Een goed idee is zo bedacht, maar het dan ook uitvoeren kost over het algemeen veel tijd. In het geval van Klepper, een app om digitale foto’s fysiek mee te versturen, kostte het vijf maanden. “Simpel is niet makkelijk. Hoe simpeler je het wilt maken voor de gebruiker, hoe moeilijker het is om het te ontwikkelen. We wilden niet meer dan vier stappen: foto maken, tekstje eronder, adres erbij en verzenden. Het moest hufterproof zijn, heel simpel, elke idioot moet het kunnen doen”, aldus één van de initiatiefnemers,  Merijn Goris, tijdens Top Names On Stage in Groningen. 

Dat de mensen achter Klepper ook nog bezig zijn met andere projecten, zorgde er eveneens voor dat de ontwikkeling de nodige tijd in beslag nam. Maar nu is de app er dan en draait op zowel iOS als Android. Je maakt een foto, of pakt er één uit je libary, voegt een adres toe en Klepper bezorgt de foto de volgende dag fysiek in een brievenbus. “Je krijgt bijna geen post meer, dus wanneer je je tante een kaartje stuurt weet je zeker dat ze de volgende dag aan de lijn hangt zo enthousiast is ze.” Zeker wanneer je ziet dat de kwaliteit goed is. Want dat wordt snel duidelijk wanneer je een kaartje van Klepper ziet: er zit liefde in.

“Van 15.000 klanten naar 150.000 klanten”

Inmiddels bestaat de app ruim een jaar en worden op een goede dag zo’n 100 kaartjes verstuurd. Het goede nieuws: elke maand worden er meer kaartjes verstuurd dan de maand ervoor. Maar het is tot op heden nog niet gelukt om een werkelijk grote klantenkring op te bouwen. “Die puzzel is nog niet gelegd. We overwegen een grote mediapartner te zoeken: we hebben een product af en het werkt goed. Klanten zijn blij, maar zorg er maar eens voor dat je in plaats van 15.000 klanten 150.000 klanten krijgt.” Om dat te bereiken zijn drie speerpunten in kaart gebracht: de consumentenmarkt, organisatoren van evenementen die het leuk vinden om hun bezoekers als dank een fotootje te sturen en sponsored Kleppers. Bedrijven die hun klanten de mogelijkheid bieden een eigen foto te versturen waarbij het logo van het bedrijf te zien zal zijn.

Ook is het mogelijk om Klepper als zogenaamde white label technologie in een al bestaande festival app op te nemen. Zo werden er uitgebreide gesprekken gevoerd met het Best Kept Secret festival, maar tot op heden zonder tastbaar resultaat. Wat niet betekent dat Goris de moed laat zakken. Hij heeft zichzelf voorgenomen flink veel tijd vrij te maken om er een succes van te maken. ” Bij veel bedrijven langs. Iemand moet het gaan verkopen. We zijn een ontwikkelorganisatie en nu moeten we een verkooporganisatie worden. Inzetten op marketing en sales: rammen. Het is een goed schaalbaar product. We kunnen makkelijk 10.000 kleppers per dag versturen.”

Bekijk alle afleveringen van de Groningen special.

[De Groningen-special van Fast Moving Targets kwam mede tot stand dankzij Streamzilla,SMC050Mercure HotelsEMG FaktorsVoysde NOM, de Europese Unie, het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling en de provincies Drenthe, Groningen en Friesland.]