De IBC, een van ‘s werelds grootste beurzen voor de professionele tv en videomarkt, gaat vandaag in Amsterdam van start. Een belangrijk evenement voor Jeroen Doucet van ExMachina, bouwer van zogenoemde tweedeschermtoepassingen, de apps om bijvoorbeeld mee te spelen met The Voice en mee te praten met Kassa. Afgelopen dinsdag schoof hij in Top Names bij Erwin Blom en Roeland Stekelenburg aan om te praten over AppleTV en iOS en de impact op de tv-wereld.

“Apple-gebruikers verdienen meer en betalen voor meer”

Doucet vertelt dat Android een interessant platform is, dat natuurlijk enorm in opkomst is, maar dat iPhone en iPad oftewel iOS voor zijn bedrijf nog enorm belangrijk zijn. Omdat betalen via Apple makkelijker is en omdat Android veel verschillende toestellen kent wat ontwikkelen complexer maakt. Maar er is meer.

Doucet: “Als ik heel kort door de bocht ga, is de Apple-gebruiker een aantrekkelijkere doelgroep dan de Android-gebruiker. Ze gebruiken meer, verdienen over het algemeen meer, ze zijn meer bereid om te betalen en zijn goed vertegenwoordigd in de voor adverteerders belangrijke groep van 20 tot 49 jaar. En ook niet onbelangrijk: de beslissers, de bazen en reclamemakers, zijn zelf in veel gevallen Apple-gebruiker. Daarom moet je zorgen dat het daar goed op draait. Android is dan voor de rest van de mensen. Ik chargeer nu, Android is een sterk platform, maar dat is de reden dat de nadruk op iOS ligt. Op mobiel gebied is iOS nu 20%, Android 70% en 10% de rest, maar als je in de logfiles kijkt neemt iOS vaak de helft van het gebruik voor zijn rekening. Apple-gebruikers zijn intensiever in gebruik. Maar Android is terrein aan het winnen, zeker bij een jonge doelgroep.”

“Apple kan met kabelaars gaan samenwerken”

Waar we ooit dachten dat de interactie zich in de televisie zou gaan afspelen, de bouwers van zogenoemde smart-tv’s gaan daar nog steeds vanuit, is er een stroming die er van overtuigd is dat mobiel en tablet centraal komen te staan. AppleTV en Chromecast van Google laten dat zien. telefoon en tablet zijn het apparaat waar alles op gebeurt, het signaal kan doorgestuurd worden naar het grote scherm.

Doucet: “Ik ben er al geruime tijd van overtuigd dat wat we nu AppleTV noemen uiteindelijk een dongle wordt. Geen volwaardig apparaat, maar een combinatie met een volwaardig apparaat zoals een mobiel of tablet. Vergelijk het met Chromecast van Google. Een apparaat waarmee je het signaal van mobiel of tablet inclusief de interactiviteit je tv inbrengt. Kleiner en goedkoper dan de huidige AppleTV. Zeg 10 of 20 euro. De toepassingen zijn divers. Te beginnen met tv over internet, het zogenoemde over the top tv. Kanalen, series, etcetera. Je stuurt het beeld van telefoon of tablet naar je grote scherm. Dat kan grote gevolgen hebben voor kabelaars.”

“Ik sluit een samenwerking met kabelaars ook niet uit. De interfaces van settop boxes behoren tot het ergste wat er op deze wereld is. Om te huilen. De ontwikkelprocessen zijn traag, de software crasht. Een drama. Waarom zou Apple zijn kennis en reputatie niet gebruiken om een soort ‘Apple Inside’ propositie te ontwikelen? Dat je bij UPC kan kiezen tussen het prachtige product Horizon ofwel ik neem het nog prachtigere product Apple TV. En daar betaal ik een premium voor. Met AT&T zijn ze zo ook de telefoonmarkt ingekomen. ”

“De mediamarkt krimpt omdat internationale spelers zenders niet meer nodig hebben”

De trend is overduidelijk zichtbaar. Via internet komen grote internationale spelers ons land binnen. HBO en Netflix zijn twee van de voorbeelden. Dat graat nog grote gevolgen hebben.

Doucet: “Als over the top doorzet, zijn nationale ketens niet meer nodig. Dan kunnen internationale spelers rechtstreeks naar het publiek zonder tussenkomst van kabelaars. Netflix en HBO zijn daar natuurlijk een mooi voorbeeld van. Die hebben Nederlandse kabelmaatschappijen en zenders niet meer nodig. Dat is zorgwekkend voor de Nederlandse zenders en kabelaars. Dat betekent uiteindelijk een krimp van de Nederlandse media-industrie. Als kijker gaan we zelf direct importeren. Al blijft er een markt voor Nederlandse unieke content. Series en live-televisie van bijvoorbeeld groot entertainment en evenementen. Dat in combinatie met participatie. Mensen die meedoen.  Op het gebied van interactie verwacht ik dat er quiz-achtige concepten gaan komen met grote prijzen. Vijfhonderdduizend mensen die meespelen omdat er een ton te winnen is. “