Thuisbezorgd en Deliveroo zijn twee van de grote namen als het om het bezorgen van maaltijden gaat. In Groningen hebben ze FoodDrop. “Wij bezorgen gezond eten op een gezonde manier. Dat houdt in dat we voor 80 restaurants in Groningen eten bezorgen bij mensen thuis en op locatie. Dat doen we op de fiets: beter voor onze bezorgers en beter voor het milieu. We zitten echt in het hoge segment”, aldus Jantine Doornbos, CEO van FoodDrop. 

FoodDrop ging twee jaar geleden van start. Zonder de exacte cijfers te willen noemen, durft Doornbos wel te stellen dat het bedrijf inmiddels in het grootste deel van de stad wel eens eten heeft bezorgd. Aanvankelijk was het best lastig om restaurant-eigenaren te overtuigen om met FoodDrop in zee te gaan. “De meeste restaurants vonden het spannend en eng. Wij hebben een compleet logistiek proces ontwikkeld achter de schermen wat het voor ze inricht. Zij hoeven alleen maar te koken en wij doen de rest.” Die rest is de zorg voor een goede werkbare menukaart, de klantenservice, de bezorging, maar ook de verpakkingsmaterialen. FoodDrop verdient geld dankzij een commissie die de restaurants afdragen en de bezorgkosten die bestellers in rekening wordt gebracht.

“ Een echte tech startup”

Hoewel FoodDrop tot over haar oren in de bezorging van voedsel zit, noemt Doornbos het bedrijf vooral een technologie startup. Dankzij die technologie weet de Groningse bezorger de concurrentie ook te slim af te zijn. “Ik denk dat onze software echt vooruit loopt in vergelijking met de concurrentie. Wij zijn natuurlijk een kleinere speler, maar dat maakt ons ook enorm flexibel. Dus wij kunnen met heel weinig middelen sneller schakelen. En we hebben een club young professionals aan het werk met veel kennis van nieuwe technologieën zoals machine learning, zodat we die ook kunnen implementeren in de bezorgwereld. Je gaat steeds meer toe naar een model waarin je helemaal niet meer hoeft na te denken over wat je wilt gaan eten. Daar lopen wij echt wel mee voorop.”

FoodDrop biedt een order pas aan bij een restaurant wanneer er ook een bezorger beschikbaar is. “Het systeem werkt andersom dan bij de doorsnee bezorgdienst en dat zorgt ervoor dat wij heel duidelijk inzicht hebben in onze kosten en ook heel duidelijk kunnen opschalen. We kunnen precies zien wat onze begroting is en hoe kunnen we groeien. Want je hebt een heel duidelijk beeld van kosten en baten.”

Dankzij een studie informatiekunde aan de RUG in Groningen loopt Doornbos zelf enorm warm voor de technische achtergrond van het bedrijf. “We willen mensen helpen. We gaan voor convience. Jij bent goed in wat je doet en de kostbare tijd die je hebt  wil je spenderen met de mensen waar je om geeft, of de dingen doen die je leuk vindt. Daar bieden wij oplossingen voor. FoodDrop is daar een voorbeeld van, maar we zouden nog veel meer diensten kunnen leveren. Alles wat je dagelijks moet doen. Wij hebben één softwarepakket gemaakt wat je straks als whitelabel overal kunt neerleggen. Dat is de core van het bedrijf. Ik vind dat ook het allertofste om aan te werken en ook om het team neer te zetten. Iedereen kan bij wijze van spreken fietsen, maar niet iedereen kan zo’n systeem bouwen. Wij zijn echt een tech-startup.”

“Uitbreiding op gevoel doen dat zou dat heel dom zijn ”

Terijl FoodDrop nadenkt over in welke steden ze gaan uitbreiden, wordt er ook nagedacht wat er nog meer met dezelfde techniek gedaan kan worden. “Waarom zou je continu je eigen eiland bewaken?  Kijk naar de postbezorgers: iedereen heeft z’n eigen eiland, waarom zou je niet alles samenbrengen, één groot netwerk maakt waardoor alles efficiënter kan. Wij denken er dan over na: hoe kun je dat met onze technologie organiseren.”

Ondertussen zet concurrent Thuisbezorgd fors in op marketing onder het motto: the winner takes it all. FoodDrop concentreert op online marketing. “Wij zijn heel erg online ingesteld. Wij proberen heel erg duidelijke persona te maken van onze doelgroep: wie bestelt bij ons, hoe kunnen we dat uitbreiden, hoe kunnen we mensen nog beter aanspreken, maar echt compleet online.”

FoodDrop heeft een social rating van 4.9 uit 5 punten.”Dat komt omdat we daar bovenop zitten. Het is een closed loop. Wij vragen zo vaak: was het goed, was het lekker, was het warm, was het er snel genoeg. We meten alle statistieken van onze bezorgers om te kijken of dat wel allemaal in orde is. En als je een probleem hebt, dan kom je bij ons.”

Data is de stuwende kracht van het bedrijf. “Wij gaan niet op gevoel, wij kijken echt naar de data. Als je de uitbreiding op gevoel zou doen dat zou dat heel dom zijn.” Over waar die uitbreiding gaat plaatsvinden blijft Doornbos vaag. “In Nederland is al heel veel concurrentie en we wonen hier in Groningen echt in de bezorghoofdstad van Europa. Domino’s heeft hier ook de meeste vestigingen. Naar zulk soort steden moet je op zoek gaan. Plekken met millenials die onder druk staan en geen tijd hebben. En dan een product bieden dat wel geld kost, maar daardoor tijd geeft en dus een oplossing voor dat probleem.”

Doornbos ziet veel voordelen om vanuit Groningen te opereren. “Ik denk dat we heel eerlijk en integer zijn. Het is een kleine wereld waarin vrijwel iedereen elkaar kent, dus je moet het niet verneuken. Je wordt ook echt geholpen en omarmd als je daar een beetje tussenkomt. Wanneer ik in de Randstad kom met mijn product, dan is het veel meer bla bla. Ik denk dat wij een stuk nuchterder zijn: zeg maar waar het op staat en dan gaan we dat doen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.