Het idee voor Tvilight ontstond toen Chintan Shah in een vliegtuig zat. Buiten was het donker, maar overal zag je licht van straatlantaarns. En dat terwijl klimaatverandering een hot issue was en is. Dat moet anders kunnen dacht Shah. En Tvilight werd geboren. Het is een systeem dat door middel van sensoren en draadloze technologie er voor zorgt dat de staatlantaarns alleen branden wanneer dat werkelijk nodig is. Tijdens offpeak uren na middernacht staan de lampen standaard in de spaarstand, maar wanneer de bewegingssensor een auto, fietser of voetganger ontdekt, dan lichten ze op.  “Dus als iemand langsloopt, dan lopen de lichten mee. Net als Michael Jackson’s Moonwalk, maar dan live.”

Het klinkt als een geniaal, maar ook eenvoudig idee. Makkelijk te copiëren dus. Dat valt in praktijk wel mee, aldus Shah. “Er zijn een paar technische uitdagingen. De sensor bijvoorbeeld: binnen is dat makkelijk, maar buiten ligt dat anders. Je moet regen en wind uitfilteren, maar ook kleine dieren en de beweging van bomen. Maar ondertussen moet je wel een voetganger, een fietser of een auto kunnen herkennen. Dat hebben we zelf ontwikkeld. We hebben 8 sensoren gecombineerd en er zit wireless communicatie aan verbonden.”  Want het gaat er om dat je niet alleen iemand kunt herkennen, maar ook dat je mensen een veilig gevoel geeft op straat. Alles moet dus binnen milliseconden gebeuren. Vandaar dat er op dit moment  18 technici aan werken.

“Het systeem kan tot 80% aan energie besparen ”

En dat terwijl Tvilight begon als hobby. Eerst in Delft, maar na een subsidie van de provincie maakte Shah de overstap naar Groningen. De eerste jaren, zo10 en 2011, had hij nog gewoon een baan en werkte hij één dag per week aan zijn droom. In 2012 werd het serieus en inmiddels telt het bedrijf zo’n 25 werknemers. “Ik ben erg trots op mijn team. Iedereen die meewerkt gelooft dat dit simpele product echt impact kan hebben.” En dat blijkt ook werkelijk het geval. Het systeem kan tot 80% aan energie besparen. Dat is veel, zeker wanneer je bedent dat Europa op dit moment dagelijks 27 miljoen euro kwijt is aan energie, op jaarbasis zo’n 10 miljard. De klanten van Tvilight komen dan ook niet alleen uit Nederland, maar ook uit Ierland, Duitsland, Canada en Australië.

“De vraag is groot. De wereld realiseert zich dat de manier waarop we nu leven niet vol te houden is. We gebruiken van veel dingen te veel, dat geldt ook voor energie en licht. En als we dan zonder het comfort aan te tasten wel kunnen besparen dan verkoopt dat zichzelf. Dat wil iedereen: het is win win. Voor de steden, voor de mensen en voor het milieu.” Zeker omdat de lantaarns niet hoeven te worden vervangen. Er wordt alleen wat techniek aan toegevoegd. Niet vreemd dat Shah over twee tot vijf jaar bij de top drie bedrijven in de wereld wil horen als het om sensoren en wireless based technologie voor buitenlichten gaat. “Uiteindelijk zullen we meer dingen toevoegen, denk bijvoorbeeld aan het gebruiken van buitenlichten om bijvoorbeeld ambulances te sturen. Maar op dit moment hebben we één focus.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]