers gebruiken, busjes of moet je de taxicentrale aan je linken. Moeten het particulieren zijn? Offline winkels? Online? Food/non food. Dat zijn allemaal inzichten die we hebben gekegen: hoe pak  je het aan binnen de stad. En dit is eigenlijk de conclusie.”

Daarbij is de belangrijkste klus die nu geklaard moet worden een kip/ei probleem. Hoe vind je tegelijkertijd voldoende klanten en heb je al genoeg koeriers in de startblokken staan om iedereen naar behoren te bedienen? “We hebben nu de focus gekozen: de klant. Het gaat er nu om dat we zo snel mogelijk een goed functionerend systeem krijgen.” Daarom hoeft op dit moment voor de eerste bestelling geen bezorgkosten te worden betaald. En wordt alles in het werk gesteld om klanten over de streep te trekken. De keus voor Amsterdam is daarbij niet toevallig gemaakt. “Amsterdammers geven net wat sneller geld uit, zeker hier in de binnenstad. In de binnenstad van Rotterdam is het gemiddelde inkomen laag, mensen met geld wonen in de buitenwijken en in Amsterdam is dat omgekeerd: mensen in het centrum hebben geld. Dat zijn ook net de mensen waar wij naar op zoek zijn.”

“het werkt niet in Lutjebroek”

Ook al staat Spencer nu dus in de markt, er wordt nog steeds gesleuteld aan de formule. Aanvankelijk verliep het contact tussen klanten en  koeriers  rechtstreeks. Daar is Spencer inmiddels zelf tussen gaan zitten. En op dit moment kun je nog vrijwel alles bestellen, mits het maar op een fiets vervoerd kan worden. Hetgeen betekent dat er soms veel tijd kan gaan zitten in een specifieke bestelling. “Dat kunnen we beter standaardiseren.” Om grip te krijgen op het proces worden heel veel data verzameld. “We analyseren alles. Dus we zien wat de gemiddelde afstanden zijn , of er bestelpatronen te ontdekken vallen, zodat we ook al een beetje kunnen voorspellen na verloop van tijd.(…) Het aankoopstuk is wel echt de bottleneck waar we mee bezig zijn geweest: hoe gaan we er voor zorgen dat er fatsoenlijk betaald wordt in die winkel.” Op dit moment schiet de koerier het voor, waarna een klant afrekent met IDEAL of pinnen aan de deur. Daar zal snel een creditcard optie aan worden toegevoegd. “Dat heeft hopelijk effect op het aankoopbeleid van mensen. Die denken nu elke keer na bij die 5 euro of dat tientje dat wij kosten, maar met een maandelijkse creditcard rekening maandelijks kijk je daar minder naar. Dan geef je waarschijnlijk onbewust meer uit omdat het dan helemaal maar één druk op de knop is.”

Maar of er nu steeds meer mensen vaker gebruik gaan maken van Spencer, met alleen Amsterdam kan het bedrijf niet overleven. “Zelfs niet met alleen Nederland. Het is echt een oplossing voor de grote steden, de dicht bevolkte gebieden, het werkt niet in Lutjebroek. Dus we moeten naar het buitenland kijken.” Daar spelen direct andere problemen. Amsterdam is qua afstanden overzichtelijk en fietsen is hier normaal. London of Berlijn zijn enorm, dus daar moet mogelijk voor een andere strategie gekozen worden. Ankomah denkt aan bestaande bezorgers. “Ik denk dat we anderen wijzen op een alternatieve inkomstenbron. Je nu ziet nu dat heel veel koeriers contracten vervoeren voor accountants of advocaten kantoren. Dat zijn op dit moment misschien wel lucratieve opdrachten, maar wij zeggen: kijk ook eens naar die andere klanten. Dan krijg je misschien minder per rit, maar wel meer klanten.” Maar eerst Amsterdam op goed orde zien te krijgen, dan op zoek naar geld en dan verder uitrollen.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.