Het vinden van goede kinderopvang is niet altijd eenvoudig. Dat ondervond Jules van Bruggen aan den lijve. “Toen wij ons eerste kind kregen, hadden we ons ingeschreven bij zes kinderopvanginstellingen en toch duurde het nog heel lang voor we ergens terecht konden. Dat was voor mij een trigger om met Sitly te beginnen.” Sitly begon onder een andere naam als sharing platform, maar is op dit moment een platform dat ouders en oppasser matcht. “Wanneer je als ouder op zoek bent naar opvang, op welk tijdstip dan ook, dan kun je bij ons terecht om een oppas of gastouder te vinden”, aldus de founder en CEO.

Nadat Van Bruggen in 2011 zijn baan op zegde, begon hij in 2012 serieus aan de weg te timmeren. Sitly is op dit moment in negen landen actief. Wat niet wil zeggen dat het allemaal vanzelf gaat. Zo liep Duitsland op een fiasco uit. “De concurrentie waar ik mee te maken had, had al 120 man in dienst en was met tientallen miljoenen gefinancieerd. En ik kwam daar met drieduizend euro per maand marketinggeld, dus dat was best wel kansloos.” Een half jaar daarna werd de stap naar Italië gewaagd. “Met name gebaseerd op zoekdata. Ik had Italiaanse oud collega’s en die zeiden: dat moet je niet doen. Italië is heel erg familie georïenteerd, mensen vertrouwen online niet echt. Dat was ook echt zo, maar ik dacht ik ga het proberen want de data laten toch iets anders zien.” Inmiddels telt Italië een half miljoen inschrijvingen en is het belangrijkste land voor Sitly.

“talië was de opstap naar nog veel meer landen”

Het succes in Italië was een belangrijke les voor Van Bruggen. “Italië was de opstap naar nog veel meer landen. Het leerde me ook dat ik me vooral niet moet laten beïnvloeden door vooroordelen van mezelf of anderen. Ik heb in Italië niks anders gedaan dan in Duitsland, maar er was geen concurrentie.  Daarbij speelt marketing geld een belangrijke rol, daarmee kun je je onderscheiden. Dus ik denk dat we nu best naar Duitsland zouden kunnen, want ons platform is veel volwassener en we zouden al ons marketing geld op Duitsland kunnen zetten. Maar nu kijken we eerder welke andere parels liggen er nog op de wereld.” Eén van die parels is Argentinië. Daar begin je met een goede Spaanstalige site. “Je zet je ad account op in adwords. Je zet social media campagnes op en je zet een pr campagne op. Dat zijn eigenlijk de drie dingen die je doet.”

Daarbij kies je eerst voor een paar steden. Wanneer het daar een beetje begint te lopen dan kun je uitbreiden. “Je hebt maar 100 registraties nodig en dan heb je relevantie in een stad. Honderd puntjes op een kaart lijkt heel wat. Dan lijk je relevant. Natuurlijk ben je dat nog niet want je kunt nog lang niet alle vraag aan. Vaak heb je na een week al omzet, dat is nog niet heel veel, maar het het geeft wel aan dat het al vrij snel los komt. Dan is het een kwestie van geduld en optimaliseren en kunde. Kunde van je team wat er voor zorgt dat je dankzij de juiste marketing skills gevonden wordt. Het is een skill die je in je team moet hebben. Daarom vind ik het belangrijk om dat hier centraal bij elkaar te hebben. Dat gaat om search marketing, Instagram, Facebook, adwords.”

“Volledig boot strapped”

Sitly werkt nog steeds volledig boot strapped. Een duidelijke keus waardoor het bedrijf de handen vrij heeft om zelf te bepalen waar de vleugels worden uitgeslagen. “Wanneer wij tegen een Amerikaanse VC zouden zeggen: laten we naar Argentinië gaan, dan is dat natuurlijk het eerste idee dat afgeschoten wordt. En het is ook misschien een beetje dom. Er zijn allerlei argumenten om het niet te doen, maar het zijn ook 41 miljoen mensen en nul concurrentie. Er is gewoon niks. Als je daar op lange termijn aanslaat, dan heb je die hele markt.” Van Bruggen mikt niet alleen op uitbreiding in meer landen. “Ik heb wel eens uitgezocht wat in Nederland de markt is. Wie is je potentiële doelgroep? Alle ouders met kinderen beneden de 11 is in principe de doelgroep. Daarvan hebben wij maar 5 of 6 % te pakken. Dat is niet heel veel. In Italië hebben we maar 3%. Met anderhalf miljoen inschrijvingen daar zijn we best wel groot, maar als je echt kijkt naar hoe groot je potentieel kunt zijn. Dat is de grootste uitdaging.”

Een andere uitdaging is hoe je betrouwbaar kunt overkomen. Heel belangrijk wanneer je praat over kinderopvang. Sitly claimt niet een kwaliteitscheck te doen. “Natuurlijk hebben we wel een filteringssysteem, mensen voegen referenties toe. We zijn ook bezig met een soort aanbevelingssysteem. Waarmee oppassers aanbevelingen van wie dan ook kunnen opvoeren. Wanneer je naar AirBnB kijkt of naar heel veel andere platformen dan zijn de reviews een closed circle, je hebt mensen die elkaar reviewen en wij proberen juist buiten die cirkel te treden. Het moet wel gepersonaliseerd zijn, er moeten mensen achter zitten. Dus er vindt wel een validatie plaats.Ik zeg ook tegen mensen met wantrouwen: registreer je nou maar eens gewoon. En dan zie je al die meiden die een straat of twee straten verderop wonen. Dat is je betrouwbaarheid. Je betrouwbaarheid is gewoon je buurt. Je kunt er ook gewoon even heen fietsen om te kijken uit wat voor gezin iemand woont.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.