NU.nl is met afstand de grootste nieuwssite van Nederland. En dat wil hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman graag zo houden. Zijn belangrijkste besluit sinds zijn aanstelling op 25 juni 2013: “We gaan NU.nl openstellen voor andere uitgevers. Zodat NU.nl niet meer alleen de plek is waar de redactie publiceert, maar het een platform wordt waarop ook anderen kunnen publiceren. Dat is wat je nu gaat zien. Heel langzaam, want het is best spannend.”

Spannend omdat niet precies te overzien valt hoe dit in praktijk gaat uitpakken. Het idee is ingegeven door het besef dat de redactie van NU niet elk deelgebied even goed kan coveren. Daar zijn andere partijen soms beter in. De samenwerking begon met regionaal nieuws. Hoewel het soms leek alsof NU dat nieuws zelf verzamelde, werd achter de schermen nauw samengewerkt met regionale partijen als De Utrechtse Internet Courant en AT5. Die samenwerking zal verder worden uitgebreid met partijen als VICE. Zij zullen een duidelijk herkenbaar blokje op NU krijgen. “We gaan het doen omdat we denken dat we op die manier NU relevanter kunnen maken voor onze bezoekers.”

“Snel, neutraal, makkelijk in taal en gebruik en heel erg overzichtelijk ”

Grote uitdaging in het hele proces: zorgen dat NU net zo overzichtelijk blijft als het al jaren is. “Als je er allemaal kanalen aan gaat toevoegen, hoe zorg je er dan voor dat het overzichtelijk blijft. Daar mag je me op afrekenen aan het eind van het jaar. Ik weet nog dat NU.nl anderhalf jaar geleden het grootste redesign heeft gehad in onze geschiedenis en toen was de kritiek: het is wel een beetje hetzelfde gebleven. Dat vond ik echt het allergrootste compliment, want dat is het grootste goed. Dat is onze kracht. Natuurlijk, we zijn snel, we zijn neutraal, we zijn makkelijk in taal  en in gebruik, maar we zijn ook heel erg overzichtelijk. Mensen weten wat ze krijgen, wat ze kunnen verwachten.”

Daarbij wordt een journalistieke verantwoordelijkheid niet uit de weg gegaan. Mensen krijgen niet alleen wat ze willen, maar ook wat de redactie belangrijk vindt dat ze zouden moeten weten. “Ik ben best een grote fan van big data, maar ook om te weten dat je er schijt aan kunt hebben. Dat klinkt een beetje stoer, maar bijvoorbeeld Syrië is best wel hypegevoelig en als je je daardoor laat leiden, dan denk ik dat je niet goed bezig bent. Als je een site maakt met alleen maar dingen die mensen willen lezen, dan maak je uiteindelijk iets wat iemand niet wil, dat is een beetje de filosofie. Tegelijkertijd vind ik wel dat er rond clicks, pageviews en clickbait ook wel iets heel negatiefs hangt wat ik ook weer volkomen onterecht vind. Het is een directe manier van lezersonderzoek.” Het gaat dus om een goede balans: zowel hard nieuws uit Syrië als lekkere nieuwtjes over Moniek Smit. “Je moet een gezonde balans hebben. Dat is gek genoeg helemaal niet vastgelegd, maar iets dat de redactie van NU.nl  gewoon beheerst.”

“Video moet het bewijsmateriaal leveren bij het nieuws”

Ondertussen groeit het aandeel van video ook op NU.nl. “Ik vind video heel belangrijk. Mijn visie is: video moet het bewijsmateriaal leveren bij het nieuws. Het is mijn taak om te zorgen dat er zoveel mogelijk bewijsmateriaal is.” Dat NU onderdeel is van Sanoma, het bedrijf dat ook SBS kocht helpt daarbij. Dat zie je terug in het uitzenden van beelden van de Champions League, maar ook in de samenwerking achter de schermen met Hart van Nederland. “We erkennen daarin elkaars kracht en zwakte. NU is geen Hart van Nederland en omgekeerd. Alleen het startpunt van heel veel items is wel hetzelfde: de actualiteit. En Hart van Nederland heeft echt een zeer indrukwekkend netwerk van correspondenten in het land. Daarin werken wij samen met elkaar. Dus sinds 1 januari zijn onze views keihard gestegen omdat we steeds meer en sneller binnenlandse video hebben. Wij brengen dan de ruwe beelden en Hart van Nederland maakt er een item van.”

De ruwe beelden worden soms ook door het publiek aangeleverd, middels een app die in samenwerking met TNO ontwikkeld is. De app stelt gebruikers in staat live videobeelden te streamen. NU bepaalt of die beelden ook daadwerkelijk via de site te zien zijn. “Dus het is niet zo dat als jij gaat filmen dat het dan ook direct ergens op NU staat. Wij kiezen ervoor om de regie te houden, om te kunnen schakelen. We zijn net begonnen en zijn het een beetje aan het testen dat gaat dan met vallen en opstaan zoals dat heet.” Naast het feit dat NU.nl een platform is, waar duidelijk de focus op ligt, zie je het merk ook steeds vaker terug op andere kanalen als Twitter, Facebook, Youtube en Instagram. Met wisselend succes.

“Wij zijn hartstikke groot op Facebook. Op Twitter hebben we meer dan een miljoen volgers. We zijn groter dan de top 5 bij elkaar opgeteld. Dat gezegd hebbende: dat was ook heel erg makkelijk. want het enige dat we daarvoor hoefden te doen is er een linkje op zetten en meer niet. Maar als je mij depressief wilt hebben dan moet je even kijken naar NU.nl op YouTube. Dan huil je gewoon, want  daar gebeurt helemaal niks.” En op een populair jongeren medium Snapchat is NU nog helemaal niet terug te vinden, anders dan met NuTech. “Omdat we daar echt dingen voor moeten doen en het betaalt zich niet meteen terug. Dat is toch wel een beetje een spagaat waar we af en toe in zitten. Ik vind wel dat we meer met Snapchat zouden moeten doen omdat het een heel erg interessant medium is en je bereikt er gewoon deels een nieuwe doelgroep mee. Alleen we moeten er wel dingen voor doen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.