Na schoenen, meubels en voedsel gaat nu ook de verkoop van bloemen online. De Nederlandse startup Bloomon biedt klanten een gestandaardiseerd abonnement aan waarbij je kunt kiezen uit drie maten en een frequentie. Wat je vervolgens thuis bezorgd krijgt, is altijd een verassing. Het eerste boekjaar wist Bloomon zo 100.000 bossen bloemen te verkopen. Een significant aantal. “We in Nederland een bekende naam aan het worden. In het buitenland zijn we nu ook met de eerste stappen bezig”, aldus oprichter Patrick Hurenkamp

“We doen eigenlijk drie dingen anders dan de traditionele sector. We hebben een team van stilisten dat iedere keer een unieke bos ontwerpt zonder bladgroen en met veel lef. Ten tweede hebben wij bloemen die direct van de kweker komen: ze zijn dus kakelvers. Dat scheelt al gauw 5 dagen ten opzichte van de supermarkt of een bloemist. En we bezorgen de bloemen aan huis in de avond wanneer je thuis bent en zo vaak je wilt: iedere twee weken of iedere maand.” Hurenkamp heeft zijn pitch er goed in zitten. In één minuut legt hij het concept van Bloomon helder uit. Hij is ervan overtuigd dat zijn concept voldoende is om de traditionele bloemenmarkt te verstoren. Daar wist hij ook al de nodige  investeerders van te overtuigen, want vorig jaar haalde het bedrijf 3,5 miljoen aan investeringen op.

“ Nederland heeft het Silicon Valley van de bloemen”

Nederland is van nature een bloemenland. Mensen zijn hier gewend om bloemen te kopen. Op dit moment koopt het merendeel van de bloemenkopers een bos bij de supermarkt of een tankstation. “De echt goeie bloemisten verdwijnen helaas uit het straatbeeld. Ik denk dat daar een grote kans ligt. Er zijn kwekers en veredelaars die continu met nieuwe soorten bezig zijn, mooie bloemen, maar vervolgens komen die in truttige ouderwetse bosjes terecht  die zo goedkoop mogelijk moeten zijn. Daar maken wij echt een fundamenteel verschil. We zorgen ervoor dat jonge mensen, zeg maar de generatie 25 tot 50 jaar, ook weer bloemen gaat kopen voor zichzelf. Dus niet alleen als kadootje, maar ook voor jezelf op tafel omdat het mooi is en je interieur verrijkt. En dat is wel vernieuwend.” De distributie van de bossen, in binnen- en buitenland, start in Nederland. “Het produceren en het maken van die bossen is iets dat je heel goed vanuit Nederland kunt doen, want hier zit het Silicon Valley van de bloemen. Daar mogen we echt trots op zijn.”

Hurenkamp combineert voor dit initiatief zijn ervaring bij Rocket Internet, het bedrijf achter Hello Fresh, en zijn kennis van de bloemensector die hij van huis uit heeft meegekregen. “Als je een supermarkt online brengt waarin je nog steeds alle producten individueel moet aanklikken dan is het eigenlijk alsof je door een online winkel loopt wat veel tijd kost en niet perse inspireert. Hello Fresh lost het probleem op dat mensen minder tijd willen doorbrengen in een winkel. Ze willen niet in de rij staan of nadenken over wat ze moeten koken, maar ze willen wel graag nieuwe ingrediënten en recepten leren kennen. Dat vond ik het krachtige van Hello Fresh en ik denk dat dat bij ons ook wel geldt: we willen mensen inspireren en gemak geven.”

“Ga altijd die dialoog aan met mensen”

Bloomon voegt aan dat gemak een hele sterke social media component toe. Nadat de boeketten op donderdag zijn bezorgd, wordt op vrijdag op Facebook en Instagram meer over de bloemen verteld. “Dat leidt tot heel veel reacties en vragen over soorten en kwekers. We proberen die dialoog aan te gaan met mensen. Ook als het negatief is of kritisch, dat is helemaal niet erg, maar ga altijd die dialoog aan met mensen.” Hierdoor gaan de boeketten van Bloomon ook echt leven. Mensen posten ook vaak hoe de bloemen er bij hen thuis uit zien. “Dan zie je echt honderden interieurs waar die bloemen staan en dat geeft ons als team echt een heel bijzonder gevoel.” Wie ook blij worden van Bloomon zijn de honderden kwekers waarmee het bedrijf samenwerkt. “Over het algemeen vinden ze het ontzettend leuk dat er een beetje swung komt in een industrie die toch de afgelopen 20 of 30 jaar qua retail niet heel erg veranderd is. Wat het voor hun ook leuk maakt is dat ze hun premium producten wat meer kunnen gaan promoten. Dus in plaats van  de kleinste tulp of roos die voor 1,99 in een boeketje bij de supermarkt moet worden verkocht kun je nu weer gaan voor een iets duurder product met een mooiere kwaliteit en dat is natuurlijk voor een vakidioot het mooiste dat er is.”

Bloomon hoopt met dit concept heel de wereld te veroveren. Op dit moment is het bedrijf actief in Nederland, London, Berlijn en Kopenhagen. Dat moet langzaam maar zeker verder groeien. Daarbij speelt het handig om gaan met cultuurverschillen een belangrijke rol. “Wanneer je iemand in London wilt bereiken, dan krijgt die gemiddeld op een dag 50 keer meer marketing boodschappen en bedrijven die bovenop ze springen vergeleken met Nederland. Het is echt ongelooflijk hoeveel concepten en merken je daar ziet als je daar gewoon op straat loopt. Dus we merken dat als je in London aandacht wilt krijgen, je een stap extra moet zetten. Dat is ook goed, dat houdt je scherp. In Duitsland zie je dat men heel erg hecht aan offline contact. Mensen willen je ook offline zien, niet alleen maar online. Dus heb je misschien een winkel?  Waar zit je kantoor?  Wat zijn je juridische voorwaarden? Dat is echt een heel andere benadering dan wat je in Nederland ziet waar mensen toch veel eerder nieuwe concepten omarmen en opener staan ook voor nieuwe e-commerce initiatieven.”

(Een verslag van @daalder)

De afleveringen van Top Names zijn via Soundcloud en iTunes als podcast beschikbaar dankzij sponsoring van  Merchandise.