Van kinds af aan dreef Niels Hoogland ouders en vrienden tot wanhoop met zijn passie voor radio en hitlijstjes. Mensen nieuwe muziek laten horen was zijn ding. Niet verwonderlijk dat hij bij Radio538 terecht kwam. Met de intrede van digitalisering merkte hij dat hij minder platenzaken ging bezoeken, terwijl dat toch de ideale plaats is om door nieuwe muziek verrast te worden. Om online te ontdekken moet je meer weten wat je zoekt. Na zestien jaar 538 voegde Hoogland zich bij MyRadio, naar eigen zeggen de eerste persoonlijke muziekradio. Hoe deze dienst zich onderscheidt van andere online muziekdiensten doet Hoogland uit de doeken in Top Names met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg.

“MyRadio is een mix tussen 22tracks en Spotify”


Traditionele radio is één kanaal dat je samen beluistert. Tot op heden was dat ook de vorm waarin muziek online aangeboden werd, zoals bijvoorbeeld in het geval van 22tracks. Maar online biedt meer mogelijkheden, zoals interactie, personalisering en feedback.

Met MyRadio buit Hoogland de mogelijkheden van online uit. Omdat de muziek binnen genres die MyRadio rijk is voorgeselecteerd is, bevat het een traditioneel menselijk curatie-element van aanbevelen en verrassen. Een gebruiker kan bijvoorbeeld het ‘pop’-kanaal aanzetten en daar uren naar luisteren. De selectie van muziek is namelijk gemaakt op een radioraster, dus gebruikers hoeven geen playlist te maken of aanwezig te blijven; de pop speelt door terwijl de gebruiker andere dingen doet, mét fade-ins en fade-outs.

Actieve gebruikers kunnen MyRadio personaliseren. Met virtuele switches bepaalt hij zelf welke mix van bijvoorbeeld urban, pop en dance hij precies wil horen, die daarna met likes en dislikes te finetunen is. Totdat er een muziekstroom ontstaan is die zich naar hun wens gevormd heeft. Die stroom kunnen ze op sociale netwerken delen met vrienden.

“Fysieke plaatjes en gedeelde luisterervaringen zullen niet verdwijnen”


MyRadio bevindt zich op het moment in de bètafase waarbinnen geïnteresseerden zich voor een invite op kunnen geven. Tot eind augustus verzamelt Hoogland feedback, om van MyRadio echt ‘radio die naar jou luistert’ te maken. Daarna wordt de dienst beschikbaar voor het grote publiek.
Met de kennis dat er op het moment vijf miljoen mensen online radio luisteren, is Hoogland daar positief over: “We moeten het nog wel een paar jaar geven, maar over drie weken starten we met een mobiele app waarvan ik verwacht dat dat voor MyRadio de belangrijkste distributievorm gaat worden. Niet dat fysiek plaatjes draaien, gedeelde luisterervaring en personalities verdwijnen, maar dit is absoluut de toekomst van radio, en we hebben er vertrouwen in.”

 

(Een verslag van Anke Hans)

Bekijk boven de samenvatting van vijf minuten (door Thierry van Remortel) en onder de complete aflevering.