Vier jaar terug was TRVL een iPad app voor een online reis magazine, maar vandaag de dag is het een boekingplatform voor reizen. “Het idee is simpel: iedereen is een reisagent. We hebben een tool gebouwd waarop je je eigen reizen kunt boeken en daar dan commissie aan overhoudt. Je kunt die reizen delen met andere mensen en daar ook commissie aan overhouden. En als laatste: je kunt een eigen reissite voor boekingen starten en jezelf dus als reisagent profileren. Wanneer mensen dan via jou boeken ga je daar ook geld aan overhouden”, aldus founder en CEO Jochem Wijnands.

Het idee werd geboren uit frustratie. Het online boeken van reizen biedt oneindig veel mogelijkheden en keuzes, maar kost daardoor over het algemeen ook veel tijd. “Je moet vaak wel 50 websites af. Je bent er uren mee bezig. Ik raak altijd op een bepaald moment gefrustreerd, omdat je van een nieuwe bestemming alle kennis zelf moet vergaren. Je hebt geen idee. Terwijl je overal om je heen mensen hebt die op een bepaalde bestemming zijn geweest en daar alles van weten. Als we nu al die mensen bij elkaar brengen en de tool en het verdienmodel geven om je te helpen op het moment dat jij dat nodig hebt. Dat is waar we naartoe willen. Dat je je eigen reisagent bent.” De commissie die je kunt verdienen zit standaard op de prijzen van de booking sites waarmee TRVL samenwerkt. “Op al die producten zitten marges. Die zijn bedoeld om jou service te bieden dan wel via een reisagent dan wel via een andere website. Alleen is het over het algemeen zo dat als je online boekt er geen service is. Dan moet je het gewoon helemaal zelf uitzoeken, maar die marge is er wel. Dus wij zeggen geef ons die marge dan maar dan doen we het wel zelf.”

“PRSS werd door Apple overgenomen”

In 2010 was TRVL zoals gezegd nog een magazine voor op de iPad. “We kwamen er al snel achter dat de software die we moesten gebruiken op een hele hoop manieren tekort schoot. Daarop zijn we onze eigen software gaan maken, dat was PRSS. ” PRSS werd door Apple overgenomen. Wijnands en zijn team werkten vervolgens in San Francisco mee aan de bouw van Apple News. “Wij hebben willens en wetens aan de koop meegewerkt. Daar stonden we achter. Wanneer iets door Apple wordt opgepikt en in IOS wordt geïntegreerd, dan is het opeens voor honderden miljoenen mensen relevant. Dat is heel tof. Alle invloed die je daarna nog hebt, is meegenomen. Zo zag ik het. Ik vond het heel positief. Het moet wel in je bloed zitten om voor een groot bedrijf te werken. Dat was misschien niet helemaal mijn ding, dus ik ben na een jaar weer vertrokken. Maar ik vond het geweldig om er bij te zijn tot de launch.”

Apple leerde Wijnands goed nadenken over design en presentatie. “Het is natuurlijk een heel streng bedrijf. Uiteindelijk het gaat er om hoe je naar buiten treedt met je design en presentatie. En ook over privacy zijn ze heel strikt. Dat zijn dingen die ik heb meegenomen. Maar het grootste voordeel nu is vergeleken bij de eerste keer dat ik een bedrijf begon, dat mensen het  fijn vinden om met me samen te werken. Het is makkelijker om mensen aan te nemen, om dingen gedaan te krijgen. Ik heb een groter netwerk.” Desondanks heeft Wijnands met het huidige TRVL naar eigen zeggen alle fouten gemaakt die er te maken zijn.”Ik ben er gewoon te hard ingegaan met te veel enthousiasme. Ik heb in het begin veel te veel mensen aangenomen. Er zit altijd een spanning tussen de marketing en de development. Ik was denk ik veel te optimistisch: dit gaan we even doen. De launch van vandaag was gepland voor een jaar geleden. Soms is het goed dat je niet weet wat je je allemaal op je hals haalt.”

“Afhankelijk van Booking en Expedia”

Dat de plannen ingewikkelder bleken dan vooraf verwacht heeft ook iets geruststellends: anders kan iedereen morgen met hetzelfde aan de slag. De uitdaging bestond uit het nabouwen van sites als Booking.com. “Alles moet kloppen. Het moet snel zijn. Dat zijn mensen gewend. Die bedrijven bestaan al 20 jaar, dus ik zal nooit zeggen dat we maar in de buurt komen, maar wij doen weer wat heel anders.” Het anders doen geldt ook voor de marketing. Daar kunnen bedrijven als Booking en Expedia miljarden in stoppen. “Dat zijn echt reuzen. Die oorlog gaan we natuurlijk nooit winnen. We merken wel dat ons idee erg aanspreekt: mensen vinden het tof en praten er over. ” Verder heeft Wijnands zijn hoop gevestigd op bloggers die gebruik gaan maken van TRVL. “En ik hoop verder op de gunfactor.”

Blijft de vraag of TRVL het ditmaal wel zelfstandig gaat redden of toch weer gokt op een overname, ditmaal door één van de online reisgiganten. “Indertijd hadden we ook helemaal niet de hoop of verwachting om te worden overgenomen. Mijn standpunt was: we zijn iets moois aan het maken en willen graag heel groot worden en voor iedereen relevant worden. Maar toen kwam Apple. Als je dan merkt dat Apple denkt of we doen het met jullie of we doen het zelf, dan weet je dat je op moet passen en een goede keuze moet maken. Dus als we nu ooit weer in so’n situatie terecht zouden komen….? We zijn natuurlijk wel afhankelijk van Booking en Expedia, want zij leveren ons de producten. Die samenwerking tot nu toe is fantastisch. Het is dus niet mijn plan om ons te laten overnemen. Dit is veel meer disruptive dan wat we hiervoor deden. Het zou zo maar eens voor miljoenen mensen relevant kunnen worden. ”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.