In het buitenland is het al een fenomeen: de Campus Party. Begonnen in 1997 in Spanje en inmiddels uitgegroeid naar een wereldwijd begrip. Met jaarlijks 6 tot 7 evenementen waar gemiddeld zeker vijfduizend man per keer op afkomt. Eind mei strijkt de Campus Party voor het eerst in Nederland neer. Van 25 tot 29 mei zal dit groots opgezette technologie festival in de Utrechtse Jaarbeurshallen plaatsvinden. Naast diverse challenges op uiteenlopende terreinen is het ook feest. “Je kan gamen, want er is een game room. Je kunt met virtual reality spelen of naar de virtual reality bioscoop gaan, maar ook drone racen. Of je gaat gewoon workshops volgen, sprekers beluisteren of aan de gang met hackathons”, aldus organisator Nick van Breda.

De Campus Party is een nieuwe activiteit op de overvolle markt van evenementen en meetups.  Een welkome anvulling, meent Van Breda. “Wat het voor mij toevoegt is dat er echt oplossingen worden gebouwd op vraagstukken waar we nu mee zitten. Bijvoorbeeld: hoe gaan we om met eten. We eten heel veel vlees in de wereld en dat vormt een enorme aanslag op de natuur die we nu nog hebben. De vraag is dus: hoe gaan we een ander dieet creëren. Dat is één van de vraagstukken, maar we werken een week lang aan 30 verschillende vraagstukken met verschillende disciplines.”Deelnemers hoeven niet persé een tech achtergrond te hebben. Ook mensen uit andere disciplines zijn welkom. “Van jongeren, studenten tot aan echte experts in het veld die zeggen we moeten daar wat aan gaan doen.”

“Altijd eerst kijken vanuit een doelgroep ”

Van Breda heeft zelf ook geen technische achtergrond. “Ik wilde altijd kok worden en dacht ik ga later in een restaurant als chefkok aan de gang. Daar kwam ik al gauw van terug toen ik een keer in de keuken stond en op piekmomenten eigenlijk niet meer je passie  in het koken kon steken.” De tijd die hij op een horeca opleiding doorbracht, heeft hem wel wat belangrijks geleerd: stel je gasten centraal. Dat geldt niet alleen in de horeca, maar ook als je technische oplossingen bedenkt en ontwerpt. “De klant is koning. Ze noemen het tegenwoordig design thinking: altijd eerst kijken vanuit een doelgroep . Dus we vragen eerst wat hun behoefte is. Ik denk dat dat goed is om daar in een startup of onderneming altijd mee te beginnen. Als een developer bijvoorbeeld iets maakt en het sluit niet aan bij degene die het moet gaan gebruiken dan heb je er weinig aan.”

Van Breda heeft inmiddels onderwijs als passie ontdekt. Het veranderen van het onderwijs wel te verstaan. “Ik ben hackathons gaan organiseren. Vorig jaar ben ik begonnen met een onderwijs hackathon, vanuit de gedacht: onderwijs moet leuker. Ik ben zelf altijd met tegenzin naar school gegaan, stopte mijn tijd liever in gamen. Hierdoor ging ik van de Havo naar het VMBO.” Hierdoor kreeg Van Breda nog meer tijd om te gamen. Maar er knaagde wel wat. “Onderwijs moet juist zo leuk zijn dat je het je hele leven door wilt blijven doen. Want ik kan mijn hele leven nog blijven gamen maar daar schiet ik niet zoveel mee op. Maar als die principes van games in onderwijs terugkomen dan denk ik dat het ook niet meer uitmaakt waar je leert of op welke tijd je leert. Je kunt levenslang leren. Zodat het dan ook niet uitmaakt als je een keer je baan verliest omdat je je dan heel snel jezelf adoptief op kunt stellen en iets kunt bijleren wat weer een nieuwe baan oplevert.”

“Echt alle stakeholders zijn nodig om binnen onderwijs iets te veranderen”

Veranderen van het onderwijs klinkt misschien logisch, maar inde  praktijk blijkt het taaie materie.”Wat ik merk is dat je echt alle stakeholders nodig hebt om binnen onderwijs iets te veranderen. Dus die probeer ik bij elkaar te brengen. Dus directies van scholen, maar ook uitgevers. Voornamelijk de uitgevers  zijn lastig te overtuigen van nieuwe ideeën, want de meeste nieuwe digitale ideeën  doen afbreuk aan hun oude businessmodel.” Door de verschillende partijen samen onder tijdsdruk naar een oplossing te laten zoeken, kan tot creatieve doorbraken leiden. Van Breda laat zich in ieder geval niet door iets uit het veld slaan. “Ik heb de ambitie neergezet om binnen 6 jaar 1 miljoen mensen te helpen leren ondernemen. Leren door gewoon te doen.” Zelf geeft hij het goede voorbeeld.

Vernieuwing van het onderwijs zal ook één van de thema’s zijn die terug komt op de Campus Party. De onderwijs hackathon begint op 26 mei en zal 24 uur duren. Maar naast onderwijs staan er nog 29 onderwerpen op de agenda. “Ik hoop daar een hele grote mix te zien van elke leeftijd die erheen wil. De early adopters. Mensen die bezig zijn met ondernemen. Of bezig zijn met een startup of een idee uit te bouwen. Daar worden gewoon heel veel workshops voor gegeven. De sprekers die op het podium staan zijn voornamelijk de mensen die het from scratch hebben opgebouwd, bijvoorbeeld een Bas van Abel die met Fairphone bezig is en daar heel hard mee aan het werk is om zoiets duurzaams op de kaart te zetten. Dat soort sprekers zijn dan ook inspirerend voor studenten, afgestudeerden, mensen die nadenken over ondernemen, want die komen ze normaal niet tegen.” De aanmeldingen komen op dit moment al uit de hele wereld. “Dus het wordt echt een heel internationaal feestje.” Deelnemers kunnen in de Jaarbeurshallen overnachten: er zijn twee hallen beschikbaar om een tent in op te zetten.

Meer informatie en toegangskaarten vind je hier.

(Een verslag van @daalder)

[De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.]