Wie denkt aan VR denkt al snel aan achtbanen, racebanen of andere spannende entertainment toepassingen. Maar het kan ook anders. inMotion VR werkt al vijf jaar aan praktische VR toepassingen in de fysiotherapie. “Wij zien dat je VR juist kunt gebruiken om mensen te stimuleren om in de virtuele wereld bewegingen te maken die ze in de echte wereld misschien niet zouden maken, omdat ze dan geremd worden door angst of pijn. Die verdwijnt in VR grotendeels”, aldus founder en CEO Gert Jan Brok.

Gert Jan Brok is interaction designer van huis uit. Zijn vrouw en partner in het bedrijf is psychosomatische fysiotherapeut. Dat betekent dat zij niet alleen naar een pijnplek kijkt, maar het lichaam en de geest als geheel als uitgangspunt neemt. “Dat sluit heel goed aan bij VR. Dat heeft ook impact op je psyche, maar het doet ook iets vreemds met je lichaam. Je raakt een soort van connectie kwijt tussen de werkelijkheid  en de virtuele wereld.”

Dat maakt het mogelijk om de standaard-oefeningen anders te benaderen. “Wat een fysiotherapeut normaal gesproken doet is heel veel communiceren: beweeg naar links, beweeg naar rechts, omhoog, omlaag. Maar wat nou als je dat een stuk leuker kunt maken? In een omgeving waar je targets en doelen hebt die je kunt gaan halen door ernaar te kijken en naartoe te bewegen. Die omgevingen zijn eindeloos. Of je nou in een ruimtestation zit om naar de sterren te kijken of door een weiland met geiten aan het vliegen bent. Die variatie maakt het leuk. Mensen zijn meer betrokken bij de inhoud en krijgen direct positieve feedback over of ze het goed doen of niet.”

“Zien waar het besparingen kan opleveren”

Op dit moment richt inMotion VR zich nog voornamelijk op nekklachten, de nummer twee op de lijst van klachten. Maar daar zal het niet bij blijven. “Content komt langzamerhand op gang. Mensen beginnen te snappen wat je er mee kunt doen. Waarde is makkelijker naar euro’s om te rekenen. Je ziet snel waar het besparingen kan opleveren. Patiënten die eerder naar huis kunnen en dus goedkoper zijn voor werkgevers of verzekeraars, maar ook de patiënt die sneller van zijn klachten af is en een prettiger leven heeft.”

In andere sectoren heeft VR zich al bewezen. Kijk bijvoorbeeld naar de luchtvaartindustrie, waar sinds jaar en dag met simulatoren wordt gewerkt.  “Dat geldt ook voor het inzetten van nieuwe apparaten. De eerste periode maken mensen de meeste fouten, omdat ze gewoonweg nog niet precies weten hoe die machine werkt. Door ze dat in VR te laten beleven kun je eigenlijk het hele proces inkorten en dan kun je ze met een geruster hart aan het echte apparaat zetten.”

Ook op andere, medische, vlakken heeft VR zich al bewezen. Een mooi voorbeeld is Snowworld, dat gebruikt wordt bij de wondverzorging van brandwondpatiënten. “Het verwisselen van verband is vreselijk pijnlijk. Met hulp van de VR bril worden die pijnen zodanig gedempt dat mensen geen morphine meer nodig hebben. Ze zien een sneeuwwereld en het feit dat je een focus hebt op een andere wereld zorgt ervoor dat je hersenen cognitief die andere wereld tot zich beginnen te nemen. Dat betekent dat je hersenen een standje hoger gaan en dat zorgt ervoor dat externe prikkels op de achtergrond verdwijnen. De demping is zo’n 24 % en dat kan tot 60% oplopen wanneer je de omgeving meer afstemt op de beleving van de patiënt. Snowworld, een koel uitziende wereld waarin je sneeuwballen mag gaan gooien met wat vrolijke muziek erbij leidt dusdanig af dat medicatie achterwege kan blijven.”

“Expertise aan boord”

Voor een echte doorbraak zijn kleinere, goedkopere brillen belangrijk. Die komen er volgens Brok aan. “Die brillen verdwijnen dadelijk grotendeels. Ze zijn nu gewoon nog te zwaar, maar kijk naar brillen als Magic Leap waar Apple achter de schermen mee bezig is. De VR brillen van de toekomst gaan eruit zien als een normale bril.” Daarnaast is content die is toegesneden op praktische toepassingen onmisbaar voor meer gebruik. “Het komt, maar het kost tijd. Het is moeilijk. Je kunt het pas echt waarderen op het moment  dat je het een keer gedaan hebt. Het is zo anders dan al het andere wat je gedaan hebt.” inMotion VR biedt softare as a service aan op een eigen platform. “We gaan in de toekomst meerdere developers toelaten op dat platform, zodat ze zelf content kunnen maken.”  Het bedrijf heeft verder een connectie gebouwd tussen de VR bril en een bedieningspanneel voor de pysiotherapeut.

Brok hoopt dat zijn bedrijf over een jaar of vijf wereldmarktleider in de zorg VR is. “Dat betekent dat we nu groeiend vanuit Nederland naar Europa onze markt aan het opbouwen zijn. Uiteindelijk willen we  een platform gaan aanbieden dat wereldwijd toepasbaar is.” Brok denkt de concurrentie voor te blijven doordat inMotion VR zich in een niche bevindt. “We hebben die expertise aan boord. Natuurlijk kan een grote partij die kennis ook binnen halen, maar wij hebben geen last van hardware. Wij kunnen alles ondersteunen wat wij willen: brillen, maar ook sensoren op het lichaam, handschoenen, specifiek medische controlers, noem maar op. Dat is het hele spectrum dat wij mee kunnen pakken. Daarin maken wij het verschil.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.