Het zal veel mensen niet onbekend voorkomen: de voorverkoop van je favoriete festival begint en de site klapt eruit omdat iedereen tegelijk een  kaartje willen kopen. Onnodig meent Olaf Molenveld. De software die zijn bedrijf Magnetic.io open source aanbiedt onder de naam Vamp, wat staat voor the Very Awesome Microservices Platform, kan dat opschalen automatisch laten verlopen. Waardoor een piek belasting geen problemen meer geeft. Daarnaast biedt Vamp uitkomst wanneer de software moet worden ge-update. “Nu is het dus zo dat er dan echt een stekkertje uit gaat en iemand op een computer gaat knutselen. Met Vamp kun je nieuwe versies van software naast de oude neerzetten en het verkeer als het ware afsplitsen.”

Het idee ontstond toen Molenveld nog werkzaam was voor internet bureau Mirabeau. “Daar kreeg ik vanaf 2013 steeds vaker de vraag van klanten waarom duurt het nog steeds x weken of maanden voordat ik iets nieuws online heb? Waarom is dat zo moeilijk en waarom gaat dat toch steeds fout?” Het probleem schuilt over het algemeen in versiebeheer. Hierdoor zijn niet alle omgevingen hetzelfde waardoor iets misschien wel werkt op computer x maar vast loopt op computer y. En ondertussen staan bedrijven onder steeds grotere druk om wel snel te kunnen schalen. “Je hebt een slecht verhaal als je zegt: bij ons duurt het een half jaar voordat we een extra land hebben toegevoegd terwijl Netflix  in 1 persconferentie 30 landen kan toevoegen. Dus bedrijven die willen dat.” Begin 2014 kon Magnetic.io de techniek bieden.

“De kans bestaat dat jij en ik een volledig andere versie van Facebook zien”

Aanvankelijk sloeg het niet direct aan. De markt was nog niet erg happig op ‘the cloud’ en de gekozen doelgroep, e-commerce, zag er niet veel in. “We dachten e-commerce, daar wordt geld verdiend. Daar zit de grootste behoefte, maar dan zie je dat de e-commerce managers vrij behoudend zijn. Die kopen liever iets van IBM.” Maar techneuten bleken wel enthousiast over de onderliggende technologie. Vamp maakt het mogelijk om voortdurend aan software te blijven sleutelen, zonder dat het publiek daar last van heeft. “Facebook, Spotify of Booking.com doen dit de hele dag. De kans bestaat dat jij en ik een volledig andere versie van Facebook zien, want ze zijn continu bezig met dit soort experimenten, het zogenaamde canary testing. Continu nieuwe versies naast elkaar zetten, jij krijgt die en ik krijgt die en dan kijken of het werkt en als het goed werkt dan schaal je het op en als het niet goed werkt dan gooi je het ook weer weg.”

Een werkwijze die erg goed past bij scrum en de huidige agile manier van werken. “Dit maakt het mogelijk om met minimale risico’s in kleine stapjes te verbeteren. En je gooit niks weg of haalt niks offline voordat je een bewezen nieuwe versie hebt staan. Eigenlijk zijn het gewoon parallelle dimensies of universa. Je zet gewoon verschillende realiteiten naast elkaar en kijkt welke het beste werkt en daar schuif je iedereen dan naartoe. De technische mensen begrijpen dit heel goed, maar die vinden het weer moeilijk om dit intern te verkopen.” Grootste probleem: door zo te werken heb je veel minder personeel nodig. Dat klinkt aantrekkelijk, maar ligt binnen bedrijven toch vaak gevoelig. “Dan ben je niet meer zo belangrijk. Je budgetten worden gereduceerd, want die mensen worden vaak niet op effectiviteit of kpi’s afgerekend, maar op het feit of ze het budget aan het eind van het jaar hebben opgemaakt. Dat is wel vaak wat je nu ziet wat er opgelost moet worden.”

“Wij bieden tooling. Je kunt het vergelijken met een hele mooie zaag of boormachine. ”

Ander probleem is dat Magnetic.io geen garanties geeft voor het oplossen van problemen. “Het is belangrijk om te beseffen dat wat wij bieden tooling is. Je kunt het vergelijken met een hele mooie zaag of boormachine. Je hebt nog steeds een vakman nodig die dat ding gebruikt. Als die het goed gebruikt, kan ie daar dingen mee doen die je met die oude brakke Gamma boor niet kon, dus dat is belangrijk. Het is niet zo dat als je Vamp gebruikt dat al je problemen automatisch zijn opgelost.” Blijft over dat er drie belangrijke redenen zijn om Vamp wel te gebruiken: nieuwe releases soepel laten verlopen, schalen en canary testing. “Hoe krijg ik eigenlijk zo snel mogelijk een idee in productie? Om gewoon te valideren dat het daadwerkelijk goed is. Uit onderzoek is gebleken dat 60 tot 90% van alle initiatieven die binnen een bedrijf worden bedacht de matrix die ze zouden moeten verbeteren niet verbeteren. Dus we zijn echt super slecht in voorspellen of iets goed werkt.”

De laatste reden is volgens Molenveld op dit moment het belangrijkst. “Als er één ding is, dan is het dat waar nu direct de meeste bedrijven op aan slaan.” Vamp is een open source gratis product. Naar verwachting zal er eind maart ook een betaalde versie op de markt komen, “dat gaat veel meer over dashboards, wizzards, grafische tools om het makkelijker te maken”, maar op dit moment draait magnetic.io al projecten met de Rabobank, ING en Exact boekhoud software. Met als doel over twee jaar een ‘global’ speler te zijn. “Dan zitten we in ieder geval in Amerika, ik denk ook Engeland en Duitsland en waarschijnlijk Azië is.  Dus we zijn in ieder geval internationaal en wordt het product ook werkelijk gebruikt.  Laten we zeggen dat er dan 1000 bedrijven Vamp gebruiken om te schalen en continu te experimenteren en dat we veel minder last hebben van: we zijn even uit de lucht voor onderhoud. Dat lijkt me een mooie ambitie voor over 2 jaar.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.