Gerald Schotman (CTO Shell)  is tijdens de Accenture Innovation Awards uitgeroepen tot Innovator of the Year 2014, een prijs bedoeld voor grote bedrijven die een voorbeeld zijn op het terrein van innovatie. Schotman mag jaarlijks 1,3 miljard dollar aan innovatie spenderen waarvan circa één derde in Nederland belandt. Shell is is één van de startups en gevestigde gevestigde bedrijven die Fast Moving Targets op de Accenture Innovation Awards interviewde. Op 1 oktober 2014 is de Shell topman begonnen als directeur bij de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM).

Gerald Schotman over innovatie

“Innovatie voor mij is nieuw denken waarmee je waarde genereert. Nieuw denken dat ertoe doet. Heel simpel.”

“In een steeds sneller veranderende wereld is het belangrijk om ook innovatie te versnellen. Daarvoor moet de manier waarop je innoveert op zich zelf ook innoveren. Anders doen, sneller en slimmer. Daar heb ik denk ik de prijs voor gekregen, omdat we dat bij Shell de afgelopen vijf jaar hebben gedaan.”

“Je verankert innovatie in een bedrijf door de juiste systemen en structuren op te zetten. Je verankert het door heel erg duidelijk te blijven uitleggen en mensen mee te nemen naar je visie: waar wil je naar toe en wat wil je bereiken. En je verankert het door de beste mensen in huis te hebben.”

“Diversiteit in innovatie is belangrijk. Het is ook belangrijk om naar het geheel te kijken. Wij zijn een bedrijf dat niet in componenten denkt, maar kijkt hoe een innovatie in het geheel past. Dan kun je grote slagen maken.”

“Innovatie is veel meer dan technologie alleen.”

“We zijn een internationaal bedrijf, maar Nederland is wel belangrijk. Ik heb als CTO een budget van 1,3 miljard dollar en daarvan gaat zeker één derde naar innovatie in Nederland. Er is hier heel veel potentieel, er zijn veel mensen die dingen kunnen doen en aanpakken.”

[Fast Moving Targets was bij de Accenture Innovation Awards. Bekijk hier alle gesprekken]