Zijn school maakte Nalden niet af. De jonge blogger / ondernemer (“nou jong, ik ben al weer bijna 30”) heeft zelf geleerd wat hij nu weet en kan. Met behulp van het internet. Dat was zijn lijntje naar de buitenwereld, toen hij in een klein dorp opgroeide. Via zijn computer zag hij hoe de rest van de wereld leefde, hoe het ook kon. Hij vertelt erover als gast in Top Names van Erwin Blom en Roeland Stekelenburg,

Het internet is zijn natuurlijke habitat gebleken. Daar hoort hij thuis. Met zijn site Nalden.net werd hij een van de weinige bloggers in ons land die ervan konden leven. Toen hij met zijn posts over de dingen die hij mooi en waardevol vond een groot publiek bleek aan te spreken, ging hij de achtergrond van zijn site aan adverteerders verkopen. Bedrijven die een jong publiek willen bereiken. Die bij de juiste doelgroep onder de aandacht willen komen. Maar niet iedereen kan er een plek krijgen. Alleen bedrijven die de goedkeuring van Nalden kunnen wegdragen, komen in aanmerking. Kwaliteitsbewaking van de meester, ook op commercieel vlak. “Personal branding is associatie. Ik zeg daarom juist veel en vaak nee.”

Behanger

En toen Nalden zag dat dit werkte, dacht hij: dat kunnen we ook voor anderen doen. Kuvva is een startup die het simpel maakt voor mensen om de wallpapers, de achtergronden van hun mobiel of computer of website aan te passen met mooie al dan niet kunstzinnige uitingen of (in de toekomst) met reclames van bedrijven. Wat bij hemzelf werkt moet ook voor anderen kunnen werken, is zijn overtuiging.

Nalden houdt de initiatieven sowieso dicht bij zichzelf. WeTransfer (een dienst om eenvoudig kleine en grote bestanden naar anderen te sturen) bedacht hij omdat zijn vader moeite had met versturen. Een groot succes. Het verdienmodel? Jawel, daar zijn ze weer, de wallpapers! “Ik ben een soort digitaal behanger.”

Brand

Zijn eerste fysieke uitgave blijft ook dicht bij huis, gaat over Nalden. Via uitgever Lebowski verscheen Nalden Mobile Shots, een mooi vormgegeven inkijkje in het leven van de Amsterdammer middels met zijn mobiel geschoten foto’s. Hij is pretentieus en relativerend tegelijk; Nalden geeft zijn boek de ondertitel ‘from blogger to brand’ mee, maar kan er ook om lachen. Het leven is een lolletje, waar succesvol ondernemen bij hoort.

Nalden doet luchtig over zijn mooi vormgegeven werk. “Het is natuurlijk een grote grap dat ik een boek uitgeef. Ik heb het gedaan zodat mijn opa en oma weten wat ik doe.” Hij heeft zelf geen ambitie als schrijver of fotograaf. Het contact met Lebowski helpt hem andere schrijvers op de markt te brengen. Want als je hem naar de rode draad in zijn leven vraagt, zegt hij: andere mensen helpen. Hij brengt mensen met elkaar in contact, maakt dingen voor mensen eenvoudiger, wijst ze op mooie dingen. Dat is voor hem belangrijker dan zelf maken.

“Ik wil eigenlijk het liefst andere mensen helpen. En verder lekker klieren.”

In Top Names gaat hij op deze onderwerpen in. Kijk!

—-
Plus:
Fast Moving Targets programma’s zijn als podcast beschikbaar. Bijvoorbeeld in de iTunes store of bij Soundcloud.

En:
[Draag je Fast Moving Targets een warm hart toe? Je helpt ons door lid te worden van de nieuwsbrief of op een andere manier supporter te worden. De eerste honderden gingen je voor!]