De Massive Open Online Course ofwel MOOC is geen vreemd begrip meer vandaag de dag. Traditioneel zijn het cursussen van universiteiten die een docent filmen waarna de hele wereld de les kan volgen. MOOCFactory pakt het anders aan. “Wij helpen bedrijven, onderwijsinstellingen en overheden om zelf MOOC’s te maken. Dus niet alleen namens een universiteit, maar ook namens de overheid en het bedrijfsleven. Dat kunnen cursussen zijn waar de hele wereld aan deel kan nemen, maar het kan ook een afgesloten opleiding binnen een bedrijf zijn”, aldus eigenaar Jos Maassen.

Niet alleen de afzender van de cursussen is anders dan bij de doorsnee MOOC, ook het karakter verschilt. “Ons leerplatform is gebaseerd op social learning, deelnemers gaan met elkaar kennis delen in het platform.” Het leerplatform wordt gevuld met allerlei content. Dat kunnen filmpjes, blogs, artikelen en infographics zijn. Die worden door de organisatie zelf in het platform gezet. Daarna worden de deelnemers uitgenodigd om daarover met elkaar kennis te delen aan de hand van gerelateerde vragen. De leerarvaring vindt tijdens een vooraf vastgestelde periode plaats. “Het zijn open vragen. Het is een dialoog. Het zijn geen toetsvragen om te checken of je de content begrepen hebt, het draait om ervaring en kennis uitwisselen. De kennis die zo ontstaat is dynamisch.”

“Wij willen ons niet met de inhoud bezighouden ”

Het principe van de MOOCFactory klinkt eenvoudig. Toch kostte het aanvankelijk veel moeite om klanten te overtuigen. De mensen die belast waren met opleidingen binnen bedrijven, waren er niet op voorhand van onvertuigd dat hun medewerkers bereid waren in hun eigen tijd kennis te gaan delen. Het waren de marketingmensen die het principe als eerste op waarde wisten te schatten, misschien wel mede ingegeven door het feit de MOOC voor grotere naamsbekendheid kon zorgen en er bovendien gegevens van deelnemers mee konden worden verzameld. Inmiddels heeft MOOCFactory zo’n negentig klanten. Van het Ministerie van Binnenlandse Zaken tot CapGemini en de Kamer van Koophandel.

MOOCFactory  begon als tweemans bedrijf en is dat nog steeds. “We willen absoluut maar met z’n tweëen blijven. Daarnaast maken we gebruik van freelancers. Zo blijven we heel flexibel. We leiden klanten op zodat ze zelf cursussen kunnen ontwikkelen.” Het platform is gebouwd in Oxford. MOOCFatory heeft de rechten voor de Benelux waar het bedrijf een licentie fee voor betaalt. Dat scheelt veel zorgen over aanpassingen of doorontwikkelen, want het platform wordt onderhouden door een innovatieteam.

Er is even overwogen om zelf MOOCs te gaan aanbieden. “Maar we kwamen er al snel achter dat als we het met een klant hebben over de inhoud van een cursus gaan hebben we het minder over social learning en faciliteren met het platform hebben. Er zijn al zoveel content aanbieders, waarom zouden wij dat ook gaan doen? Wij willen ons niet met de inhoud bezighouden.”

“De golven creëren”

Bij veel verschuivingen van offline naar online ontstaat na verloop van tijd toch weer enige twijfel: is online contact wel effectief? MOOCFactory adviseert om die reden een combinatie in de vorm van een live event na afloop. Dat zou het meest effectief zijn, zo is uit eigen onderzoek gebleken. “De docent kan dan de diepte in gaan op onderwerpen die online al zijn aangestipt. Een mooi voorbeeld van flipping the classroom. Deelnemers gaan van tevoren kennis delen voordat ze klassikaal bij elkaar komen. Maar ook dan zul je altijd zien dat voorkeuren verschillen. Niet ieder mens is gelijk.”

MOOCFactory staat en draait, uitbreiding is niet aan de orde.” We hebben gekozen voor waar we goed in zijn. Met onze didactische achtergrond vinden we het interessant en leuk om bedrijven te begeleiden om social learning te faciliteren. Verder willen we lekker klein blijven. Ons principe is dat we belangrijke beslissingen binnen drie minuten moeten kunnen maken, anders is het niet goed.”

Waarmee niet kan worden gezegd dat de mannen achter MOOCFactory geen ambities hebben. Die gaan niet over groei, maar liggen op een ander vlak. “We zijn inmiddels ook met twee andere labels begonnen, naast MOOCFactory ook LRSFactory en YOUFactory. We zijn dus een serie aan het bouwen. YOUFactory is dit jaar opgericht en draait om gepersonaliseerd leren. Dat is ook onze ambitie: om naar gepersonaliseerd leren toe te gaan. Een leerling kan inloggen op een landingspagina en aan de hand van zijn of haar doelen content en cursussen samen stellen. Dat is dus onze ambitie: next generation eco leersystemen. (…) We willen meegaan in de nieuwe trends. En mogelijk niet alleen de golven volgen, maar de golven creëren.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.