Bij Fast Moving Targets zijn we dol op gadgets. Op nieuwe apparaten met verse mogelijkheden en mooi design. Technologie verandert de wereld. En die technologie zit in apparaten. We zijn dan ook blij dat we vanaf nu een wekelijks gadget-programma hebben. Fast Moving Targets proudly presents MoSCoW.
Presentatie en redactie: Sander van der Heide, sidekick: Annelies Verhelst, productie: Wessel de Valk, techniek Wilco Snelderwaard en Peter Hazenberg en decor Esther Gons. Bekijk boven de uitzending, maar lees eerst hoe de makers zich voorstellen …

Waar komt je fascinatie met gadgets vandaan?

Sander: “De vernieuwing en de ontwikkeling van nieuwe technologieën heeft me altijd al getrokken. Dat was al toen ik 8 was en mijn eerste walkman kreeg, maar ook op mijn 35ste toen ik voor paar honderd euro één van de eerste eReaders kocht. Al spelend en testend nieuwe mogelijkheden zien en je omgeving overtuigen dat een gadget over een paar jaar toongevend zal zijn. (vandaar dat ik voor mijzelf de term gadgeteer gebruik, een samenstelling van gadget en marketeer). Maar het meest fascinerende vind ik toch wel de invloed die een gadget op allerlei aspecten van ons leven kan hebben: ons gedrag, onze denkwijze, onze economie, onze cultuur, onze houding, maatschappelijke status, onderwijs, politiek, filosofie etc. etc. Kijk maar eens naar de impact die de iPhone en iPad hebben gehad op deze gebieden, die zijn enorm.”

Annelies: “Oef, die gaat al ver terug, naar toen ik klein was. Techniek was door de zaak van mijn vader (industriële elektrotechniek) altijd al aanwezig, maar vanaf het moment dat ik een eigen pc kreeg en later een eigen mobieltje via een oom kon krijgen, was het raak. Het is een echt familietrekje, die liefde voor techniek en automatisch dus ook voor apparatuur met toffe techniek erin. Mijn broertjes en zusje hebben er net zo’n liefde voor.”

Waarom is het belangrijk dat er een programma over gadgets is?

Sander: “Ik gebruik vaak de uitspraak: Gadgets rule! Dat kun je verschillend opvatten: zo kan een gadget ons gedrag bepalen (Heb je ooit voor de introductie van de iPad een peuter naar een flatscreen zien lopen om naar een andere zender te zappen?), een complete marktsector veranderen, maar ‘gadgets rule!’ kan ook simpelweg betekenen: Gadgets zijn cool! Er zijn genoeg Amerikaanse gadgetprogramma’s op dit moment, maar de Nederlandse markt, cultuur en identiteit is weer zo anders, dat een gadgetprogramma op maat voor het Nederlandse publiek meer dan wenselijk is.”

Annelies: “Omdat het voor veel mensen toch nog onduidelijk welke unieke gadgets er allemaal zijn en hoe ze je leven beter kunnen maken. Er is zoveel, en je ziet het overal om je heen, maar vaak is de gedachte dat het te ingewikkeld is, of moet men lang zoeken voor het nut duidelijk is. Als ik het nut van een gadget aan iemand kan uitleggen en die persoon kan laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is allemaal, dan ben ik heel erg blij.”

Waar besteedt MoSCoW aandacht aan en wat komt zeker niet aan bod?

Sander: “Een aflevering duurt ruim een kwartier en we gaan proberen elke keer zo divers mogelijke onderwerpen langs te laten komen. Ontwikkelingen die ons opvallen, trends voorspellen, tonen dat iets vernieuwend lijkt maar oude wijn in nieuwe zakken blijkt, uitleggen waarom iets revolutionair is, een testuitslag of een uitpakparty, het zijn allemaal mogelijkheden. Een primeur is minder van belang, daar zijn al genoeg sites voor en meestal doen ze niets anders dan doorschuiven van specificaties met een mening erbij. Een paar maanden een gadget in gebruik kan een ogenschijnlijk fantastisch product zomaar ontmaskeren tot een flop.”

