Willem Sijthoff heeft het druk. Hij is de eigenaar van meerdere uitgeverijen, heeft 5 bestuursfuncties en 5 commisariaten en bemoeit zich intensief met de verbouwing van de oude Diamantbeurs aan de Wibautstraat in Amsterdam. Het moet het creatieve hoofdkwartier van de stad worden. De kern van de bewoning zal gaan bestaan uit de uitgeverijen van Willem Sijthoff. Daarnaast komen er flex werkplekken, co-work spaces, meeting rooms en presentatieruimtes plus horeca. Gebruikers moeten langs een ballotage commissie. Het belangrijkste doel: er moet verbinding komen tussen de verschillende zuilen van de creatieve sector in Amsterdam.

Willem Sijthoff is ervan overtuigd dat het gaat werken: door de diverse disciplines bij elkaar te zetten zal er wisselwerking ontstaan. “Er komt ook een pop up expositie ruimte voor galeries die verbonden zijn aan het Amsterdam Art Weekend. Door ze ruimte te bieden in het pand, wordt ook de wereld van de kunsten erbij betrokken.” Datzelfde geldt voor Dutch Design.  Bang dat het plan zal mislukken is Sijthoff niet. “Er komen tientallen bedrijven maar allemaal met een bepaalde focus. Dan gebeurt er absoluut wat. Zeker als je er continu events kunt organiseren die ook weer van waarde zijn. Daar organiseren wij er al tientallen van als uitgeverij, dus dat kan er naadloos in.”

“Wij zijn het kenniscentrum”

Naast de verbouwing van de Diamantbeurs houdt Sijthoff zich ook bezig met de reorganisatie van de Adfo Groep. Het bedrijf telde drie titels maar dat wordt er één. “Het marketing communicatievak was vroeger opgedeeld in silo’s, maar door de komst van digital en social media zijn die grenzen tussen de verschillende vakgebieden vervaagd. Eigenlijk wordt het nu allemaal één. We volgen nu de trend in de markt. Alles wordt samengebracht onder de naam Adformatie en dat gaat terug naar een maandblad. Dat noemen we een vak-glossy en dat heeft tot gevolg dat je veel meer focus kunt leggen op digital. Op de productie van online content.” Online content waarmee ook geld wordt verdiend, zowel door een paywall als door online advertenties.

“We zitten nu op de 80% digital en 20% print aan advertising en dan heb je nog je abonnee-inkomsten. We doen succesvolle masterclasses samen met Nijenrode op het gebied van Blockchain, Internet of Things en Artificial Intelligence. En we doen ook klassen op het gebied van digitaal leiderschap. Wij zijn voor het belangrijkste deel de bedenker van de content en leveren de docenten aan.” Sijthoff ziet dat als een goed voorbeeld van de kracht van de niche. “Je moet gaan voor marktleiderschap. Alle titels die we gekocht hebben zijn marktleiders. Daarmee heb je een positie waarmee je met alle stakeholders in  zo’n community uiteindelijk tot samenwerkingsconcepten kunt komen. Kijk naar het blad Binnenlands Bestuur. Daarmee zijn we voor de hele decentrale overheid de enige, dat geeft een geweldige positie. Bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn wij wel vier keer met onderzoeken en actualiteitenrubrieken op televisie geweest. Wij zijn het kenniscentrum.”

“80% van de online advertising gaat naar Google en Facebook ”

Sijthoff heeft een heldere visie: kies een niche onderwerp, wordt daar de specialist in en kapitaliseer die positie door middel van abonnementen, paywall constructies en cursussen. Die formule gaat niet op voor alle media. Kranten hoeven echter niet op zijn medelijden te rekenen. “Dat de kranten ten onder gaan en dat er geen plek meer is voor kwaliteitsjournalistiek is onzin, want al die bedrijven verdienen hartstikke veel geld. Het gaat eigenlijk gewoon goed. Ze kiezen ervoor om de journalisten niet goed te betalen. Ik denk wel dat één van de issues, en dat zie je met name in de Scandinavische markt heel goed, is dat 80% van de online advertising naar Google en Facebook gaat. Dat is een kracht die zeer sterk is. Ik zie dat ook niet kenteren. Dus dat vind ik wel een lange termijn zorg.”

Over hoe het de televisie zal vergaan met de almaar teruglopende reclame inkomsten durft Sijthoff geen uitspraak over te doen. “Er moet iets gebeuren. Ik denk dat voor uitgeverijen als wij online video iets is waar we veel meer aandacht aan moeten gaan geven.” Ook de positie van de lokale journalistiek verdient meer aandacht. Door het gebrek aan goede lokale journalistiek ontbreekt de controle van de democratie. “Er wordt gesuggereerd dat vanuit de gemeentelijke kas de regionale journalistiek moet worden gesubsidieerd, maar dat druist natuurlijk in tegen het democratisch principe met name vanwege de onafhankelijkheid. Maar je zou je kunnen voorstellen dat daar veel meer platforms gaan komen waar toch uiteindelijk burgers actiever gaan worden. Ik denk dat daar wel mogelijkheden zijn . Er zijn heel veel mensen die dat soort ideeën lanceren, maar uiteindelijk is de executie super belangrijk,  je moet het wel voor elkaar krijgen.” Sijthof richt zijn ernergie voorlopig op de oude Diamnatbeurs. het pand moet als het goed is begin 2019 de deuren openen.

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.