Ze heet Anna: ze is mooi en intelligent,  slank en gemaakt in Nederland. Anna is een nieuwe thermosstaat, die volgens bedenker Norbert Vroege de concurrentie met de alom bejubelde Nest thermostaat aan kan.Wij hebben gedacht dat we het anders moeten doen. In samenwerking met de Nederlandse Energie Maatschappij hebben we dit mooie product ontwikkeld. (…) Nest is een prachtig concept, ik heb daar diepe bewondering voor:  je moet je alleen wel realiseren dat de partijen die daar achter zitten ongeveer 100  keer zoveel budget hebben gehad als wij. Dat laat onverlet dat ons product voor de Nederlandse en de Europese markt meer functies heeft.” 

Zo werkt Anna, anders dan de concurrentie, ook goed samen met een ketel die moduleert, ofwel een ketel die rekening houdt met de buitentemperatuur. “Als het buiten warmer is dan zal de ketel minder hard branden en toch zijn optimum vinden qua stoken. En daarmee kun je zuiniger stoken dan dat je hem alleen maar aan en uit zet.” Daarbij krijgt Anna in de loop van volgend jaar uitbreiding: thermostaat knoppen waarmee je de temperatuur per kamer kunt bepalen. “Wij noemen dat vraag gestuurd verwarmen. Dus het is niet meer zo dat je in de woonkamer de verwarming hoeft aan te zetten om het in de slaapkamer warm te krijgen. Dat gaat allemaal veranderen.” Alles bij elkaar zou het systeem een besparing van zo’n 20 tot 30% moeten kunnen opleveren.

“Energie besparen leeft onvoldoende”

Vroege heeft wel gemerkt dat energie besparen an sich niet altijd even makkelijk verkoopt. “De propositie die we normaal verkopen is het meten van energie: dat is leuk, maar het moet niet ten koste gaan van het comfort. Wij merken dat het verkopen van comfort in combinatie van energie besparen veel meer business oplevert en veel meer bijdraagt aan het vergroenen en verduurzamen van de wereld, dan uitsluitend gefocust zijn op besparen.” Anna werkt op beide fronten. De thermostaat voorkomt dat de verwarming blijft branden wanneer er toch niemand thuis is, maar kan door technische snufjes en geo fencing er ook voor zorgen dat je huis weer volledig verwarmd is wanneer je thuis komt. “Wij merken dat energie besparen onvoldoende leeft. Ondanks dat wij een mooi groeiend bedrijf zijn moeten we relatief veel inspanning verrichten om de boodschap te verkondigen. Dat kost met een product als Anna veel minder moeite.”

Anna is niet het enige idee waar Vroege en zijn bedrijf Plugwise bij betrokken zijn. De firma tekende ook voor een airconditioning sturing voor de Japanse markt. “En we zitten in een afrondende fase met een grote Led fabrikant uit Korea. Wij bouwen een communicatiemodule voor hun lampen die geleverd worden aan Japan: dus hun lampen en onze hardware en software.” Kortom, het gaat goed met Plugwise. In zes jaar tijd is het bedrijf dan ook gegroeid tot een onderneming met 45 werknemers. En als het aan Vroege ligt blijft het daar niet bij. Met dank aan de Nest. ” ik denk gewoon dat wij meeliften op een beweging die zij tot stand brengen, waarvoor dank. Het is heel simpel: als de Nest er niet zou zijn en andere partijen de boel niet op gang zouden hebben gebracht dan zouden wij het aanzienlijk moeilijker hebben gehad. Zij maken de reuring en wij maken daar dankbaar gebruik van.” Anna komt vooralsnog exclusief op de markt voor klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij, maar zal aan het eind van het jaar voor iedereen beschikbaar zijn

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van Merchandise.nl.