In de zomer van 2010 nam zijn ondernemerszucht een hoge vlucht. Van de Crommert besloot die los te laten op het opkomende fenomeen ‘het tweede scherm’. Interactie met televisieprogramma’s zat er aan te komen, maar nog nergens zag hij bedrijven die daar zinvolle informatie bij konden aanbieden. Dus startte hij remotely.tv, een online platform dat je realtime relevante informatie geeft bij het tv-programma dat je op dat moment kijkt. In deze Top Names vertelt Van de Crommert hoe dat werkt, wat dat oplevert en hoe hij met zijn nieuwste startup Mediasynced een internationale hit gaan creëeren.

“remotely.tv biedt gebruikers realtime 24 uur per dag relevante extra informatie bij het tv-kijken”

Maar eerst Remotely.tv, het platform dat de gebruiker tijdens het tv-kijken relevante extra informatie biedt. Hoe werkt dat? Van de Crommert legt uit: “We beginnen bij de analyse van de ondertitels van een televisieprogramma. Daar filteren we keywords uit en bepalen zo waar het programma over gaat. Op basis daarvan selecteren we tweets van Twitter, halen we informatie uit Wikipedia, afbeeldingen uit Google, nieuws uit nieuwsfeeds en video’s uit videofeeds. Dat presenteren we op remotely.tv.”

En met succes, want zowel omroepen als zenderoverstijgende tv-aanbieders vinden het werk van remotely.tv van toegevoegde waarde. Van de Crommert: “We doen dit nu 24 uur per dag voor zestien kanalen. Dat trekt meerdere duizenden bezoekers per dag.” Het groeiende succes ziet hij als een proeve van bekwaamheid, een goede basis om samen met programmamakers échte leuke interactievormen te gaan ontwerpen.

“Mediasynced synchroniseert TV-commercial met online campagne”

Maar waar het team van Van de Crommert écht goed in is, is het ontwikkelen van bijzondere technologieën. Zo lanceerde het gisteren Mediasynced, een startup die adverteerders toegevoegde tweede scherm-waarde biedt door online en offline campagne te synchroniseren.

In het kort werkt dat zo. Als er een tv-commercial van bijvoorbeeld Arke vertoond wordt, herkent Mediasynced deze binnen drie seconden. Binnen één seconde wordt vervolgens de gewenste online actie van Arke gestart. Die acties vinden met name plaats op Google en Facebook, veelbezochte plekken waar tv-kijkers afleiding zoeken tijdens reclameblokken. Slim, want het merkeffect is bij een synchrone confrontatie met een merk aanzienlijk groter dan wanneer er bijvoorbeeld vier dagen tussen zitten, zo wees onderzoek van Universal Media uit.

Mediasynced is niet de enige die zich op synchroniteit van on- en offline campagnes richt, maar onderscheidt zich doordat zij het tweede scherm inzet op een voor de gebruiker natuurlijke manier. Deze hoeft er namelijk geen app voor op te starten. In combinatie met interactie met programma’s die zich goed voor het synchroniteitsconcept lenen heeft dat grootse potentie, voorspelt Van de Crommert: “We moeten er nog aan wennen, maar hier komen straks winnende concepten uit. Dit wordt een internationale hit.”

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.