Symbid timmert sinds 2011 aan de weg. Het bedrijf maakte het als eerste ter wereld mogelijk dat individuen vanachter hun eigen computer participeren in het eigen vermogen van bedrijven. Dat gaat heel simpel. Symbid biedt een platform aan bedrijven die op zoek zijn naar geld. Particulieren kunnen vanaf 20 euro investeren en daarmee krijgen ze aandelen in het bedrijf. Klinkt eenvoudig, maar het idee had in praktijk de nodige voeten in de aarde. “We gingen aan de slag met het aanbieden van aandelen aan niet geaccrediteerde bieders en je bent gebonden aan een wettelijk kader, dus dat is een hoop puzzelwerk geweest”aldus CEO Korstiaan Zandvliet

Symbid heeft de oplossing gevonden in de vorm van bundeling. Alle grote en kleine investeerders samen zijn één aandeelhouder: de Nederlandse Coöperatie. De kiem voor dit idee is gelegd in 2007. Toen bleek tijdens een master dat van de 100 studenten er veel een goed plan voor een onderneming konden bedenken, maar dat niemand de financiering rond kreeg. Met als gevolg dat potentieel goede ondernemers uiteindelijk toch kozen voor loondienst. “Wij kwamen toen tot de conclusie dat die 100 studenten samen een miljoen contacten online hadden. Ons idee was toen dat als die miljoen contacten allemaal zouden participeren voor 20 euro je een pivot hebt van 20 miljoen. Voor dat bedrag konden we allemaal drie keer met een startup beginnen en falen en dan nog was er geld over. ” Een gouden idee was geboren.

“Nederland loopt voorop qua openheid”

Dankzij de crisis heeft Symbid de wind in de rug gekregen. Banken durfden bedrijven helemaal geen geld meer te lenen. Mogelijk een reden dat de Nederlandse Bank en de toezichthouder AFM en hetMinisterie van Economische Zaken zoveel mogelijk hebben gedaan om  het initiatief van Symbid binnen het kader van de wet te ondersteunen. “Wij dealen met heel veel reglementaire commissies. Zowel in Nederland als in Amerika, Duitsland en Italië waar Symbid ook actief is. We hebben wel wat verschillende niveau’s van openheid gezien en Nederland loopt daarin echt voorop. We hebben het over hele complexe materie. We zijn bezig met echt iets nieuws: een nieuw product, een nieuwe markt. Eigenlijk hebben we dit nog nooit zo gezien online.” Symbid houdt de teugels dan ook strak in de hand. Niet iedereen krijgt de kans om om geld te vragen via het platform. “Sinds april 2011 hebben wij 13000 cases de selfservice portal in zien gaan en we hebben er nog geen 250 daadwerkelijk laten pitchen aan het publiek. Dus dat geeft wel aan dat wij echt de first line of devence zijn.”

Eén van de voorbeelden waar Zandvliet trots op is is boekhandel Polare in Rotterdam. 1800 Rotterdammers brachten een kwart miljoen bij elkaar waardoor de winkel een doorstart kon maken. Met op dit moment positieve financiële resultaten.  Alle investeerders zijn aandeelhouders geworden en vormen samen een groep ambassadeurs voor de winkel. “Dus wat dat betreft durf ik te zeggen dat de bestellingen voor Bol.com of Amazone echt zijn teruggelopen in de regio Rotterdam.” Investeerders krijgen ook altijd online rechtstreeks toegang tot het bedrijf waar ze geld in stoppen. Volgens Zandvliet echt een disruptieve kracht van Symbid. “We halen klanten weg bij de stockmarkets. Jongens die normaal op de AEX investeerden die zeggen: leuk dat AirFrance KLM, maar op Symbid kan ik met de CEO via de mail een paar leuke tips geven: dat vind ik zelf ook leuker. Er zit dus een persoonlijke touch aan.” Die kracht bleek ook bij Polare. ” Toen die winkel ging verhuizen naar een nieuw pand stonden daar 200 man het oude tapijt eruit te trekken.” De persoonlijke binding, in welke vorm dan ook,  is belangrijk.

“Iedereen voorzien van de juiste informatie is een dagtaak ”

In maart dit jaar lanceerde Symbid het zogeheten Funding Network. Met medewerking van 52 institutionele partijen en een adviesbureau. “Wij bundelen alle alternatieve financiers op één plaftorm. Zoals je voor muziek naar Spotify gaat, creëren wij een go to platform voor MKB initiatieven.” Het funding network heeft een ‘volledig geoptimaliseerde kapitaal structuur’. Er is een verplichte koppeling met boekhoudpakketten, zodat een adviseur direct en permanent inzicht heeft. Zodoende kunnen de institutionele partijen binnen zeven dagen beslissen wat ze gaan doen. “Je kunt alles doen vanuit je eigen woonkamer: We proberen de ondernemer zoveel mogelijk  te ontlasten. We hebben zelf inmiddels ook gemerkt met een beursnotering en een kleine 700 beleggers in ons eigen bedrijf: het is een dagtaak om al die mensen op de juiste manier te voorzien van informatie. Daar proberen we een hoop in weg te nemen.” De monitoring van bedrijven en het advies dat daaraan vast zit levert Symbid ook geld op. Ondanks dat maakt het bedrijf tot op heden geen winst. Maar Zandvliet maakt zich geen zorgen. “Wij mikken op een ‘break even’ in 2016.”

Geen gekke verwachting wanneer je weet dat er inmiddels sinds maart dit jaar 127 miljoen is gefund door het Funding Network. Dat betekent 12,5 miljoen per maand. “Voor ons is marketshare nu het belangrijkste: positie innemen, groeien en dan komt het verdienmodel vanzelf.” Daarvoor is het natuurlijk wel belangrijk dat Symbid zich ook op de lange termijn blijft bewijzen. Geen probleem meent Zandvliet. “Dit is geen tijdelijk hype omdat we daadwerkelijk de inefficiencies in het systeem aanpakken die al heel lang bestaan. Drie keer koffie drinken met een ondernemer maakt het geen betere ondernemer, dus accountmanager vergewis je in de eerste 5 minuten wat voor vlees je in de kuip hebt. Dat hele stuk hebben wij volledig geautomatiseerd en op die manier kunnen we de bestaande financiële spelers en adviespartijen ook veel meer in hun eigen kracht laten spelen.” Naast winst maken mikt Symbid ook op internationalisering. “Dat wij als angel investeerders met elkaar in een startup in Milaan kunnen investeren, dat is een droom van het hele team.” Dat vrijwel alle boekhoudprogramma’s internationaal zijn helpt daarbij. Maar Symbid doet meer. “We ontwikkelen met het Ministerie van Economische Zaken en 15 investeerders het credietpaspoort. Daarbij gaan niet alleen op de cijfertjes, maar ook op de psyche van de  ondernemer, en de structurering van de zaak. Eigenlijk alles om die efficiency in die financieringsketen te vergroten.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.