CrowdyHouse is een in Amsterdam gewortelde website voor ontwerpers. De site fungeert enerzijds als lancerings platform voor nieuwe producten en anderzijds als verkoopkanaal. Het idee kwam van de Brit Mark Studholme: ” Ik heb zelf een design achtergrond en zag hoe moeilijk het was voor veel ontwerpers. Die verkopen hun spullen normaal gesproken via winkels, maar dat kost ze dan 50% commissie. En online verkopen kost moeite. Wij wilden ontwerpers het kanaal geven om online te verkopen. Maar ook ze de mogelijkheid te geven om nieuwe ontwerpen te maken en introduceren.”

Dat laatste gebeurt via een crowdfunding traject op de site. Studhouse zelf spreekt liever van pretail. ” Een term die een  trendwatcher bestempelde tot het woord van het jaar. Pretail is de volgende stap in een crowdfunding platform: je beloont een klant voor het kopen van een product nog voor het is geproduceerd. Dus een soort pre-ordering. (…) Wij geven ontwerpers de kans om producten te laten zien en te verkopen nog voor ze op de markt zijn. Dat geeft klanten weer de kans om iets te kopen nog voordat iemand anders het al heeft.” Het initiatief werd onlangs bekroond met een Accenture Innovation Award voor (E)retail. Een prijs waar Studholme blij mee is. “We zijn een ecommerce platform. Onze missie is ontwerpers te helpen verkopen met een betere winstmarge. Maar ook klanten te helpen ontwerpen te vinden die ze nergens anders kunnen krijgen of vinden. Dus ja: we zijn ecommerce.”

“Wij geloven in de professionele designers. ”

Maandelijks krijgt CrowdyHouse enkele honderden aanmeldingen van ontwerpers en makers die hun producten via de website aan de man willen brengen. Maar anders dan bij een platform als Etsy , laat CrowdyHouse niet iedereen toe. Gemiddeld valt 50 tot 60% af.  De achterliggende reden: CrowdyHouse wil kwaliteit bieden.  “Wij geloven in de professionele designers. Dus iemand die ervoor gestudeerd heeft. Met een eigen studio en daar dingen produceert die normaal via winkels verkocht worden. Dus iedere ontwerper bij CrowdyHouse staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, is een geregistreerd bedrijf en is in staat om spullen te produceren. Dat wordt ook allemaal gecontroleerd. We controleren niet elk product, maar wel  de achtergrond van de designer. We kennen de kwaliteit van het werk en we weten zeker dat iemand kan produceren als het erop aan komt.” Met die insteek telt het platform nu 360 ontwerpers en hoopt CrowdyHouse eind volgend jaar zo’n 20.000 producten via het platform te kunnen aanbieden. Ter vergelijk: op Etsy zijn dat er rond de 12,5 miljoen.

Geld wordt verdiend door een percentage van de producten te pakken. 10% van de producten die nog in productie genomen moeten worden en 30% van al bestaande producten. In ruil daarvoor zorgt CrowdyHouse voor goede fotografie en is er een deal met UPS om de spullen bij de diverse studio’s op te halen en wereldwijd af te leveren. Recent wist CrowdyHouse in één maand voor meer dan 10.000 euro aan spullen te verkopen. Een belangrijk deel van de producten wordt buiten Europa verkocht. In Azië, Australië, Canada en Amerika zijn er veel mensen die zoeken naar producten die gemaakt worden in Duitsland, Nederland of Scandinavië. “Omdat Europa een traditie heeft in goed design en er is veel vraag naar de geschiedenis die wij met ons meedragen. Dat laat ook zien dat we een enorm potentieel hebben buiten Europa. Dus we focussen ons op dit moment op Europese designers. Door wereldwijde verzending voor ze te regelen kunne we de markten buiten Europa laten kennismaken met de geweldige Europese design traditie: ontworpen door vakmensen.”

“Online biedt je de kans unieke spullen te vinden ”

Eén probleem: mensen zijn nog steeds niet erg geneigd om online grote meubels te kopen. De behoefte om iets in het echt te zien en te kunnen vastpakken is nog steeds groot. Volgens Studholme gaat dat veranderen. “Gisteren kocht iemand tot onze verrassing een product van 1500 euro, zonder het in het echt te zien of uit te proberen. Dat is een trend die gaande is.” Zo zou niemand ooit gedacht hebben dat veel mensen al hun kleren online kopen, maar ook dat is vaak het geval. “Onze doelgroep is de Y-generatie De Y generatie koopt mode en auto’s online, maar ook steeds meer andere dingen. De meubelindustrie is de snelst groeienden groep in ecommerce, omdat de Y-generatie huizen koopt en de vertrouwd zijn met spullen online kopen. En online biedt je de kans unieke spullen te vinden , dus wij denken dat dit de trend wordt de komende jaren. Mode was dat de afgelopen 10 jaar en wij geloven dat het nu meubels gaan worden.”

Misschien dat het allemaal nog wat eenvoudiger wordt wanneer producten door middel van 3D technieken tastbaarder worden. Maar vooralsnog laat CrowdyHouse een opgaande lijn zien. “We hebben ook spiksplinter nieuwe ontwerpen exclusief voor ons. Sommige producten vereisen een minimumaantal voor ze kunnen worden gemaakt, maar niet allemaal. De site wordt ook gebruikt om de markt te testen: kijken of er belangstelling voor is.” Vaak is een aantal van 10 mensen al voldoende om tot productie over te gaan. Groot voordeel: die kunnen uit de hele wereld komen. “Voor veel andere crowdfundproducten heb je toch veel steun uit je eigen netwerk nodig, dat geldt hier niet speciaal: het product is het bewijs. Dus je hoeft niet speciaal je vrienden en familie achter je te hebben staan voor de eerste bestellingen, als mensen genoeg van het product houden en geloven in het verhaal en de designer dan willen ze het gewoon hebben. En wat je ook ziet: als ze iets kopen hebben ze de neiging om het vervolgens enorm te gaan promoten, omdat het uniek is en je het nergens anders kunt krijgen.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.