Annelies: “Wat mij betreft staat ‘uniek’ voorop. Hoewel er altijd mensen zullen zijn die het al snel niet uniek meer vinden. We zullen wijzen op nieuwe technische snufjes, zoals 4G en 4K, vernieuwingen in markten waar al jaren weinig nieuws is te zien en we laten ook home appliances zien, dus alles wat je bijna dagelijks gebruikt.”

Wat is voor jullie op het gebied van gadgets de belangrijkste ontwikkeling en waarom?

Sander: “De acceptatiesnelheid van een nieuwe technologie door een consument is schrikbarend omhoog gegaan. Om tot 50 miljoen gebruikers te komen had de telefoon ongeveer 45 jaar voor nodig. Dat was bij de mobiele telefoon slechts 10 jaar. Bij de smartphone was het slechts een fractie daarvan.”

Annelies: “Momenteel is dat 4G. Nog sneller internetten met je mobiele telefoon. Is in Nederland nog maar net aan het opkomen, daadwerkelijk hiervan gebruik maken gaat nog even duren. Iets langer geleden was het feit dat je met je telefoon foto’s kon maken en delen wel redelijk belangrijk. Daar is nu een hele belangrijke unique selling point voor fabrikanten ontstaan. Dat zie je terug in het gebruik van een groot aantal fotodiensten, zoals Flickr en Picasa en Instagram en Mobypicture.”

Wat is je favoriete gadget en waarom?

Sander: “Die heb ik net van de week gekocht. Ik was er lang naar op zoek. De HMV 102 koffergrammofoon, de voorloper van de meest succesvolle gadgets ooit, de boombox en iPod. Zo vernuftig en simpel concept en prachtig uitgewerkt. De eerste keer om opgenomen muziek mee te nemen en op elke willekeurige plek weer ten gehore te brengen, als je een opname uit 1930 met 1 microfoon opgenomen erop afspeelt, krijg je gewoon kippevel, alsof je erbij bent.”

Annelies: Lekker saai, maar mijn mobiele telefoon. Die kan gewoon alles. Niet alles even goed, maar ik kan niet lang zonder. Ik hou to do-lijstjes erop bij, ik maak er foto’s mee, lees mijn e-mails, twitter en facebook erop, whatsapp, shazam, luister muziek en oja, bellen doe ik ook heel af en toe…

Uhhhh …. waar staat MoSCoW voor?

Sander: “Na ongeveer 30 suggesties van Wessel en mij voor een programmatitel, werd MoSCoW door Erwin ons in de schoot geworpen. Het is een afkorting voor een methode die gebruikt wordt bij softwareontwikkeling om te kijken waaraan het uiteindelijke product moet voldoen. De categorieën hiervoor zijn: “Must have”, “Should have”, “Could have” en “Won’t have”. Pak de eerste letters en voeg 2 o’s toe voor de uitspraak en je hebt MoSCoW. Deze methode is natuurlijk prima toe te passen bij gadgets.”

Annelies: “Must have, Should Have, Could Have, Would Have. Het is een systeem waarmee je prioritering aangeeft in software-ontwikkeling. Vonden we wel passen bij wat we aan het doen zijn. Je vertellen wat iedereen zou moeten hebben, of wat alleen maar leuk is om eventueel te hebben. We blijven tenslotte wel een beetje kritisch.”

———
Bekijk de uitzending boven. Dit komt aan bod:

MoSCoW #1: grote schermen, kleine schermen

Technieuws-favoriet

Nikon Coolpix S800c Android compactcamera

IFA2012: 4K is de nieuwe trend bij HD-schermen. De resolutieillustratie die niet werd getoond is hier nog te bekijken, tevens een uitleg over 4K-resolutie.

Gadget 1

Nintendo 3DS XL, voegt een groter scherm wat toe?

Gadget 2

Epson Moverio BT-100, Android AR-bril met mediaplayer

Gadget 3

Philips Diamond Clean, een elektrische tandenborstel met Apple uitstraling en hoge hebfactor.

Eindfilmpje: Nao robots aan het dansen.