Nederland telt zo’n 40 verschillende betaaldiensten. Partijen die een online betaling afhandelen. Denk bijvoorbeeld aan Ideal. Het gros van de diensten is ingericht op betalingen aan een bedrijf. Inmiddels is het dankzij nieuwe regels ook mogelijk om een accreditatie aan te vragen voor betalingen van consument naar consument. Het Online Betaalplatform is één van de drie huidige partijen met een dergelijke vergunning.

“We zijn een betaaldienstverlener. We zijn van mening dat we op een plek in het proces zitten waarin we ondersteunend zijn aan de verkoper of de koper en daar zelf zo min mogelijk zichtbaar moeten zijn. Wij verzorgen de financiële transacties die bij online betalingen horen”, aldus directeur Maurice Jongmans. Zijn bedrijf onderscheidt zich door zich op nieuwe betaalbehoeften te richten. Daarbij gaat het zowel om betalingen tussen consumenten als betalingen die verder gaan dan de simpele webshop.

“ Veel behoefte aan custom made oplossingen”

Neem bijvoorbeeld de Universiteit van Maastricht. “Die hebben verschillende afdelingen die allemaal betalingen willen ontvangen, vaak voor compleet verschillende producten: collegegeld, sportactiviteiten, boeken, noem maar op. Al die verschillende onderdelen moeten op de juiste plek geregistreerd worden en partijen moeten op de hoogte worden gebracht dat de betalingen hebben plaatsgevonden. Dat gaat dus veel verder dan een ‘eenvoudige’ webshop.” Datzelfde geldt ook voor Paypal, ook een klant van Online Betaalplatform. “Ook daar zit een wat andere betaalstroom aan de achterkant. Je wilt niet dat het geld bij Paypal in het algemeen terecht komt, maar op een specifieke rekening. Dus het is niet een standaard aansluiting, er komt meer bij kijken. Dat hebben wij opgepakt.”

Op dit moment is Online Betaalplatform nog geen grote speler in Nederland. “We zijn een jonge speler in de markt, pas 6 jaar actief en vooral gericht op de platformen.We hebben de afgelopen jaren geïnvesteerd om klaar te zijn voor de toekomst. Ik denk dat we dat de komende jaren gaan terug zien. Je ziet dat er in de markt behoefte is aan custom made oplossingen, aan oplossingen voor platformen.” Jongmans verwacht veel van het betalingsverkeer op deelplatformen. Dat klinkt misschien eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. “Je moet aan de wetgeving voor financiële dienstverlening voldoen. Dat proces komt van alles bij kijken. Het is vaak ook een kostbaar proces. Door daar innovatief mee om te gaan en met moderne nieuwe technieken kun je dat zo veel mogelijk automatiseren.” Uiteindelijk moet dat leiden tot eenvoudigere en goedkopere processen met een rendabel businessmodel.

“Over 5 jaar is de deeleconomie echt op een hoogtepunt”

Hoewel de betalingswereld misschien niet bekend staat als hip en hot, moeten we de vernieuwingsdrift van de sector ook niet onderschatten. “Er zijn heel veel ontwikkelingen op de financiële markt. Er komt ook nieuwe wetgeving uit Europa. Dus het wordt een heel gevarieerde en wisselende markt de komende jaren met nieuwe businessmodellen, nieuwe spelers en met nieuwe kansen. Met voor banken een moment om te kijken waar hun kracht ligt.” Een fenomeen als Blockchain zal ook zeker een rol gaan spelen, meent Jongmans. “Blockchain is een heel interessante nieuwe technologie waarvan ik zeker denk dat dat gaat bijdragen aan heel veel processen. De snelheid waarmee dat toegepast gaat worden daar heb ik nog geen zicht op. Je ziet dat alle banken zelf bezig zijn om te kijken wat ze met de blockchain kunnen doen en  welke businessmodellen daar achter zitten. Het gaat zeker invloed hebben op betalingen.”

Online Betaalplatform juicht alle innovaties toe. Innovatie biedt kansen voor nieuwe spelers. Het bedrijf hoopt over vijf jaar voorop te lopen op het gebied van consumentenbetalingen in Europa. “Ik verwacht dat over 5 jaar platformen en de deeleconomie echt op een hoogtepunt is met het delen van auto’s, huizen, gereedschap en meer, waarbij betalingen zo eenvoudig mogelijk moeten zijn . Daar zitten heel veel kansen.” De huidige ontwikkelingen zijn tot op heden altijd uit eigen zak betaald. Iets wat Jongmans voorlopig zo wil laten. “Er zijn heel veel partijen geïnteresseerd om geld in ons te investeren, maar de vraag is wat gaat dat bijdragen aan de business die we doen of het doel dat we voor ogen hebben. Wanneer we Europa willen veroveren dan kan ik me voorstellen dat er bij ons een behoefte bestaat, maar op dit moment is die behoefte er nog niet en doen we het op eigen kracht. We kunnen het voorlopig prima redden.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.