De basis voor Plot Projects werd vier jaar geleden in de kroeg gelegd. Menno Kolkert en zijn compagnon kwamen tot de conclusie dat er met de huidige technologie in smartphones nog onvoldoende werd gedaan met de locatiefunctie. “We komen continu in de buurt van mensen en plekken die relevant voor ons zijn, maar dat weten we niet. Die avond dachten we vooral aan dating, maar de volgende dag kwamen we redelijk snel tot de conclusie dat we  het platform wilden zijn waarbij je de locatie relevantie kunt toevoegen aan allerlei bestaande diensten, dating maar ook veel breder. Dat zijn we gaan opzetten.” Inmiddels heeft Plot Projects zich naar eigen zeggen ontwikkeld tot een “plug and play geofencing solution for apps”, vertelt Kolkert in Top Names.

De verschuiving van een eigen platform naar een plugin is een gouden greep gebleken. Het bedrijf is het afgelopen jaar enorm gegroeid. Ondanks het feit dat er inmiddels veel meer concurrentie is dan vier jaar terug. ” De wereld ziet er helemaal anders uit, maar onze toegevoegde waarde zit heel erg in het totaalproduct”, verklaart Kolkert het succes. De plugin kan heel eenvoudig door een appdeveloper worden toegevoegd aan een project. Daarna is het een kwestie van twee regels code toevoegen en het draait. “En vanaf dat moment, vanaf het moment dat de app opnieuw in de appstore staat. kun je berichten versturen naar je klanten. (…) Bij ons kun je targetten van 50 meter tot 50 kilometer. Dat betekent dat je ook behoorlijk goed binnen panden kunt targetten, maar niet op schapniveau zoals dat met ibeacons het geval is. Het is complementair: het zijn gewoon twee verschillende producten met elk voor en nadelen.” Overigens ondersteunt de techniek van Plot Projects wel de ibeacons.

“Minder spam, meer relevante berichten”

In Nederland wordt Plot Projects onder meer gebruikt door de Rabobank voor hun MyOrder dienst. Zo is het eenvoudig klanten te wijzen op nieuwe betaalmogelijkheden via MyOrder.  Een andere grote klant is Vouchercloud, een grote Europese coupon app. Gebruikers van die app kunnen zelf aangeven in welke categorieën ze op zoek zijn naar korting. Wanneer ze daar prijs op stellen, ontvangen ze bericht wanneer ze in de buurt komen van een relevante korting. Dat vinden veel mensen makkelijker dan dat ze zelf voortdurend moeten checken of ze mogelijk een koopje binnen kunnen halen. Daarbij hoeven gebruikers niet bang te zijn om overspoeld te raken door berichten. “Het mooie is dat ze minder berichten krijgen, namelijk alleen maar berichten die relevant zijn. En dat zien we terug in de cijfers: de click through rate op onze berichten is extreem hoog, dan moet je echt denken aan 30 tot 40%. Waar dat bij traditionele pushberichten zo’n 2% is.”

“We zijn inmiddels zo’n drieënhalf  jaar bezig. Waar ik blij van word is de relevantie die wij toevoegen. Ik denk echt dat wij een toegevoegde waarde hebben voor zowel de bedrijvenkant als de eindgebruiker: minder spam, meer relevante berichten. Dat is mooi.”  Overigens is Kolkert ervan overtuigd dat zijn dienst voor veel meer te gebruiken is dan commerciële activiteiten. “Wij denken hier al wat langer over na. In het onderwijs zou je bijvoorbeeld een soort van speurtocht kunnen opzetten met dit soort berichten. Het hoeft echt allemaal niet commercieel te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het Amber alert. Dat wordt nu in het hele land verspreid, maar je kunt het ook locatiegebonden doen. Als mensen weten dat er in een straal van vijf kilometer om hen heen een kind verdwenen is dan zijn ze veel alerter en kijken ze beter om zich heen dan wanneer er ergens in Nederland een kind is verdwenen.”

“We zijn nu serieus stappen aan het ondernemen in Amerika”

Op dit moment focust Plot Projects qua klanten nog heel erg op een doelgroep die al erg actief is op mobiel. “Doelgroepen die hun geld verdienen met mobiel. Die kennen het mobiele kanaal en de problemen ervan. Wanneer ze op zoek gaan naar een oplossing, vinden ze ons.” Wat Plot Projects onderscheidt van de concurrentie is het feit dat het bedrijf niet van de traditionele pushkant afkomstig is. “Wij profileren ons als de locatie gebonden specialist, dat zien we bevestigd in ons klant portfolio”. Waarbij een groot deel van de klanten in Amerika te vinden is. “We zijn nu serieus stappen aan het ondernemen in Amerika. We willen daar binnen afzienbare tijd een kantoor openen. Nu pendelen we op en neer. We gaan langs onze klanten om uit te zoeken hoe ze ons product gebruiken, maar binnen een half jaar willen we daar een kantoor hebben.”

In die plannen past ook de zoektocht naar een Amerikaanse investeerder.  “Onze grootste klanten groep zit in de Verenigde Staten. Daar loopt de markt echt wel voor op dit vlak. Wij willen ons meer gaan focussen op die markt en dan helpt het heel erg als je een partij hebt die die markt al kent. Een partij die het zaken doen in de Verenigde Staten kent en je de power kan geven om daar snel te groeien. (…) We hebben nu bewezen dat we business hebben.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.