Een muziekstartup beginnen betekent vroeg of laat tegen rechtenproblemen aanlopen. En rechten is gedoe. Als Gilles de Smit, CEO van muziekstartup 22tracks daar echt bij stil had gestaan bij de start van zijn bedrijf, was hij wellicht niet eens begonnen. Gelukkig heeft ie dat wel gedaan en verdient 22tracks inmiddels gewoon geld. Zijn devies is dan ook ‘gewoon beginnen’.

Het idee voor 22tracks werd geboren nadat zijn partner en dj Vincent Reinders merkte dat de spanningsboog van zijn hiphopradioluisteraars na een uur in elkaar zakte. Van de beste tracks een playlist maken zou een beter idee zijn. Inmiddels heeft 22tracks tussen de 30.000 en 40.000 luisteraars per dag weten te verwerven. Over de tijd tussen het idee en het huidige aantal luisteraars vertelt De Smit in Top Names met Erwin Blom.

22tracks: heel schaalbaar
Gecureerd door de beste dj’s uit Amsterdam laat 22tracks muziekliefhebbers op een eenvoudige en zuivere manier nieuwe muziek ontdekken. Dat wil zeggen: een wekelijks geüpdate lijst van de allernieuwste pareltjes, zonder storende factoren.

Sinds 2 juni heeft 22tracks ook een basis in Brussel, omdat al een verschil in muziekbeleving tussen steden opgemerkt werd. Hoewel 22tracks dus al behoorlijk groeit, ligt het plan op tafel om het naast Amsterdam en Brussel in nog 20 wereldsteden op te trekken. Op de vraag hoe schaalbaar dit ambitieuze plan is antwoordt De Smit: “Heel schaalbaar, we hoeven alleen maar in iedere stad de juiste ‘city chief’ te vinden die lokale dj’s scout.”

Zwarte cijfers
Om te blijven bestaan en te groeien verkrijgt 22tracks op verschillende manieren inkomsten. Allereerst door hun ‘branded playlists’ waardoor je 22tracks binnenkomt, zoals die van het Amsterdam Dance Event of de Kasabian playlist die ingekocht is door Sony België. Daarnaast zijn er sponsoren als Reebok, Converse en Radio538, wallpapers, bannerposities en een advertentiemodel in de iPhone-app. Ook werkt 22tracks samen met mediabureau Advice: een partner die wereldwijd operationeel is en 22tracks ook in België en Londen zal kunnen voorzien van adverteerders. En door tot slot zelf partijen te benaderen draait 22tracks inmiddels voorzichtig zwarte cijfers.

Rechten
In tegenstelling tot de vloeiende internationale zoektocht naar adverteerders moeten de rechten voor de tracks in ieder nieuw land opnieuw geregeld worden. In Nederland heeft 22tracks een licentieovereenkomst met Buma/Stemra, ze is bezig met SABAM in België en zal diezelfde processen ook in Duitsland en Engeland moeten doorlopen. Die worden wellicht vergemakkelijkt door de reeds bestaande overeenkomst in Nederland en een aantal gewonnen prijzen, hetgeen aangeeft dat er veel interesse voor 22tracks bestaat.

22tracks in de toekomst
De Android app van 22 tracks is net verschenen. Op de korte termijn –op 22 december– komt ook de vernieuwde 22tracks iPhone-app uit, met shuffle-functies, toegankelijke my 22-lijst en verhoogde geluidskwaliteit. Op de lange termijn zou De Smit graag city-/soundmapping realiseren: “We willen in steden scenes in kaart gaan brengen, kijken wat er speelt in een stad, en de luisteraar vervolgens op ontdekkingstocht sturen zodat die gestimuleerd wordt naar andere genres muziek te luisteren dan hij normaal doet.” Wat hem vanaf het begin geleid heeft en zal blijven leiden? “Gewoon beginnen, het doen. En niet kijken naar de valkuilen.”

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten en onder de complete aflevering.